باز طراحی مرورگر کروم گوگل بر اساس طراحی متریال


طراحی متریال یکی از انواع زبان های طراحی گوگل است که توسط کمپانی در ژوئن 2014 معرفی گردید. اگرچه از زمان معرفی این نوع زبان طراحی سایت حدود 2 سال می گذرد، ولی روند کسب جذب و کشش این نوع طراحی در محصولات گوگل به آرامی اتفاق می افتد.

با اطمینان می توان گفت که بسیاری از رابط های کاربری اندروید محور گوگل اخیرا با این نوع طراحی نمایش داده می شوند. با این تفاسیر این نوع طراحی تاکنون تاثیر عمیقی بر مرورگرهای دسکتاپ نداشته است.
سرانجام تعدادی از خصوصیات طراحی متریال در نسخه آینده مرورگر محبوب گوگل (کروم) بعد از مدت طولانی پیاده شد. با وجود زیاد نبودن تغییرات اعمال شده در مرورگر، و سرعت کند پیاده سازی آن، این موارد به حد کافی گویای این است که گوگل سهم زیادی از این نوع طراحی را داشته است.

در یک درخواست کد گوگل اخیر، کمپانی مشخص نموده که اینترفیس(رابط) نسخه آتی شماره 50 مرورگر کروم شامل خصوصیات اصول طراحی متریال می باشد.

تغییرات و تاثیرات اولیه بر روی افزونه های مرورگر، setting و history و صفحات دانلود است. از زمانی که طراحی متریال شامل ساده گرایی طراحی فلت در ساخت سایت گردید، تعجب آور نخواهد بود که این صفحات امروزه از لحاظ بصری دارای پیچیدگی کمتری خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از طراحی مبتنی بر کارت بوسیله طراحی متریال محبوب شده است.

تغییرات اعمال شده دیگر به قدری ظریف و ریز بوده که کمتر معنایی حاکی از حمایت از این زبان طراحی جدید گوگل دارد. گوشه تب های مرورگر از حالت مربعی تیز خارج شده و با ایجاد انحنایی ظریف از حالت تکراری قبل خارج شده است. منو همبرگری که در سمت راست مرورگر قرار دارد و مدت ها محل بحث و مناظره بود به زودی بازنشسته شده و حذف خواهد گردید. و به جای آن کاربران شاهد منوی سه نقطه ای آشنا در بالای گوشه سمت راست مرورگر خواهند بود.

جالب توجه است که در تشخیص توسعه انیمیشن منو، اکنون در سیستم عامل های موبایل مثل اندروید و ios نیز این منو سه نقطه ای مشاهده می شود.
حتی آیکون و دکمه ها نیز در نسخه آتی شماره 50 کروم با تغییراتی اساسی همچون جراحی صورت همراه خواهد بود.
آیکون های امنیتی، دکمه های بوک مارک و نوار اطلاعات از نو طراحی می گردد ولی این تمام تغییرات اعمال شده نیست.
در حالت صفحه ناشناس یا خصوصی(Incognito Mode) مرورگر کروم که جهت ثبت نشدن سابقه صفحات مرور شده و دانلودها می باشد و گویی بعد از بستن این پنجره شما هیچ سایت یا صفحه ای را بازدید ننموده اید یا فایلی را دانلود نکرده اید، نیز تغییراتی ایجاد شده و همانند نسخه قبلی نخواهد بود.

به این مهم نیز باید اشاره شود که گوگل هم اکنون طراحی متریال را در هر دو مرورگر دستگاه های هوشمند چون نسخه اندروید و ios اعمال نموده و نیز تایید این حقیقت که تعداد کاربران موبایل افزایش روزافزونی نسبت به کاهش قابل توجه تعداد کاربران دسکتاپ در سال های اخیر داشته است، اهمیت طراحی متریال و طراحی وب سایت ریسپانسیو مشخص می شود. (قابل پیش بینی است که در سال 2016 نیز یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در سئو سایت، طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو است).

گوگل هنوز به طور رسمی معرفی نکرده است که چه زمانی خصوصیات طراحی متریال در مرورگر کروم مشاهده خواهد شد ولی پیشگویی ها مبنی بر دور نبودن این زمان است.


 

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید