robots.txt برای ایندکس گذاری صفحات وب سایت به کار میرود و لازم است در طراحی سایت به آن توجه شود تا سئو سایت (بهینه سازی سایت) بهبود یابد.

فایل robots.txt به منظور ایندکس گذاری وب سایت است و موجب می شود ربات های موتور جستجو صفحات سایت ما را بشناسند. این فایل در دایرکتوری اصلی وب سایت قرار گرفته می گیرد و در طراحی سایت می بایست به آن توجه خاص داشته باشیم. اسپایدرهای موتور جستجو برای ایندکس گذاری وب سایت شما فایل robots.txt را مطالعه می کند.

دلایل اهمیت فایل robots.txt
زمانی که ربات ها یا اسپایدرها وب سایت شما را ایندکس گذاری می کنند با اسکریپ های شما مانند مرورگرها عمل می کنند. شما ممکن است اسپایدرها را از دایرکتوری هایی که دربردارنده اسکریپ هستند بلاک کنید برای مثال در صفحات فرم فیدبک. که این عمل موجب کاهش زمان بارگذاری در وب سرور می شود.
اگر شما آمار وب سایت خود را مشاهده کنید بدون شک درخواست های زیادی برای فایل robots.txt خواهید دید. اگر شما فایل robots.txt را نداشته باشید صفحه خطای 404 نشان داده می شود. عدم استفاده از فایل robots.txt موجب می شود که شما نتوانید از تمام پهنای باند خود استفاده کنید که در نتیجه با خطای صفحه 404 مواجه می شوید که این امر تاثیر منفی در سئو سایت (بهینه سازی سایت) شما دارد. همچنین برخی موتورهای جستجو فایل های گرافیکی شما را نیز ایندکس گذاری می کنند اگر شما این عمل را برای وب سایت خود مناسب نمی دانید می توانید در فایل robots.txt این عمل را منع نمایید.
گاهی شما می خواهید اسپایدر خاصی وب سایت شما را ایندکس گذاری کند. و یا عکس ها در سایت شما ایندکس گذاری نشوند که تمامی این موارد در فایل robots.txt قابل انجام است. فایل robots.txt تنها یک فایل متنی ASCII است و با ویرایشگر متن که همان Notepad است امکان ویرایش آن وجود دارد.

نه تنها ربات ها بلکه هرکس می تواند به فایل robots.txt وب سایت شما دسترسی پیدا کند. در نظر گرفتن تمامی نکات در این فایل در طراحی سایت امری ضروری ست. با ویرایش درست این فایل می توان سئو سایت خود را بهبود دهیم و محتوای سایت خود را به موتورهای جستجو به خوبی بشناسانیم و تاثیر مثبتی در بهینه سازی سایت خود انجام دهیم.
ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید