اگر بخواهیم به صورت خلاصه به معرفی کارکرد الکسا و اهمیتش در طراحی سایت بپردازیم ، الکسا یک شرکت وابسته به آمازون (amazon) است که به سایت ها رتبه هایی را اختصاص می‌دهد .
البته الکسا تنها ابزار رتبه بندی سایت نیست و ابزارهای متفاوتی برای این منظور در سطح وب قرار دارد .
این رتبه‌بندی و آگاهی از آن به فرد کمک می‌کند تا بداند وب سایتش در چه جایگاهی قرار دارد و برای بهبود آن تلاش کند . همچنین می‌تواند در نهایت از نتیجه این تلاش با مقایسه رتبه جدید و قدیمی آگاه شود . گفته می‌شود که الکسا با آنالیز میزان ترافیک و بازدید از سایت به انجام این رتبه بندی می‌پردازد این تعریف در عین درست بودن کامل نیست .
به صورت دقیق تر مطابق چیزی که الکسا در وب سایتش اعلام کرده است علاوه بر تعداد بازدیدکنندگان میانگین تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده است هم در رتبه نهایی الکسا موثر است . در صورت استفاده از الکسا شما می‌توانید نموداری از رتبه خود در طول مدت 90 روز داشته باشید ، توجه کنید هرچه این رتبه پایین تر باشد بهتر است برای مثال فیسبوک و یوتیوب رتبه الکسای تک رقمی دارند .
از آنجایی که الکسا یکی از محبوب ترین ابزارهای رتبه بندی وب سایت است و بسیاری از آن استفاده می‌کنند در ادامه به آموزش کار و چند نکته مهم در مورد الکسا می‌پردازیم ؛ با ما همراه باشید .

مراحل کار با وب سایت الکسا

چطور از الکسا استفاده کنیم ؟

خوشبختانه کار کردن با الکسا بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد . در مرحله اول با استفاده از جستجوگر گوگل و یا هر مرورگر دیگری alexa.com را سرچ کنید (می‌توانید این کامه را به فارسی نیز سرچ کنید ) و سپس وارد سایت شوید .
این سایت امکانات مختلفی برای ارائه دارد که بهره بردن برخی از آن ها مستلزم پرداخت هزینه است اما مواردی که ما مد نظر داریم به صورت رایگان در دسترس است . برای رسیدن به این بخش لازم است اسکرول کرده و تقریبا در قسمت های پایینی صفحه به بخش browse top siteبروید و روی قسمت مخصوص نام سایت تان (و یا هر سایتی که مدنظر دارید) را تایپ کنید ، سپس روی دکمه Find کلیک کرده و منتظر بمانید تا آنالیز سایت تمام شود . پس از این مرحله در نتیجه آنالیز سایت توسط الکسا یک صفحه به شما نمایش داده می‌شود در این صفحه نموداری از فراز و فرود رتبه سایت در بازه زمانی 3 ماه گذشته مشاهده می‌کنید .
همچنین می‌توانید رتبه سایت خود را هم در سطح جهانی و هم در ایران مشاهده نمایید . مورد دیگری که در نتیجه آنالیز الکسا شاهد خواهید بود bounce rate است ، این بخش درصد افرادی را نشان می‌دهد که وارد سایت شده‌اند و مدت زمان کوتاهی را در آن طی کرده اند . اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم بخشی از سئوی سایت به رفتار کاربر در سایت بستگی دارد . بدیهی است که هرچه این درصد کمتر باشد سایت بهتر است زیرا بیانگر این است که سایت محتوا و جذابیت لازم را برای نگه داشتن کاربر داشته است . Daily time on site ، میانگین مدت زمان حضور هر فرد در سایت به صورت روزانه است . هرچه این مدت زمان بیشتر باشد به معنی بالاتر بودن ماندگاری کاربر در سایت است ، این مساله نیز بخشی از رفتار کاربر در سایت است . علاوه بر این موارد شما می‌توانید اطلاعاتی را درباره کلمات کلیدی سایت از الکسا بدست آورید که بسیار در رسیدن به سئوی مطلوب کمک کننده است . توصیه ما به شما این است که اگر زیاد از این سایت استفاده می‌کنید با نصب پلاگین الکسا همیشه آن را در دسترس داشته باشید.
این addon در قسمت بالایی مرورگر (toolbar) قرار می‌گیرد و با نگه داشتن موس روی آن در هر سایتی که باشید رتبه الکسا و اطلاعات مختصری درباره آن را مشاهده خواهید کرد . این پلاگین برای همه مرورگرها در دسترس است . توجه داشته باشید که اعداد ، ارقام و رتبه بندی های این سایت چندان دقیق نیستند و ممکن است با آمار واقعی کمی تفاوت داشته باشند اما حدود خوبی از جایگاه شما و رقیبانتان را به شما نشان خواهد داد .

امکانات رایگان الکسا

چرا باید از الکسا استفاده کنم ؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود ابزارهای حرفه ای و کامل تری نظیر وب مستر تولز و گوگل آنالیتیک که برای آنالیز سایت وجود داریند چرا باید از الکسا استفاده کنیم . یکی از مزایای الکسا به زبان ساده در سایر ابزارها شما تنها مجاز به بررسی رتبه سایت خود هستید اما در الکسا شما امکان بررسی رقبایتان و رتبه آن ها را نیز خواهید داشت . این بررسی دید درست و کاملی از سایت شما ، رقبایتان و سطح رقابت به شما خواهد داد .
دلیل دیگری که بسیاری از افراد را به سمت استفاده از الکسا سوق داده است این است که روزانه علاوه بر کاربران ربات ها هم از سایت شما بازدید می‌کنند و به استخراج اطلاعات از آن می‌پردازند ، الکسا در محاسبه ترافیک این ربات ها را محاسبه نخواهد کرد . توصیه می‌کنیم برای بررسی بهتر و دقیق تر سایت خود از این ابزارها به صورت همزمان بهره ببرید .
یکی از نکات قابل توجه در بهبود رتبه الکسا خودداری از هرگونه عجله است ، گاها افرادی با دریافت وجه رتبه الکسای سایت شما را در مدت زمان کوتاهی بسیار پایین می‌آورند . اما این بهبودی فقط مدت زمان کوتاهی دوام دارد و پس از آن به رتبه ابتدایی خود باز خواهید گشت ، پس مراقب باشید در این دام ها نیوفتید .

ارتباط با ما

  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید