به چه چیزی هاست می گویند این سوالی است که بسیاری از کاربران و مخاطبین از ما می‌پرسند و با این سوال روبرو هستند، ما در مدیریت سایت تلاش می‌کنیم با زبانی ساده مفهوم های هاست و سرور را برای شما خوبان تعریف نماییم و در آخر هم به معرفی انواع هاست ها خواهیم پرداخت تا شما توانسته باشید خدمات هاست و دامنه خود را به خوبی را برای سایت خود پیدا کنید..

 

 

هاست چیست  

 

 

سرور چیست؟

برای اینکه بدانید معنای هاست که می باشد باید در آغاز به سراغ کلمه سرور بروید، سرور یک کامپیوتر همواره روشن و اتصال به اینترنت دارد که منابع گوناگونی مانند فضای ذخیره سازی، پردازنده و خیلی چیزهای دیگر را برای سرویس گیرنده های داخل شبکه مهیا می گرداند؛ البته در مباحث مربوط به شبکه سرور معنای دیگری خواهد داشت که جای آن در اینجا نیست.

معنای هاست

هاست در زبان انگلیسی معنای آن میزبان می باشد که در قسمتی از سرور گفته می‌شود یک سرور خواهد توانست به چندین نوع تقسیم گردد؛ تقسیم بندی هایی که مجازی هستند و به هر یک از قسمت‌های آنهاست می گویند، یعنی هر قسمت از این سرور به عنوان یک صفحه از سایت میزبانی خواهد کرد.

 برای ایجاد یک سایت در فضای نت بعد از طراحی کردن پوسته سایت باید به دنبال آماده کردن یک هاست برای سایت باشید، بعد از اینکه متوجه شدید که مفهوم سایت چه می‌خواست که می باشد باید با توجه به نیاز سایت خود میزان و مقدار پهنای باند و میزان فضای میزبانی این گونه بخشی از منابع و مراجع یک سرور و شما تعلق پیدا می‌کند و خواهید توانست همه اطلاعات و فایل های سایت را در آنجا قرار دهید.

سوالی که شاید به ذهن بسیاری از کاربران در مخاطبین برسد این است که چگونه برای سیستم خود از یک هاست مناسب و خوب استفاده کنیم؟ 

آیا سیستم‌ ما می‌تواند هاست مناسبی باشد؟

سوال دیگری که کاربران و مخاطبین با آن درگیر هستند؛ این است که سیستم ما خواهد توانست هاست مناسبی داشته باشد؟

 چنانچه در ابتدای مقاله و در قسمت ها هاست هم بیان شد تا قسمتی از یک سیستم که همواره روشن و اتصال به اینترنت دارد، اگر یک لحظه برای این سیستم اتفاق افتاد و یا اتصال آن به اینترنت قطع گردد سایت شما از دسترس مخاطبین خارج خواهد شد و دیگر هیچ کس نخواهد توانست سایت شما را ببیند در شرکت های مربوط به هاستینگ حداقل یک تیم متخصص و کاربلد در طول شبانه روز آماده و مهیا هستند تا مشکلاتی که احتمالی هستند را برطرف کنند نرم افزارهای در سرورها فعال می باشند که از کارکرد همه قسمت های یک سیستم گزارش‌هایی را ارسال می نمایند تا در صورت به وجود آمدن خطای اشتباهات آن را شناسایی کنند اگر از سیستم خود بهره می گیرد با آپدیت هرگونه مشکلی مانند قطعی‌برق، اینترنت، خراب شدن سخت افزار و خیلی موارد دیگر سایت شما از دسترس خارج می گردد و برای برطرف کردن آن زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

 در ضمن برای آشنا شدن کامل با نرم افزارهای ایجاد مدیریت کردن و امنیت سرور هم باید آموزش و یاد بگیرید.

 در مقاله راهکارهای افزایش امنیت بیان کردیم که هاست من برای اینکه امنیت سایت تامین باشد باید هاست ایمن دریافت کنیم، دلایل افرادی که از شرکت های هاستینگ کمک دریافت می کنند تا خود درگیر این چنین مباحثی نگردد.

اهمیت هاست 

اهمیت هاست خیلی زیاد می باشد برای آنکه سایت شما در دسترس مخاطبین قرار گیرد، باید هاستی را انتخاب نمایید که مطمئن و پایدار باشد و سایت مداوم و همیشگی از دسترس خارج شود باعث می‌شود تا فروش و درآمد زایی شما هم آسیب خیلی جدی ببیند، همینطور در موضوع سئو و قرار گرفتن در نتایج اولیه موتورهای جستجوگر هم به شما ضرر نخواهد رساند.

 پس پیشنهاد می کنیم به سراغ شرکت ‌هاست این رویداد بلکه به دنبال شرکت هایی باشید که می تواند به شما در این زمینه کمک جدی می‌کند.

انواع هاست

بعد از اینکه متوجه شد این سرور چیست و هاست که می باشد و چه کارایی دارد باید با مدل های آن آشنا شوید.

 در ادامه برخی از انواع میزبانی سایت را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

 

هاست چیست

میزبانی اشتراکی

میزبان اشتراکی از قسمت‌های مختلفی تقسیم می گردد و هر قسمت به سایتی تعلق خواهد داشت، با این روش در یک سرور امکان دارد هزاران سایت هم میزبانی گردد؛ هاست اشتراکی خیلی مقرون به صرفه می باشد و شما در قبال همان میزان از منابعی که محتاج هستید، هزینه پرداخت خواهید کرد؛ اما من در ابتدای کار و تا هنگامی که داده‌ها و اطلاعات و بازدید خیلی زیادی ندارند در هاست اشتراکی میزبان می‌گردد.

 یکی از معضلاتی که در این نوع از میزبانی امکان دارد به وجود بیاید مشکلات امنیتی می باشد یک سایت خواهد توانست راهی برای به وجود آوردن دسترسی به سرور و بقیه سایت ها باشد، همینطور وجود حجم بالای سفارش ها بر روی سرور خواهد توانست منجر به پایین آمدن سرعت بقیه شود؛ بنابراین بهره گیری از چهره‌های دارای امنیت و دارای اعتبار برای حفظ امنیت و همینطور برای کارایی سایت خیلی ضروری میباشد.

سرور نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی یا همان سرور مجازی که یکی دیگر از سرویسهای میزبانی سایت می باشد که در آن یک سرور با کمک گرفتن از نرم افزارهای مجازی ساز به چند قسمت جداگانه تقسیم می گردد و هر قسمت همانند یک سرور جداگانه به کار گرفته خواهد شد، در این صورت مشتری و خریدار منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی خواهد داشت.

سرور اختصاصی

در سرورهای اختصاصی هم یک سرور به خریدار مختص می گردد و سایت فقط استفاده کننده از منابع آن سرور می باشد از آنجا که سرور تنها از سایت شما پشتیبانی خواهد کرد، پس در منطقه و نگرانی کم شدن امنیت با پایین آمدن سرعت از سوی بقیه سایت ها وجود نخواهد داشت، این نوع هاست هزینه‌های هنگفتی خواهد داشت و برای سایت های خیلی بزرگ مناسب می باشد.

هاست وردپرس

هاست وردپرس هم که یک هاست لینوکس و با قدرت بالا و تنظیمات معین برای پشتیبانی سایت های وردپرسی می باشد، به شکل کلی یک سایت وردپرسی در سرورهای لینوکسی و ویندوزی قابل پشتیبانی می باشد اما از آنجا که سایت های وردپرسی استفاده خیلی زیادی از منابع سرور خواهند داشت، باید از سرورهای برای پشتیبانی آن استفاده نمود که منابع و سخت افزار آن خیلی قدرتمند باشد، شرکت های هاستینگ سرور هایی را با مبادرت معین برای پشتیبانی از سایت های وردپرسی مختص می‌کنند که به آن هاست وردپرسی هم گفته می‌شود و هزینه این نوع هاست از قیمت هاست های اشتراکی بالاتر خواهد بود.

هاست ایران

مرکز داده به مجموعه سرور ها و زیرساخت های ارتباطی و امنیتی برای پشتیبانی از سرویس های تحت وب ویندوز به هاستی که مرکز داده آن در کشور ایران قرار دارد اصطلاحاً هاست ایران می‌گویند.

 استفاده کردن از تاثیر آن مزایا و فوایدی دارد مانند اینکه سرعت لود سایت بالا می‌رود و داده‌ها و اطلاعات در زمان تحریم از دست نمی روند و تنها کاهش پیدا خواهد کرد و از خارج شدن ارز از کشور هم جلوگیری می شود.

پشتیبان هاست کیست

خدماتی که در رابطه با پشتیبانی میباشد به شکل ۲۴ ساعته خدمات‌دهی می‌کند و در حقیقت یک شعار است که واقعیت ندارد مگر اینکه افرادی که به مشکلات و معضلات پاسخگو می باشند در ۴ ساعت صبح هم پاسخگو نخواهد بود و باید برای پشتیبانی افرادی باشد که در علم کامپیوتر حرفه ای هستند.

 نکته دیگری که در بحث پشتیبانی خریداران وجود دارد این خواهد بود که هنگام برقراری ارتباط با مسئولین پشتیبانی مطمئن باشد که بر او و مشکلات او توجه می کند و اهمیت می‌دهد این پارامتر را اصلاً نباید فراموش کرد و آن را کم شمرد.

 پر اهمیت ترین قانون در بحث انتخاب شرکت میزبان مناسب شکل پشتیبانی آن شرکت از شما و سایت خواهد بود برای اینکه اطمینان به دست بیاورید خواهید توانست از بقیه مشتریان و خریداران این شرکت در رابطه با شکل پشتیبانی آن شرکت نظر خواهی کنید و خواهید توانست از مسئولین شرکت هم درخواست کنید که آدرس چند تا از مشتریان را به شما بدهند تا به این شکل مقدار صداقت شرکت با خرید آن را هم دریابید همینطور داشتن یک سایت تخصصی و خیلی حرفه ای امتیاز مهمی برای شرکت‌های میزبان خواهد بود.

 و در رابطه با زبان پاسخگوی بسیاری از مجموعه های میزبان علاوه بر خدمات پشتیبانی از طریق تلفن، پست الکترونیکی هم پشتیبانی می کند که در صورتیکه این مدل پشتیبانی به شکل صحیح و به موقع انجام گیرد و روش خیلی خوبی برای حل معضلات خریداران خواهد بود.

 برای آزمایش و تست خواهید توانست یک نامه الکترونیکی به مسئولین فنی شرکت بدهید یا از طریق سایت این شرکت یک نامه قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.

 اگر زمان پاسخگویی به نامه شما کمتر از ۵ ساعت باشد، به جز روزهای تعطیل و همینطور خارج از وقت اداری این شرکت را در بالای لیست خود قرار دهید و پشتیبانی هاست در همه زمان فعالیت آماده پشتیبانی و همکاری و پاسخگویی به درخواست ها و سوالات مردم می باشد.

 تنوع خدمت

 تنوع خدمات یک شرکت پارامتری می باشد که برای خریداران خیلی اهمیت دارد هرچه خدماتی که آن شرکت میزبان ارائه می‌کند متنوع و کامل باشد مشتری و خریدار در انتخاب کردن سرویس خود راحت تر و زودتر تصمیم خواهد گرفت.

قیمت و امنیت

 و همینطور می تواند در رابطه با قیمت مناسب سرویس ها هم مطالب را بیان می‌کند و مقدار امنیت سرور یکی از نکاتی که باید باشد تنظیماتی که در رابطه با سرور ها وجود دارد و وجود سرور های جداگانه مخصوص هر سرویس و وجود داشتن دیواره‌های آتش همینطور وجود داشتن نرم افزارهای ضد ویروس که برای مقابله با خرابکاران و مدت زمان عکس العمل بعد از حملات احتمالی خرابکاران یک سری پارامترها می باشد که باید به آنها دقت نمود.

 این نکته را هم باید مد نظر داشت که هیچ وقت سراغ شرکتی که ادعا می کند که هیچگونه مورد حمله قرار نمی‌گیرد نروید چون یا به شما راست می‌گوید و یا اصلاً هیچ گونه تخصصی در رابطه با کاری که انجام می دهد ندارد.

دامنه و هاست چیست

کسانی که می‌خواهند سایت را طراحی کنند، عموما با دو سوال و مسئله مواجه هستند؛ خرید دامنه سایت و خرید هاست، اما دامنه و هاست که می باشد برای اینکه سایت طراحی کنید و آدرس اینترنتی داشته باشید لازم است که شما برای خرید نمودن هاست و دامنه شرکت پشتیبان و میزبانی که دارای اعتبار است اقدام نمایید؛ زیرا بحث مالکیت سرویس هاستینگ و همینطور مالکیت سرویس دامنه یا همان نام این خیلی مهم است.

 در این نوشته قصد داریم شما را با مفهوم دامنه و هاست بیشتر آشنا نماییم.

 پیش از پاسخ دادن به سوال دامنه چیست و هاست چیست؟ در ادامه هر یک از دو مفهوم دامنه و هاست را به شکل مجزا برای شما در مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هاست چیست

مقدار فضای معینی که می توانید در آن انواع اطلاعات و داده‌ها را سیو و ذخیره نمایید و به بیان دیگر فضای که داده هایی از سایت شما بر روی آن قرار خواهد گرفت این داده ها می تواند صفحات سایت عکس ها و فایل های css و جاوا اسکریپت و یا هر نوع فایل دیگری باشد پاسخ ها بر روی سرویس‌های مخصوص نگهداری می گردند که بر اساس دو نوع سیستم عامل ویندوز و لینوکس کار خواهد کرد.

 به تناسب نوع سیستم عامل و نوع زبان برنامه نویسی آن هاست  به دو شکل تقسیم می گردند هاست ویندوز که بر روی سرور های با سیستم عامل ویندوز کارایی خواهد داشت، در این مورد باید توجه داشت که هاست ویندوزی از زبان برنامه نویسی asp میزبانی خواهد کرد هاست لینوکس هاست که برای سرورهای با تمام کارهای خواهد داشت در این باره هم باید این مسائل را بدانید تا هاست لینوکس از زبان برنامه نویسی اچ تی سی وان ای خواهد کرد.

دامنه چیست

دامنه اسمی است که سایت به وسیله آن قابل دستیابی و دسترسی می باشد، به عبارت دیگر دامنه آدرس سایت است، همان عبارتی که کاربران برای دیدن سایت آن را در نوار جستجوی خود وارد خواهند کرد و به شکل کلی دامنه از دو قسمت نام و پسوند تشکیل می‌گردد.

پسوند

و پسوند یک گزینه معتبر و دارای اعتبار و مجاز شمرده می‌شود که به وسیله کمیته خاصی تایید و تصویب شده باشند.

نام

بعد از اینکه پسوند را انتخاب کردید باید به نام دامنه را انتخاب کنید و نام دامنه مهمترین این قسمت می باشد که تشکیل دهنده آدرس سایت است از مرکب کردن سه تا ۶۷ کاراکتر که شامل عدد یا خط تیره بدون فاصله به وجود می آید؛ نام دامنه همان نام سایت میباشد و پسوند دامنه بیانگر شکل و نوع سایت می باشد.

فرق هاست و دامنه

دامنه و هاست با وجود تفاوتی که با همدیگر دارند اما به دست به هم پیوسته هستند و وجود هر یک کاملاً بدون دیگری بی معنا خواهد بود و در ادامه در رابطه با عملکرد گوناگون اما پیوسته این دو مفهوم با یکدیگر بیشتر آشنا خواهیم شد.

 هاست یا همان میزبان فضای اینترنتی جایی است که مخاطبان می‌توانند متن ها، تصاویر، ویدیو ها و دیگر داده‌هایی که برای راه اندازی سایت نیاز هست را بر روی آن نگه دارند.

 اما دامنه ها یک سری علائم اینترنتی می باشند که به موتورهای جستجوگر فرمان می دهد برای پیدا کردن داده ها باید تا کجا جستجو نمایند.

 با وجود اینکه این دو تا مفهوم کاملاً از یکدیگر جدا گانه هستند اما به شدت به هم نزدیک و پیوسته است زمانی که کاربر اسم دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کند، داده‌های سایت به نمایش گذاشته خواهد شد بدون دامنه مخاطب برای پیدا کردن محل داده ها برای اینترنت به مشکل بر خواهید خورد و بدون پشتیبانی وب سایتی برای نمایش در آمدن آن وجود ندارد.

لوکال هاست چیست

لوکاس هم یک فضای محلی در سیستم شخصی شما می باشد که فضای همانند هاست یا یک سرور را برای ما به وجود می‌آورد و بعد از نصب برنامه هایی که نیاز است بر روی سیستم کافی است برای مشاهده آدرس این وب هاستینگ بر روی صفحه جستجوی خود عبارت لوکال هاست را بنویسید آدرس محلی که کامپیوتر شما خواهد بود.

چرا باید از لوکال هاست استفاده کرد؟

در جواب به این سوال که چرا به جای هاست از لوکال هاست باید استفاده کرد؟ باید بگوییم که وقت آن رسیده که جستجو کنید چرا باید از لوکال هاست بهره بگیرید برای تغییر کردن کدهای php نیاز داشتیم و سرور دسترسی داشته باشیم؛ بنابراین برای آماده کردن یک سرویس کاملا استاندارد هم باید مبلغی پرداخت شود اما برای اجرا نمودند و تحقیق پروژه هایی که در مرحله امتحان و تست میباشند به صرفه نخواهد بود که هزینه پرداخت کنند و همینطور به غیر از قضیه هزینه امکان دارد برخی اوقات هم نتوانیم به سرور و اینترنت دسترسی داشته باشید.

 نکته قابل ذکر دیگری که وجود دارد این است که هر زمان که بخواهیم هر ویرایش و تغییر را برای فایل های خود در سیستم به وجود بیاوریم باید بر روی هاست اصلی این تغییرات اعمال گردد که انجام آن هم خیلی وقت‌گیر خواهد داد؛ بنابراین بهتر است ابتدا ویرایش ها و آزمون و خطاها را بر روی یک سرور مجازی آزمایش کنیم و بعد از اینکه کار نهایی شدن آن را بر روی هاست اصلی آپلود نمایید.

دیتابیس هاست چیست

 Database server دیتابیس سرور پایگاه اطلاعات هم می‌گویند برای فرایند سیو، بازیابی و مدیریت کردن اطلاعات در یک پایگاه درست شده است این سرور برای آپدیت اطلاعات و امکان دسترسی همزمان به وسیله چند سرور یا مخاطب ایجاد شده است و یکپارچگی اطلاعات و امنیت را برای شما ضمانت خواهد کرد.

 وقتی در رابطه با اطلاعات صحبت می‌کنیم امکان دارد مربوط به میلیونها مورد بحث کنیم که به شکل همزمان به وسیله هزاران مخاطب دارد دسترسی قرار خواهد داشت؛ علاوه بر کارایی اصلی پایگاه اطلاعات دیتابیس ابزارهای هم برای آسان کردن و سرعت بخشیدن به مدیریت پایگاه اطلاعات ارائه می‌کند و این اعمال شامل مباحثی مانند قابلیت خارج نمودن اطلاعات، پیکربندی، دسترسی مخاطب و آماده کردن میزبان از اطلاعات می باشد.

کاربرد سرورهای پایگاه داده 

بعد از آنکه در رابطه با سرور دیتابیس آشنایی پیدا کردیم وقت آن رسیده است که بدانیم کاربر کاربرد این نوع سرورها در هاست این سایت می باشد پایگاه اطلاعات حمله مدلهای استفاده از جمله مدیریت نمودن سندها، مدیریت کردن مدارک، شاخص‌های موتورهای جستجوگر برای سرورهای ایمیل و همینطور ارائه کردن محتوای پویا برای صفحه های سایت دارد.

 زبان خواهد توانست به وسیله یک شخص برنامه عملیاتی یا یک تکه کد از صفحه سایت برای تحقیق از پایگاه اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 سرورهای پایگاه اطلاعات در پشتیبانی سایت برای وارد نمودن محتواها در صفحه‌های وب پویا عملیات می‌شوند صفحه‌ای پویا از طریق بندی های استاندارد و خوبی بهره می‌گیرند که داده مرتبط با آدرس صفحه یا بقیه تغییراتی مانند اعتبار کاربر، یا اقدامات انجام شده در آن صفحه برمی‌گردد.

هاستینگ چیست

با خرید نمودن هاست از یکی از شرکت های هاستینگ در حقیقت میزانی از فضای خاصی روی سرور فیزیکی شما اجازه می‌دهد که خواهی توانست همه فایلهای سایت خود را بر روی آن قرار دهید ، هاست وردپرس که یکی از انواع پرکاربرد پاسخ ها می باشد همینطور هاست ویندوز و لینوکس هم از پر اهمیت ترین انواع هاستینگ خواهد بود.

 در این نوشته به شما بیان خواهیم کرد که هاستینگ چیست و با انواع آن هم آشنا می شوید.

 تعریف هاست

 هاست یا همان پشتیبانی سرویس به سازمان‌ها و افراد این امکان را می‌دهد که سایت و یا یک صفحه از آن را بر روی اینترنت قرار دهند، داده‌ها و محتوای سایت ها در رایانه های خاصی به نام سرور سیو می گردد؛ زمانی که کاربر اینترنت می‌خواهد سایت خود را مشاهده کند، تنها کاری که باید انجام دهد این می باشد که آدرس یا دامنه سایت را بر روی صفحه جستجو تایپ نمایید، بعد از آن به موتور جستجوگر آنها را به سرور سایت متصل می‌کند و صفحه های سایت از طریق مرورگر به کاربر نمایش داده خواهد شد.

 انواع میزبان

 در فضای پشتیبانی سایت گزینه‌های متفاوتی وجود خواهد داشت که سایت را در فضای اینترنت نمایش می دهد و هر یک از آنها به شکل مستقیم به نیازهای مالکین سایت پاسخ خواهد داد، می‌خواهد این نیازها کوچک و یا بزرگ باشد؛ در حالی که همه انواع هاستینگ ها به عنوان یک جای ذخیره سازی برای سایت شما عمل می‌کند اما فرق آنها در ظرفیت ذخیره‌سازی کنترل کردن نیاز داشتن به دانش فنی، سرعت بخشیدن و همین طور قابل اطمینان بودن سرویس خواهد بود.

فضای هاست چیست؟

در پلان های گوناگون هاستینگ یک گزینه ای به نام دیسک و یا فضای هاست وجود خواهد داشت که اصطلاحاً به آن حجمی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا توانسته باشید فایل های سایت و ایمیل ها و دیتابیس خود را بر روی آن قرار دهید گفته می‌شود، فضای هاست مانند حجم یک دیسک کامپیوتر و یا کارت حافظه گوشی شما می باشد و هر اندازه حجم بیشتری در آن باشد، اطلاعات و داده های بیشتری را می توانید بر روی آن آپلود نمایید.

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید