در رویکرد اول آنالیز سایت اشاره کردیم که برای جمع آوری داده های آنالیز سایت دو رویکرد مهم وجود دارد. در مقاله پیشین رویکرد تگ دادن به صفحه را تشریح کردیم و در این نوشته به روش آنالیز لاگ فایل می پردازیم. در این روش به طور خلاصه لاگ فایل ها را فرا می خوانند. همان گونه که می دانید سرورها تمامی عملیات خود را در لاگ فایل ها ذخیره می کنند.

رویکرد دوم در آنالیز سایت


روش آنالیز سایت لاگ فایل


در بالا نیز اشاره کردیم که وب سرورها عملیات و فعالیت هایشان را بر روی یک لاگ فایل ذخیره می کنند در گذشته استفاده ای از این اطلاعات نمی شد اما به مرور دریافتند که این لاگ فایل ها توسط برنامه های خاصی می توانند خوانده شده و از آنها اطلاعات و داده های بسیار مفیدی در مورد اینکه چه سایت هایی محبوبیت بیشتری دارند استخراج نمود. در واقع شروع به کار برنامه های آنالیز سایت لاگ فایل نیز از همین نقطه بود. روش های قدیمی دیگر نمی توانست پاسخگو باشد و نیاز به لاگ فایل ها بیشتر احساس می شد. از نظر زمانی سال 1994 میلادی را سال ساخت اولین برنامه آنالیز سایت لاگ فایل می دانند.


واحدهای قدیمی اندازه گیری در لاگ فایل ها


دهه آخرین قرن پیشین و چند سال مانده به 2000 برای مشخص کردن دقیق آمار فعالیت ها انسانی در سرورها دو واحد به نام (صفحه دیده شده) و (بازدیدکننده صفحه) ارائه شد و مورد استفاده قرار گرفت. در مبحث آنالیز سایت اگر بخواهیم در فرصت کمی که این نوشتار به ما می دهد تعریفی جامع و کامل از این موارد بیاوریم بسیار دشوار است اما تعریفی که بتواند حق مطلب را ادا کند این است که صفحه دیده شده به این معنی می باشد تقاضای سرور برای یک صفحه در مقابل یک گرافیک چه میزان بوده و بازدید کننده صفحه نیز به این معنی است یک سلسله درخواست ها از یک مرجع منحصر به فرد در مدت معینی از عدم فعالیت منقضی شده.

رویکرد دوم در آنالیز سایت


معیارهای اندازه گیری لاگ فایل در حال حاضر


در حال حاضر نیز از این دو معیار به صورت گسترده استفاده می شود اما از نظر کارشناسان طراحی وب سایت و آنالیز سایت این معیار ها چندان دقیق نمی باشند. چندین مورد وجود دارد که باعث می شود دقت این مهیار ها کاهش یابد ظهور موتورهای جستجو و استفاده از ربات های پیشرفته و نیز کش های وب موانعی را برای آنالیز سایت لاگ فایل به وجود آورده است. در مورد کش نیز با توجه به مفصل بودن بحث ارجاع می دهیم به مقالات بخش طراحی وب سایت. فقط موردی که وجود دارد این است که با درگیر شدن کش سیستم مسیر کلیک شخص در سایت از میان خواهد رفت. البته برای برطرف کردن این مشکل راهکارهایی نظیر پیکر بندی سرور وجود دارد اما خود این راهکارها ممکن است باعث بروز مشکلات جدید شوند. به همین دلیل روش تگ دادن به صفحه به وجود آمد که این مشکلات را دارا نبود.

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید