پدپده ای به نام پارادوکس بهره وری و بازگشت سرمایه در مبحث طراحی وب سایت و سئو یا در مفهومی کلی تر بهره گیری از فناوری اطلاعات به مرور شکل گرفته است. این مفهوم به این معناست که در بسیاری تحقیقات،تاثیر طراحی سایت به صورت بهینه سازی شده بر بهره وری به اثبات رسیده و در بسیاری از مطالعات نیز عکس این ارتباط ثابت شده است. در نهایت این تئوری به اینجا رسیده است که نقش متغیرهای واسطه ای عامل تعیین کننده میزان تاثیر طراحی وب سایت بر بهره وری است.

مراحل پارادوکس بهره وری از طراحی وب سایت به صورت زیر توصیف شده است:
-    زمانی که اثرات کمی از سرمایه گذاری  و انتظارات در زمینه ی طراحی وب سایت می رفت .یک ایده گسترده وجود داشت که بهره وری کسب وکار راه درستی برای اندازه گیری تاثیر  طراحی سایت می باشد.
-    :این مرحله  نشان میداد که نتیجه سرمایه گذاری  طراحی وب سایت کم تر از مقدار مورد انتظار بوده است.و این زمانی بود که شرکت ها مقادیر عظیمی  منابع مالی را حسابرسی میکردند
-     این مرحله زمان فهم این نکته بوده است که طراحی وب سایت تنها در اصطلاح بهره وری استفاده می شد  و شرکت ها شروع به استفاده استراتژی هایی برای مدیریت آن رو آوردند.
-     سرمابه گذاری برای طراحی وب سایت به مدیریت سیستم اطلاعاتی تغییر گرایش داد و در این حیطه به طور مستقیم موثر نبود .و در این زمان توضیحات زیادی برای پارادوکس بهره وری ظهور پیدا کرد اگرچه هیچکدام از آن ها علل دقیق را ارائه نداده است.
-     بیشتر سرمایه گذاری ها در بخش طراحی وب سایت به صورت ارتباط های کم رنگ بودند و ورود به این حیطه جدید موجب پایین تر امدن انتظار بهره وری شد.

دلایل شکل گیری تفکر پارادوکس بهره گیری در طراحی بهینه وب سایت:
- داده ها و تحلیل ها دست اوردهای بهره وری ایجاد شده از طراحی سایت را پنهان میکنند
برای تولیدات اندازه گیری ورودی و خروجی اسان است در بخش مالی صنایع معمولا تعیین محصول و تعیین اینکه چطور در کیفیت تغییرات ایجاد میکند و چطور در تعیین ارزش ها مرتبط میشود.
 ارزش سرمایه گذاری در طراحی وب سایت بستگی به این موضوع دارد که چگونه این مقوله تعریف شده  و تاکید میکند که بهره وری وسودمندی دو مقوله جدا از هم هستند و سرمایه پذاری در طراحی سایت نمی تواند لزوما سومندی سازمان را افزایش دهد.
- سود بهره وری از طراحی وب سایت با زیان در بخش های دیگر برابری می کند.
طراحی سایت در بخش های اقتصادی خاص تولیداوری میکند اما این سوداوری با زیان ها در بخش های دیگر برابری می کند و اندازه گیری سود که تنها در سرمایه گذاری بهره وری باشد مشکل است.

عواملی که موجب کاهش بهره وری در طراحی وب سایت می شود:
•    خطاهای اندازه گیری سرمایه گذاری در طراحی سایت به واسطه تغییرات سریع قیمت و کیفیت و نارسایی آمارهای اقتصادی برای اندازه گیری بهبودهای کیفیتی در بازار صنایع خدماتی ناشی از کاربرد بهینه سازی وب سایت
•    اقدامات مدیریتی که هنوز آنقدر تکامل نیافته است تا از مزیت های بالقوه طراحی سایت استفاده کند
•    هزینه های پشتیبانی: شامل هزینه های سخت افزار نرم افزار م نیروهای متخصص
•    توزیع مجدد به این ترتیب که طراحی وب سایت ممکن است به یک شرکت در برابر رقبایش کمک کند اما بهره وری کل صنعت را افزایش نمی دهد.
•    مشکل پیشرفت پروژه های نرم افزاری: طبق امار (King, 1997) نشان میدهد که 73 درصد از پروژه های نرم افزاری رها شده اند و به اتمام نرسده اند  یا مهلت اتمامشان به پایان رسیده شده و یا بودجه در نظر گرفته شده به اتمام رسیده شد.
•    نگهداری نرم افزارها:که شامل تعییر یا تغییر و یا ارتقا دادن سیستم میشود
•    مشکل مدیریت ونگهداری سیستم مدیریت وب سایت

عوامل دیگر در پارادوکس بهره وری از وب سایت:
•    تاخیر زمان: بهینه سازی سایت تا زمانی که به آستانه لازم از لحاظ نفوذ و اشاعه نرسد، تاثیر قابل  ملاحظه ای بر بهره وری نخواهد داشت..برای مثال سرمایه گذاری در CRM که طبق گفته Reichheld and Scheffer (2000), که حداقل از 5-6 سال  قبل زمان میبرد
•    حکایت مدارک:شکست های بزرگ در زمینه پروژه های طراحی سایت
•    مشکل در تفکیک اثرات طراحی وب سایت: گسترش در مراتب سازمانی و همچنین نتایج حاصل از عوامل مختلف موجب سختی در تفکیک اثرات طراحی وب سایت شده است.
•    به روز رسانی : به روز رسانی تکنولوژی نیز مشکل و هزینه بر است
•    عوامل تکمیلی : که ممکن است در طراحی وب سایت عوامل دیگری نیز نقش داشته باشند.

میزان سودآوری و درآمد زایی در زمینه طراحی وب سایت به نوع سایت و اهداف آن بستگی دارد با داشتن یک وب سایت صاحبان و مدیران آن وارد عرصه تجارت الکترونیک می شوند و امکان استفاده از راهکارهای تجارت الکترونیک برای آنها بوجود می آید. با سرمایه گذاری مناسب در طراحی سایت و سئو سایت و تطابق آن با اهداف استراتژیکی، کسب وکارها می توانند به بهره وری مورد نظر خود دست یابند.

 

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید