طراحی سایت


ریدایرکت چیست و چرا باید برای بهینه کردن سئو از آن کمک گرفت؟

ریدایرکت یا تغییر مسیر، اصطلاحی است که برای توصیف عملکرد ارسال یا تغییر مسیر URL به مسیر دیگر، استفاده می شود. ایجاد یک مسیر به منظور هدایت مجدد صفحه است که معمولا به معنی استفاده از یک صفحه یا URL جدید نیز تلقی می شود.عمل تغییر مسیر یا Redirection، فرآیندی بسیار ساده است که به طور مکرر بیشتر اوقات بدون اطلاع بازدیدکنندگان صفحه از آن استفاده می کنند.
در مجموع ابزار های رایگان و ساده ای برای انجام چنین فرآیندی وجود دارد. ما در اینجا قصد داریم به بررسی انواع تغییر مسیر(Redirection) با نگاهی به تاثیر آن بر SEO به شناخت این فرآیند و کاربرد آن بپردازیم. تاثیر URL در سئو سایت را نیز مطالعه کنید.

ریدایرکت و دلیل استفاده از آن چیست؟

برای انجام Redirection در صورتی که تنظیم صحیحی صورت بگیرد، ایجاد مسیر به شکل فوری انجام خواهد گرفت. این فرآیند را می توانید بدون آن که کاربری متوجه شود، انجام دهید.
در واقع در دنیای وب تنظیم صحیح Redirection، رتبه بندی SEO سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. کلید جذب بازدید کننده به سایت، در اختیار سئو است. بنابراین توجه به موارد بهینه سازی آن، بسیار حائز اهمیت است.
با انجام ریدایرکت صحیح، به هیچ عنوان به رتبه بدنی در سئو سایت مورد نظر آسیبی وارد نمی شود. اما در صورت سهل انگاری در این فرآیند یا استفاده از وضعیت های نامناسب تغییر مسیر، ممکن است رتبه بندی سئو دچار اختلال شود.
دلایل زیادی برای ریدایرکت کردن صفحات وجود دارد. رایج ترین دلیل مرتبط به منسوخ یا خراب شدن URL است. در صورت خرابی URL، ممکن است کل سایت غیرفعال شود.
همچنین اگر به تازگی صفحه خود را ایجاد کرده اید و قصد دارید افرادی که از وب سایت قدیمی شما بازدید کرده اند، به وب سایت جدید منتقل کنید، ریدایرکت یک روش مناسب است.
در صورت انتقال یا حذف و همچنین در صورت خرید دامنه جدید می توانید از Redirection استفاده کنید. به این صورت که یک وب سایت مشابه برای خود ایجاد کنید. در صورت تمایل به ادغام سایت های متعدد با یکدیگر و حتی هدایت بازدیدکنندگان این وب سایت ها به مقصد جدید، تغییر مسیر گزینه ای مناسب است.
شما با تنظیم صحیح الگوهای Redirection می توانید بدون آن که بازدید کننده متوجه شود در سایت جدید میزبان آنان باشید.

غییر مسیر 301

انواع ریدایرکت ها

به طور کلی سه نوع اصلی تغییر مسیر یا Redirection وجود دارد. این سه با نام های 301، 302 و Meta Refresh شناخته می شوند.باید بدانید که براساس نوع نیاز و نگرانی که نسبت به وب سایت خود دارید، لازم است از انواع ریدایرکت ها به طور مجزا استفاده کنید. در ادامه به توضیح بیشتری در رابطه با این موارد خواهیم پرداخت. برای بررسی گزارش پیوند ها وارد شوید.

تغییر مسیر 301

301 در واقع یک ریدایرکت دائمی است. اگر شما در وضعیتی قرار دارید که لازم است به طور حتم URL را تغییر دهید، 301 بهترین روش تغییر مسیر محسوب می شود.
با استفاده از 301، یک تغییر کامل و کلی در صفحات وب ایجاد می شود. به این معنی که صفحه جدید، تبدیل به یک راه درو برای مسیر قبلی خواهد شد. صفحات قدیمی در فهرست گوگل بنابر دلایلی نشان داده نمی شوند. 301 برای این جایگزینی نیز مناسب است.
تغییر مسیر 301، برای هدایت مجدد نیز قابل استفاده است. روشی که مو لای درزش نمی رود و هیچ آسیبی به رتبه بندی SEO وب سایت وارد نمی کند. اگر قصد دارید که گوگل وب سایت شما را قدیمی تلقی نکند، از 301 استفاده کنید.

تغییر مسیر 302

یک ریدایرکت موقت به منظور هدایت بازدیدکنندگان به صفحه دیگر بر عهده 302 است. باید در نظر داشته باشید که تغییر مسیر 302 موقت است. زیرا در واقع پس از اتمام مراجعه به مسیر جدید، انتقال به صفحه اصلی صورت می گیرد.
تغییر مسیر های مرتبط با 302، از تنظیم و نگهداری پیچیده تری به نسبت 301 بهره می جویند. بنابراین لازم است که کمتر استفاده شود. در واقع برای استفاده از این تغییر مسیر، نیاز به زمان و بررسی بیشتری دارید.
در صورت امکان پیشنهاد داده می شود که از 301 استفاده شود. زیرا در صورتی که 302 با یک پیکربندی ضعیف انجام شود، امکان دیده شدن در موتور جستجو بسیار کاهش خواهد یافت.

تغییر مسیر 302

تغییر مسیر Meta Refresh

این تغییر مسیر در واقع نوعی Redirection در سطح صفحه است و ارتباطی به سطح سرور ندارد. Meta Refresh تا حد بسیار زیادی در موتور جستجوی سئو ، کند است.
وقتی صحبت از کندی می شود یعنی ممکن است با صفحه ای پاپ آپ شده با عنوان «چند ثانیه صبر کنید.» مواجه شوید. پیشنهاد این است که در صورت امکان، از این تغییر مسیر استفاده نکنید. آیا میدانید بک لینک چیست؟

تغییر مسیر 307

ریدایرکت 307 فقط در مواقع اضطراری برای انتقال موقت در نسخه های قدیمی سرور 1.1 قابل استفاده است.
امروزه به طور معمول از 302 به جای 307 استفاده می شود. زیرا ریسک بسیاری در شناخت صفحه توسط موتور جستجو از طریق تغییر مسیر 307 وجود دارد.

و در آخر...

تغییر مسیرها یا ریدایرکت کردن (Redirection)، روشی یکپارچه برای به دست آوردن کاربران وب سایت است. شما با استفاده از این روش می توانید بدون دیده شدن واضح، یک سوییچ فوری انجام دهید.
در روش های صحیح تغییر مسیر وب سایت، زمان زیادی صرف نمی شود. در واقع شبیه به کپی کردن یک متن ساده از محیطی به محیطی دیگر است. باید در نظر داشت که در استفاده از ریدایرکت باید مناسب ترین روش انتقال یا حذف را استفاده کنید.
برای انتقال، روش دائم 301 به طور معمول بدون هیچ آسیبی انجام می شود. همچنین روش 302 برای انتقال موقت شناخته شده است. برخی از 301 به عنوان حذف URL قبلی و ایجاد URL جدید نیز یاد می کنند.
در آخر اگر یک وب سایت موفق دارید که به هر دلیل معلوم یا نامعلومی دچار ایراد شده است، یا اینکه راه اندازی ابتدایی آن به درستی شکل نگرفته است، برای حفظ تمام آنچه که در آن سایت درج کرده اید، ریدایرکت کردن یک روش مناسب است. بسته به شرایط، روشی را انتخاب کنید که سایت شما را سرپا نگه می دارد.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید