استفاده مفید از عکس ها در طراحی سایت و بهینه سازی سایت مهم است.

ناشران، طراحان وب سايت و ديگر افراد  ممکن است از ديدن عکسی در محیط وب لذت ببرند حال این مسئله پیش میاید که آیا می توانند آن عکس ها را برای جلد كتاب، درون كتاب، سايت و يا به هر منظور ديگر مورد استفاده قرار دهند.عکس ها و حق استفاده از ان ها ممکن است  تاحدودی مسائل پيچيده ترنسبت به آثار گرافيكی هنري باشند. هنگام طراحی سایت و بهینه سازی سایت عکس ها اهمیت ها اهمیت زیادی دارند.

مسائل حقوقی

عموما همپوشانی از صاحبان حقوقی وجود دارد. بر خلاف هنرهای گرافيك که اغلب توسط یک هنرمند ايجاد می شود، يك عكس اغلب به حقوق عکاس مرتبط می شود و مالکیت عکس ممکن است یک شخص و یا یک سازمان و موسسه باشد.  اين عكاس است كه بطور كلى مالكيت حق کپی عكس را متعلق می شود. تحت قوانین حق کپی، آثار اصلي مبني بر اصالت آن ها شامل حق کپی می شوند . مهارت و فعالیت عکاسان در طرح موضوع،  تنظیم روشنایی، تنظیم دوربین  وغيره مبتنی براصالت می باشد.
عکس ها نیز هم اكنون  در حوزه آثار هنري عمومي ، "هنر كلاسيك" نامیده می شوند. در حالي كه اثر هنری ممكن است در حوزه ی عمومی و به صورت آزاد برای استفاده باشد، ممکن است اسناد جداگانه ای برای حق چاپی برای شخص ثالث و یا تولید اثر هنری  برایش وجود داشته باشد.در اینجا از واژه " ممکن است" استفاده شده است زیرا از نظر مفهوم اصالت باید مورد بحث قرار گیرد، اگر عكس  دقیقا نسخه کپی از کار هنری باشد، در اینصورت برای این نسخه کپی طبق اصل اصالت نمی تواند حق مالکیت به آن تعلق گیرد.
لازم به ذكر نيست كه  اگر نگرانی اساسی در مبحث تحت پوشش حق کپی وجود داشته باشیم، می توانیم مجوز استفاده از این حق را نيز به دست اوریم.. اين حقوق معمولادر خصوص مقالات و پژوهش های علمی صورت می گیرد. بدین ترتيب، به منظور استفاده از عكس به هرهدفی، می بایست مجوز آن را از  عکاس بدست اورده باشید. هنگامي كه شما عكسی در يك مجله يا كتاب را بدست می اورید، می بایست مالک آن را شناسایی کنید زیرا برای پرداخت هزینه مربوط به آن نیازمند آن هستید.

مسائل حقوق شخصی

اگر اين عكس متعلق به فردی باشد، شما بايد مجوز اين فرد را دراستفاده از آن بدست اورید. دادگاه ها در ايالات متحده و برخي دیگر از مراکز قضاوتی  "حق تبليغات" را شناخته شده اند ، كه مشتق گرفته از "حق مصونيت اطلاعات شخصی است." اين حقوق به همه افراد زنده و نیز افراد مرده  تحت برخی شرايط، تعلق می گیرد.چندين قسمت فرعی برای بررسی این حقوق وجود دارد.

حق مصونيت اطلاعات شخصی

نام شخص و یا شبیه آن نباید برای مقاصد تجاری بدون رضايت فرد استفاده گردد. چه زمانی اهداف تجاري وجود دارد؟ اين سخن به اين معناست كه استفاده از آن برپاي منزله تاييد يا هر جایی كه از عكس برای فروش یک محصول یا خدمت استفاده می شود. اگر شما قصد استفاده از يك عكس براي اين گونه اهداف را دارید، شما حتما بايد يك مجوز معتبر نوشته شده در این خصوص داشته باشید و پرداخت برای آن نیز صورت گرفته شده باشد..حتی اگر کاربرد شما برای "مقاصد تجاري " نباشد، شما باز هم می باست اطلاعیه از هر يك از كسانى كه عکسشان در تصویر می باشد تهیه کنید.

چهره هاي عمومي

در موارد بسیار محدود، عكسى  از افراد عمومی بدون اجازه از فرد استفاده می شود،  در این شرایط بايد بسيار با دقت تحليل گردد. اگر این شخص فردی معروف، سیاستمدار و از این قبیل اشخاص باشد و يا فردی باشد که در خصوص مطلب مورد نظر درگیر باشد (یک خبر برای مثال) در هر دو مورد، استفاده از اين عكس مستقيما مربوط به وضعيت عمومي می باشد، و در دادگاه بیان می شود که در این موارد، حق فرد به خود راه نمى دهد و مقصود انتشار اطلاعات به مردم بوده است.

نتيجه گيري

بهترين روش،  وصول اجازه کتبی برای استفاده از هر عكس می باشد. همیشه باید این تحلیل صورت گیرد که چه حقوقی وجود دارد و اگر وجود دارد مالک این حقوق چه شخصی می باشد.همه شرایط بايد بطور مستقل مورد تحليل قرار داشته است. در این مقاله از مسائل و بحث های حقوقی استفاده نشده است تنها راهنمایی های سودمند و کافی در اختبیار شما قرار گرفته است.

 

 

 

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید