شرکت امنیت شبکه به شرکتی میگویند که مدیریت امنیتی یک سایت در شبکه را بعهده گرفته و سیستم را ایمن سازد. یکی از وظایف شرکت امنیت شبکه اینگونه است که از هرگونه نفوذ و سوء استفاده از اطلاعات کاربران جلوگیری شود. هر شرکت امینت شبکه باید آموزش امنیت وب سایت را برای کاربران و بازدید کنندگان از سایت به اشتراک بگذارد تا کمی با مراحل انجام سیستم امنیتی سایت آشنا شوید. سیستم مدیریت امنیت اطلاعات باید 24 ساعته تحت کنترل بوده و از نفوذ هرگونه ویروس، بدافزار و هک نیز جلوگیری شود. قوانین امنیت شبکه بدین صورت است که با استفاده از روش هایی از داده ها در سطوح نرم افزاری و سخت افزاری محافظت میشود.

به مجموعه اقداماتی که با انجام دادن آن ها همانگونه که میدانید میزان امنیت سایت ارتقا می یابد و امکان نفوذ به آن خیلی کم می شود، امنیت سایت گفته می شود. دقت داشته باشید که امنیت سایت پیرو یک سری موارد دیگری است که آن ها نقش بسزایی در تامین امنیت وب سایت ایفا می کنند؛ از جمله آنها می توان به امنیت اینترنت، امنیت نرم افزاری، امنیت سرور، امنیت سیستم عامل و امنیت شبکه اشاره نمود. همه این موارد در تامین زیرساخت امنیت نقش اساسی دارند. شما تصور کنید که تمامی موارد از پایه تامین شده اند و مشکلی در موارد دیگر که امنیت سایت بدون تاثیر در آنها نیست به یکسری اقدامات بر روی هر نوع سایتی احساس نیاز می شود که امنیت آن را تامین کند. بر اساس اینکه بیشتر سایت های موجود در مرورگر ها به شکل دینامیک فعالیت دارند به همین خاطر بر روی سایت های پویا و یا دینامیک که دارای سیستم مدیریت محتوای سی ام اس هستند تمرکز بیشتری می شود.

برگزیدن یک مجموعه که برای رتبه بندی صفحه کار می کنند به ویژه کسانی که خدماتی در این زمینه انجام می دهند مقداری سخت نیز هست چطور می خواهید بدانید که یک ارائه دهنده در حقیقت یک سئو کار به شدت و فوق العاده حرفه ای هم هست. به طور کلی می‌توان امنیت اطلاعات سایت را اینگونه توضیح داد که، امنیت سایت به شرایط و وضعیتی بیان می‌شود که در آن سایت با خدمات دهی معمول و مورد نیاز بیشترین سطح امنیتی را دارا بوده و همچنین سطح آسیب پذیری آن خیلی کم می باشد. در واقع امنیت سایت به یکسری مواردی وابسته است که بایستی آنها را رعایت نمود.

اهمیت امنیت سایت

همانگونه که میدانید رعایت اصول امنیتی سایت بسیار حائز اهمیت می باشد و به گونه ای که می توان آن را یکی از موثرترین عوامل ادامه فعالیت ثبات و اعتبار یک سایت در نظر گرفت. امروزه متاسفانه با بررسی و ارزیابی شرایط سایت های عادی و برخی از سایت های بزرگ می توان اینگونه نتیجه گرفت که بسیاری از مسئولان و مدیران سایت ها نسبت به امنیت سایت اهمیت زیادی قائل نیستند. دقت داشته باشید که هک شدن سایت نشان از امن بودن سایت ندارد، بدین معنا که امکان دارد بر روی یک سایت که دارای ضعف های امنیتی است برای هک و نفوذ به آن سایت تلاش زیادی انجام نشده باشد و در صورت انجام سایت بسیار آسیب پذیر خواهد بود.

توجه داشته باشید که زمانی اهمیت امنیت سایت معین می شود که سایت تحت حملات سایبری قرار گیرد که دو نتیجه را به دنبال خواهد داشت: در صورتی که امنیت سایت به شکل کاملاً صحیح تامین شده باشد حملات موفقیت آمیز نیستند و سایت آسیبی نمی بیند؛ اما در صورتی که موارد امنیتی به صورت کامل رعایت و تامین شده باشد در نتیجه امکان آسیب پذیری سایت بسیار زیاد است و همچنین امکان هک و نفوذ به آن اتفاق خواهد افتاد. یکی از نکات مهم و قابل توجه این است که حتی اگر سایت شما بر اساس موارد امنیتی پوشش یافته باشد اما باز هم در هر زمان و مکانی امکان دریافت حملات و آسیب پذیری زیاد است. تعداد، نوع و روش های نفوذ به سایت و هک آن بسیار زیاد می باشد و روز به روز بر آن ها افزوده می گردد؛ در نتیجه مواجهه و مقابله در برابر تمامی آن ها نیازمند انجام اقدامات جدی است. افزون بر مواردی که بیان شد مراقبت و رسیدگی یکی از موارد مهم در امنیت سایت ها به شمار می آید.

اهمیت امنیت سایت

روش های بالا بردن امنیت سایت

ما در اینجا قصد داریم که چند روش کلی را برای سیستم های مدیریت محتوا و سایت های پویا بیان کنیم . شما با به کارگیری این روش ها می توانید امنیت سایت خویش را ارتقا بخشید .

1. بکاپ گیری منظم

توجه داشته باشید که شما باید به صورت منظم از سایت خویش بکاپ گیری کنید ایجاد یک نسخه پشتیبان از وب سایت تضمین می کند که در بدترین حالت شما یک نسخه سالم ذخیره شده داشته باشید و حتی امکان راه اندازی دوباره از سایت را نیز دارید .

2. انتخاب رمز های مدیریت

دقت داشته باشید که نباید از رمز های ساده استفاده کنید زیرا هکر ها قادر هستند که با استفاده از چندین نرم افزار در مدت زمان اندکی به رمز شما دسترسی پیدا کنند . در صورتی که رمز شما سخت باشد در نتیجه مدت زمان هک کردن رمز شما نیز بیشتر خواهد شد . برای این کار می‌ توانید رمز های بیشتر از ۱۳ کاراکتر با استفاده از حرف و عدد به صورت تصادفی استفاده کنید ، البته ناگفته نماند که پیدا نمودن رمز ها امکان دارد که بیش از یک ماه طول بکشد .

3. عدم استفاده از یک رمز برای چند بخش

شما به منظور افزایش امنیت سایت باید برای هر بخش از سایت خویش از یک رمز جدید استفاده همایی به عنوان مثال رمز ایمیل با رمز پنل مدیریت سیستم مدیریت محتوا یا هاست یکسان نباشد .

4. غیر فعال کردن چند امکان سیستم های مدیریت محتوا

تا حد امکان چندین قابلیت سیستم مدیریت محتوای خویش را غیرفعال سازید ؛ به عنوان مثال سیستم های مدیریت محتوا معمولاً قابلیت بازیابی رمز عبور از طریق ارسال ایمیل را دارا هستند ، بنابراین در صورت تغییر رمز ایمیل به واسطه هکر و یا هک شدن ایمیل شما ، افراد هکر قادر هستند که در مدت زمان اندکی به رمز سیستم مدیریت محتوایی شما دسترسی پیدا کنند .

5. ایجاد رمزهای عبور غیرقابل نفوذ

یکی از روش هایی که به شما در افزایش امنیت سایت کمک می‌کند ایجاد رمز های عبور غیر قابل نفوذ می باشد . توجه داشته باشید که رمز های عبور به عنوان یک عضو جدا نشدنی از زندگی به حساب می آیند در نتیجه نباید اهمیت آن ها را از خاطر ببرید . در نهایت غفلت از آن ها بهترین راه نفوذ برای هکر ها می باشد . رمز های عبور یکی از مراحل اساسی برای افزایش امنیت سایت به شمار می ‌آیند و همچنین ساده ترین روش برای شما می باشد که می توانید خیلی راحت از این قابلیت استفاده نمایید . بنابراین با گذراندن چند دقیقه وقت می توانید از یک رمز عبور بسیار قوی برای سایت خود استفاده کنید .

6. تایید نظرات وب سایت به صورت دستی

از جمله راه های مناسب جهت اندازه گیری تعامل ارائه اثبات اجتماعی به بازدیدکنندگان برقراری ارتباط با سایر افراد در فضاهای اینترنتی کسب و کار شما استفاده از نظرات و تایید آنها می باشد بنابراین به منظور افزایش امنیت سایت بهتر است که تایید نظرات به شکل دستی انجام شود . اما دقت داشته باشید که همیشه نظرات از سوی کاربران نیست و گاهی امکان دارد که ربات ها باعث ایجاد مشکلاتی برای سایت شوند ؛ از همین رو بایستی تایید نظرات به صورت کاملا دستی انجام شود .

روش های بالا بردن امنیت سایت

روش هک نشدن سایت

شما می توانید به منظور پیشگیری از هک شدن سایت از نرم افزارهای ضد ویروس استفاده کنید. در حال حاضر نرم افزارهای آنتی ویروس زیادی در فضاهای اینترنتی وجود دارد. برخی از اینگونه نرم افزارها همچون نرم افزار Bitdefender رایگان هستند، اما برخی از نرم افزارهای دیگر همچون SiteLock برای شما هزینه بر هستند. به طور کلی بیش از دوازده و نیم میلیون وب سایت از نرم افزار SiteLock کمک می گیرند، چرا که امکانات متنوعی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در این نوع از نرم افزار ها شما قادر هستید که آن دسته از امکاناتی را که نیاز دارید خرید کنید، که این روش مقرون به صرفه تر می باشد. از جمله امکاناتی که این نرم افزار ارائه می کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

اسکن سایت شناسایی ویروس‌ها و بدافزار و حذف آن‌ها

1. محافظت از اپلیکیشن‌ های وب سایت 2. به حداقل رساندن آسیب پذیری سایت 3. محافظت از حمله ‌های اینترنتی از نوع DDoS

در صورتی که برخی از امکانات ارائه شده از سوی نرم افزار برای شما زیاد آشنا نیستند ، نگران نباشید چرا که وظیفه این نرم افزار آسان نمودن کار شما می باشد و بدون هیچ دخالتی از سوی شما همه اقدامات مربوط به نگهداری از سایت را انجام خواهد داد . معمولاً بسیاری از شرکت های طراحی سایت یا عرضه کنندگان هاست به ارائه نرم افزار ضد ویروس پرداخته اند .

وب سایت خود را به صورت به روز رسانی شده نگه دارید

در واقع منظور ما از بروزرسانی و آپدیت تنها معرفی محصولات به‌روز و انتشار اخبار جدید نیست، زیرا ما درباره امنیت سایت صحبت می‌کنیم؛ بنابراین در بحث امنیتی و پیشگیری از هک شدن سایت بایستی نرم افزار های مورد استفاده در سایت را همیشه به حالت آپدیت و به روز رسانی شده نگه دارید. در صورتی که طراحی سایت خویش را به یک تیم حرفه‌ای سپرده اید دیگر نیاز نیست که اکثر اوقات خودتان به انجام کارهای ویژه سایت بپردازید، اما اگر از پلتفرمی همچون وردپرس کمک می گیرید، بایستی خودتان کار های مربوط به آپدیت های جدید را انجام دهید. در صورتی که نرم افزار اصلی وردپرس و دیگر پلاگین‌ هایی که نصب نموده اید را آپدیت نکنید، سایت شما ممکن است خیلی راحت در معرض آسیب ها و کدهای مخرب هکر ها و ویروس های زیادی قرار گیرد. اما یکی از نکات خوب در این باره این است که بیشتر نرم افزار ها خودشان قابلیت آپدیت خودکار را دارا هستند و تنها کافی است که شما این قابلیت خودکار را فعال نمایید .

نکته مهم دیگر در این باره کیفیت پلاگین های سایت می باشد. توجه داشته باشید که در حال حاضر افراد غیر حرفه ‌ای نیز قادر هستند که برای وردپرس پلاگین طراحی نمایند؛ اما پلاگینی که دارای کیفیت لازم نباشد، بیشتر در معرض خطر ویروس ها و کدهای مخرب قرار می گیرد. بنابراین شما بایستی تلاش کنید که به هنگام انتخاب پلاگین مورد نظر به منظور کاهش و پیشگیری از هک شدن سایت، نظرات کاربران را مورد مطالعه قرار دهید و همچنین از پلاگین های معتبر استفاده کنید.

روش هک نشدن سایت

قرارداد امنیت سایت

این موضوع که یک شخص و یا شرکتی به منظور ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری از سایت از مشتری هزینه ای را دریافت کند کاملاً موضوع منصفانه به نظر می ‌آید ؛ چرا که این شخص یا شرکت از سایت مشتری مراقبت می‌کند ، در مقابل مشتری نیز باید هزینه را پرداخت کند.

این گونه توافق میان شرکت و مشتری کاملاً روشن و واضح می باشد؛ زیرا وظیفه شرکت محافظت از سایت و وظیفه مشتری پرداخت هزینه است. به همین منظور ممکن است که دو طرف تمایلی به نوشتن قرارداد نداشته باشند. اما توجه داشته باشید که همیشه به یک روال پیش نمی رود، گاهی ممکن است که شرکت از مشتری رضایت کافی نداشته باشد و یا برعکس. بنابراین هر یک برای نارضایتی خود دلایلی را بیان می کنند. ممکن است در اینجا این سوال برای افراد زیادی مطرح شود که بیشتر چه کسی است از نوشتن قرارداد پشتیبانی سود می کند؟ سوال مطرح شده پاسخی کاملاً روشن دارد و آن هم این است که در ایجاد قرارداد بین شرکت و مشتری هر دو طرف سود خواهند برد.

قراردادی که در میان مشتری و شرکت بسته می شود، نشان دهنده این است که مشتری چه تعهداتی نسبت به شرکت دارد و چه مبلغی را باید برای خدمات نگهداری سایت پرداخت نماید و همچنین چه زمانی مبلغ تعیین شده را پرداخت کند. در صورتی که میان شرکت و مشتری بر سر موعد پرداخت اختلاف ‌نظر پیش بیاید در این صورت آنها می‌ توانند به قرارداد مراجعه کنند و اگر کار به جاهای باریک کشیده شود با استفاده از این قرارداد می‌ توانند به عنوان یک مدرک به مراجع قضایی مراجعه نمود. توجه داشته باشید که در قرارداد پشتیبانی تمامی خدمات نگهداری سایت که در آینده بایستی ارائه گردد با جزئیات شرح داده می شود. در نتیجه این مسئله موجب می گردد که اگر در آینده دو طرف دچار مشکل شدند قرارداد به عنوان یک مدرک میان آن ها داوری خواهد کرد.

شرایط فسخ قرارداد پشتیبانی سایت / تمدید قرارداد نگهداری وب سایت

به هنگام نوشتن قرارداد باید شرایط فسخ آن و یا کنسل کردنش به طور کامل شرح داده شود. توجه داشته باشید که این شرایط بایستی از هر دو طرف دیده شود. بدین معنا که اگر مشتری برای پرداخت هزینه به صورت چند ماه دچار مشکل شد، قرارداد نگهداری سایت از سوی شرکت پشتیبانی فسخ خواهد شد یا برعکس، در صورتی که شرکت پشتیبانی دهنده در خدمات ارائه شده کوتاهی کند پس از چند وقت با شرایط معین قرارداد نگهداری از سوی مشتری فسخ می گردد.

توجه داشته باشید در صورتی که قرارداد پشتیبانی سایت را که تاریخ آن به اتمام رسیده ، تمدید کنید ، بایستی بر اساس شرایطی که عنوان می گردد ، آن را تمدید کنید . به عنوان مثال اگر قرارداد نگهداری وب سایت به سال دوم کشیده شود ، یک درصدی به مشتری تخفیف داده می شود یا برعکس، به دلیل تورم هزینه های خدمات پشتیبانی و نگهداری ، باید درصدی افزایش داده شود .

هزینه تضمین امنیت سایت

ممکن است این سوال برای شما و افراد زیادی ایجاد شود که هزینه امنیت سایت وردپرسی به مدت زمان یک سال تا چه اندازه تخمین زده شود مناسب به نظر می آید؟ در پاسخ به این سوال بایستی گفت که این برآورد هزینه بستگی به وسعت کار فرد دارد، بدین معنا که اگر شما دارای یک فروشگاه تازه تاسیس هستید و هنوز به کسب درآمد زیادی نرسیده‌ اید، بنابراین ممکن است هزینه زیادی خرج نکنید و در صورتی که وب سایت شما شرکتی و مهم باشد در واقع ارزش تامین امنیت برای یک سال را دارد و حتماً این برای شما اهمیت دارد که وب سایت تان در هر شرایطی توانایی سرویس دهی به کاربران را داشته باشد و همچنین هکر ها از نفوذ به وبسایت نا امید شوند.

توجه داشته باشید که تا حد امکان راه های نفوذ به وب سایت تان را کاهش دهید. مدیران بسیاری در وب سایت ها وجود دارند که اهمیت زیادی برای امنیت و سرور سایت خویش قائل نیستند و به محض اینکه با یک مشکل امنیتی مواجه می شوند تازه متوجه اهمیت امنیت وب سایت می شوند . اگر شما دارای وب سایت هستید توصیه میکنم که قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود، حتماً به فکر امنیت وبسایت خویش باشید؛ زیرا هزینه‌ های تامین امنیت چه بسا کمتر از جبران خسارت های پس از آن می باشد.

در اینجا برخی از مراحل تامین امنیت ویژه وبسایت ها پرداخته ایم ، از جمله آن ها می ‌توان موارد زیر را بر شمرد: کانفیگ امنیتی سرور و روش های جلوگیری از سرور هکینگ.

تامین امنیت هاست و تمامی یوزر های موجود در سرور

انجام مراحل وب هکینگ برای بررسی امنیتی کد نویسی و پچ کردن آسیب پذیری ها. هزینه کانفیگ امنیتی سرور در صورتی که قصد داشته باشید کانفیگ امنیتی بر روی سرور شما انجام شود، علاوه بر هزینه‌ های مربوط به کانفیگ باید یکسری هزینه ‌هایی برای نرم افزار های امنیتی پرداخت کنید و بایستی بر اساس گفته کارشناسان امنیتی این نرم افزار ها نصب شوند و هزینه آن ها به صورت جدا پرداخت گردد.

توجه داشته باشید که به هنگام پرداخت هزینه به منظور تامین امنیت چنین مسائلی را مد نظر قرار دهید و نسبت به پرداخت هزینه و مراحل آن آگاهی کافی داشته باشید. وجود امنیت در هاست های اشتراکی یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه عموم قرار گیرد . در صورتی که شما از هاست اشتراکی استفاده می کنید و دسترسی شما به سرور محدود است و قادر نیستید که تنظیمات امنیتی خاصی را بر روی هاست قرار دهید؛ در نتیجه برای افزایش امنیت هاست اشتراکی می توانید با استفاده از فایل هایی همچون htaccess کمک بگیرید که انجام چنین کاری در مقایسه با هزینه کانفیگ امنیتی کامل یک سرور مقرون به صرفه تر خواهد بود.

مهم ترین مسئله به منظور ارزیابی و بررسی امنیت و همچنین تست نفوذ وب سایت استفاده از اپلیکیشن است که ممکن است آسیب پذیری از اشتباه برنامه نویس ایجاد شده باشد. معمولاً هزینه ‌ای که برای تست نفوذ برآورد می شود در مقایسه با کاری که انجام می شود مدام در حال تغییر و تحول است و بیشتر به سطح دانش کارشناس امنیت بستگی دارد.

هزینه تضمین امنیت سایت

ارزیابی امنیت سایت

یکی از مسائل بسیار مهم بررسی و ارزیابی امنیت سایت می باشد . ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی بر اثر وبگردی در سایت های آلوده و مخرب موجب آلوده شدن سیستم وب سایت خود شده اید و مسیر را برای نفوذ هکر ها به سیستم خویش گشوده اید . اگر شما دارای وب سایتی هستید که مطمئن نیستید به لحاظ امنیتی وب سایت شما در چه سطحی قرار دارد ، قادر هستید که از ابزار های آنلاین کمک بگیرید . امنیت سایت هایی که آنها را مورد بازدید قرار می‌دهید دارای اهمیت است که ما برخی از آن ها را در اینجا به شما معرفی می کنیم :

1. بررسی امنیت وب سایت SiteGuarding

سایت SiteGuarding در اسکن نمودن دامنه در مورد تروجان ها ، لیست سیاه وبسایت ، اسپم تزریق شده و ... کمک می کند . توجه داشته باشید که اسکنر مخصوص این سرویس هم با جوملا ، وردپرس ، دروپال ، بولتن ، ماگنتو ، و دیگر پلتفرم ها سازگاری دارد که به شما در افزایش امنیت سایت یاری می کند . علاوه بر آن این سرویس قادر است که شما را برای حذف نمودن نرم افزارهای مخرب از سایت راهنمایی کند که یکی از بهترین گزینه ها برای سایت های ویروسی می باشد .

2. بررسی امنیت وب سایت Netsparker Cloud

سایت Netsparker Cloud به عنوان یک اسکنر امنیتی وب سایت ویژه شرکت های سازمانی عمل می کند که معمولاً سایت ها را برای ۲۵ آسیب پذیری مهم اسکن خواهد کرد. Netsparker Cloud برای سرویس های اوپن سورس (Open Source) رایگان است و در سایر موارد نیازمند هزینه است که امکان درخواست برای اجرای دوره آزمایشی رایگان هم وجود دارد.

3. بررسی امنیت وب سایت رایگان Tinfoil Security

سرویس Tinfoil Security، از جمله سرویس های برتر برای بررسی امنیت وب سایت به شما می آید که در ابتدا امنیت وب سایت شما را از نظر ۱۰ آسیب پذیری مهم بررسی می کند و پس از آن به سراغ سایر بررسی سایر آسیب پذیری ها می رود . برای دریافت گزارش کامل نیاز به ثبت نام است.

4. بررسی امنیت وب سایت UpGrade Web Scan

ارزیابی ریسک های خارجی، اسکن ویروس ها، کوکی ها، DNSSEC، سربرگ و.. از ویژگی های سرویس UpGrade Web Scan است که سایت شما را بررسی می کند. این سرویس در نسخه بتا است اما به صورت رایگان و بدون ثبت نام سایت شما را بررسی می کند و ارزش تست کردن را دارد. این سرویس ریسک را برای شما ارزیابی می کند و فاکتورهایی SSL، حمله Clickjack، کوکی ها و … را برای شما رتبه بندی کند.

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید