تاریخچه تبلیغات در گوگل


تا پیش از سال ۲۰۰۰ سیستم تبلیغات اینترنتی بر اساس هزینه ماهانه بسیار محبوب بود و مدل غالب تبلیغات ،در اینترنت محسوب می شد. گوگل نیز ابتدا از همین شیوه برای تبلیغات استفاده می‌کرد، اما به جای بنرهای تبلیغاتی که شرکت‌های دیگر استفاده می‌کردند گوگل آگهی‌ها را به صورت متن‌های تبلیغاتی ساده و کوتاه و بر اساس عبارت‌های جست‌جو شده کاربران به آنها نشان می‌داد در این روش که هنوز هم کاملاً معمول و متعارف است آگهی دهنده هزینه مشخصی را برای یک ماه می‌پرداخت و آگهی او به مدت یک ماه بدون کم و زیاد شدن هزینه نمایش داده می‌شد. هم‌چنین گوگل تبلیغات را همان صفحه نتایج جست‌جو، اما در قسمتی جدا به نمایش می‌گذاشت. نخستین تبلیغ در گوگل در ژانویه سال ۲۰۰۰ در گوگل نمایش داده شدند اما این تبلیغ در گوگل  متنی بر پرداخت ماهانه برای گوگل درآمد کافی نداشت.


 چگونگی ایجاد تبلیغ در گوگل


شاید باور نکنید اما گوگل از انجا که در عرصه تبلیغات اینترنتی موفق نبود  تصمیم گرفت که سیستم تبلیغات خود را به  DoubleClick  که در آن زمان بزرگ‌ترین شرکت تبلیغات بنری بود بفروشد. اما در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ حباب دات-کامدر بازارهای سرمایه گذاری ترکید، شرکت‌های متعددی ورشکسته شدند و ارزش بازار سهام ۵ تریلیون دلار کاهش پیدا کرد. بازار بنرهای تبلیغاتی آنلاین نیز در این زمان بسیار کوچک‌تر از پیش شد. در این وضعیت گوگل نتوانست مشتریانی برای فروش سیستم تبلیغات متنی مبتنی بر جست‌جوی خود بیابد. به همین دلیل  آنها سرویس ادوردز یا تبلیغ در گوگل  را در اکتبر ۲۰۰۰ ارایه کردند. در صفحه اصلی گوگل نوشته شده بود: ((یک کردیت کارت و ۵ دقیقه وقت دارید؟ تبلیغ خود را همین امروز در گوگل نشان دهید!))

تاریخچه تبلیغات در گوگل

 

درآمدزایی گوگل با ادوردز


از انجا که بازار تبلیغات آنلاین  بازاری پرتقاضاست این ایده گوگل خیلی زود جواب داد و مشتریان زیادی که می‌خواستند با پرداخت مبالغی نه چندان گزاف خود را در بازار کارشان مطرح کنند جذب آن شدند. درآمدزایی مبلغ کم‌تر با کلیک بیش‌تر در این سیستم تبلیغ در گوگل رتبه بندی بسیار بیش از درآمدزایی مبلغ بیش‌تر با کلیک کم‌تر بود. با ادوردز گوگل توانست درامد بیشتری کسب کند . آنها دو ایده ناب داشتند: الگوریتم پیج‌رنک (PageRank) و معرفی مفهوم ارتباط آگهی به جست‌جوی کاربر. آنها نه مبدع جست‌جوی اینترنتی بودند و نه مدل تبلیغات مزایده ای پرداخت به ازای کلیک (PPC) را اختراع کرده بودند، فقط آنها را کامل کردند. گوگل پیش از این ابداعش کوشیده بود امتیاز تبلیغات PPC را بخرد اما با GoTo.com  که همان Overture  بعدی باشد به نتیجه نرسید Overture  از گوگل برای نقض حق مالکیت خود  شکایت کرد. در نهایت یاهو این شرکت را خرید و در ازای دریافت 2?7 میلیون سهم با گوگل کنار آمد و اجازه استفاده همیشگی از این پتنت را به گوگل داد.  شرکت تبلیغاتی DoubleClick را هم فراموش نکنید. این شرکت که زمانی قرار بود بخش تبلیغ در گوگل را بخرد در سال 2008 در ازای 3?1 میلیارد دلار به تصاحب گوگل درآمد

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید