يکي از روش ها و راهکارهايي که کمک بسيار زيادي براي بهتر شدن فرآيند مديريت وب سايت ها مي کند بهره گیری از فرایندهای داده کاوی می باشد. داده ‏کاوی به شما کمک می کند تا رفتار کسب و کار خود را در گذشته دقیقا بشناسید و بر اساس آن آینده را با تقریب بالا پیش بینی کنید. متخصصان وب با مطالعه و بررسی الگوریتم ها و تکنولوژی های جدید استفاده شده در موتورهای جستجو ، استراتژی موفقیت در بازار الکترونیک را تهیه و موارد لازم را در سیستم لحاظ کرده تا همواره وب سایت هایی که طراحی سایت آن ها بر اساس استانداردهای سئو می باشد از مرتبه بالایی برخوردار باشند.

 با استفاده از داده های گردآوری شده از فرایندهای داده کاوی مدیران وب سایت می توانندگزارش ها و تحليل هاي آماري در خصوص وب سایت خود بدست اورند. مديران سايت ها و مديران بازايابي شرکت ها با استفاده از گزارش هاي به دست آمده از فعاليت سايت اينترنتي مي توانند شناخت خوبي از موقعيت و تاثير فعاليت هاي خود پيدا کنند و از اين طريق نقاط ضعف و قوت سايت را به راحتي شناسايي و براي حل و تقويت آنها تغييرات لازم را  در سايت اعمال نمايند و به برنامه هاي آينده و حتي استراتژي هاي سايت جهت ببخشند.
کریسپ یکی از روشهای پروژه های داده کاوی است که بیشترین استفاده را در بین بقیه روشها دارد. کریسپ-داده کاوی در اواخر سال 1996 توسط سه بازار داده کاوی کهنه کار جوان و بی تجربه طرح ریزی شد. DaimlerChrysler (بعد از آن  Daimler-benz) در ابتدا پیش قدم بیشترین سازمان های تجاری و صنعتی در به کار گیری داده کاوی در فعالیت های تجاری اش بود. SSPS (سپس ISL) از سال 1990 در حال تولید سرویس بر پایه داده کاوی بوده است و اولین میز کار تجاری داده کاوی -Clementine- را در سال 1994 وارد بازار کرده است. NCR به عنوان بخشی از هدفش، برای دادن ارزش بیشتر به مشتریان انبار داده  teradataخود ،تیم هایی از مشاوران و متخصصین فنی داده کاوی را برای سرویس دهی به نیازمندیهای مشتریانش تأسیس نمود. فرآیند داده‏کاوی در استاندارد «کریسپ دی ام» در طول شش مرحله زیر اجرا می شود.
1.    در ابتداي امر پيش زمينه كشف دانش فهم درست داده و مساله مي باشد. بدون اين فهم درست هيچ الگوريتمي صرف نظر از خبره بودن آن نمي تواند نتيجه مطمئني براي شما حاصل نمايد و همچنين شما قادر نخواهيد بود كه مسائلي را كه سعي در حل آن داريد تعريف كرده و همچنين داده را جهت كاوش آماده نموده و يا نتايج را به طور صحيح تفسير نمائيد. براي استفاده بهتر از داده كاوي شما بايد يك بيان واضح از هدف خود داشته باشيد.متخصص داده‏کاوی، داده های ثبت شده در کسب و کار  را  درخواست می کند و به بررسی داده ها می پردازد. هدف شناسايي مهمترين فيلدها در پيش بيني نتيجه و تعيين اينكه كدام يك از داده هاي بدست آمده مفيد مي باشد است.
2.    در مرحله دوم  داده های ثبت شده در کسب و کار کارفرما  بررسی می شود. در يك مجموعه داده اي با صدها يا حتي هزاران ستون جستجوي داده مي تواند كار و زمان بر باشد. يك واسط مناسب و جواب كامپيوتر سريع در اين فاز مهم و حياتي مي باشند.متخصص داده‏کاوی با توجه به حجم و کیفیت داده ها مسئله ی طرح شده در مرحله ی قبل را تعدیل می کند تا نتیجه ی پروسه ی داده‏کاوی واقع بینانه تر بشود.
3.    در مرحله ی سوم عملیات آماده سازی داده ها توسط متخصص داده‏کاوی صورت می گیرد. آماده سازی داده ها شامل این موارد می شود:
•    یکی کردن انبارهای متفاوت داده در کسب و کار کارفرما
•    شناسایی و حذف داده های پرت و اشتباه
•    تغییر فرمت داده ها متناسب با مسئله ی تعدیل شده در مرحله ی دوم
4.    قدم چهارم مدلسازی داده های آماده سازی شده است. با توجه به متدهای متفاوت، مدل های متفاوتی ساخته می شود و بهترین مدل ها از نظر متخصص داده‏کاوی انتخاب می شود. مهمترين مساله براي يادآوري در مورد ساخت مدل آن است كه اين كار يك فرآيند تكراري است. شما براي جستجو به مدلهاي جايگزين جهت يافتن سودمندترين آنها جهت حل مسائلتان نياز داريد. آنچه كه شما در جستجوي يك مدل مناسب ياد مي گيريد مي تواند شما را به بازگشتن به عقب و انجام برخي تغييرات در داده مورد استفاده خود و حتي بهبود بيان ساله راهنمايي كند.
هنگامي كه شما در مورد نوع پيش بيني كه مي خواهيد انجام دهيد تصميم گرفتيد بايد يك نوع مدل براي ساخت تصميم خود انتخاب كنيد.آماده سازي و آزمايش مدل داده كاوي احتياج به اين دارد كه داده به حداقل دو گروه شكسته شود: يكي براي آماده كردن مدل و ديگري جهت تست مدل مربوطه. اگر شما از آماده سازي و تست متفاوتي استفاده ننمائيد دقت مدل   خواهد بود.
5.    در مرحله پنجم مدل های ساخته شده تست و ارزیابی می شوند و بهترین مدل از نظر مسئله ی طرح شده در مرحله ی یک، انتخاب می شود. سپس موثر بودن مدل انتخاب شده بررسی می شود. در صورتی که مدل انتخاب شده کمکی در حل مسئله نمی کند کل فرایند از مرحله ی یک دوباره انجام می شود.بعد از ساخت يك مدل شما بايد نتايج آن را ارزيابي نموده و همچنين اهميت آن را نيز توضيح دهيد.
6.    مرحله ششم در صورتی که ارزیابی ها رضایت بخش باشند راه حل هایی در قالب توسعه ی مدل نهایی ارائه می شوند که مشکلات مطرح شده در مرحله ی یک را برطرف می کنند.داده کاوی دو راهکار مشخص ارائه می کند:
•    ارائه گزارشات مستند
برای حل مشکلات کسب و کار
•    ارائه راهکار نرم افزاری
با طراحی سیستم پشتیبان تصمیم گیری
مدل نهایی به متخصص داده‏کاوی نشان می دهد که رفتار مجموعه ی کسب و کار کارفرما در مورد مشکلات مطرح شده در مرحله ی یک چگونه است.این درک از رفتار کسب و کار، در قالب راه حل های عددی و چند فرمول یا راهکار عملی در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا مشکلات مطرح شده در مرحله ی یک رفع گردد.
همچنین متخصص داده‏کاوی می تواند در قالب گزارشات مستند مکانیزم رفتاری کسب و کار کارفرما را برای وی تشریح کند.برای سادگی تعامل کارفرما با مدل نهایی، یک نرم افزار یارانه ای نوشته می شود که کار شبیه سازی رفتار کسب و کار کارفرما را برعهده دارد بطوریکه کارفرما می تواند با وارد کردن برخی پارامترهای کنونی از کسب و کار خود، رفتار کارخانه و یا سودآوری کسب و کار خود را در آینده پیش بینی کند.

 

 

 

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید