سئو seo از کلمه انگلیسی search engine optimization برگرفته شده است ، در زبان فارسی ترجمه آن بهینه سازی موتورهای جستجو عنوان شده است . اما حتی این ترجمه هم نمیتواند دید درستی درباره اهمیت سئو و کاربرد آن به ما بدهد .

سئو مجموعه فعالیت هایی است که برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو انجام می‌شود . در واقع یک متخصص سئو با تکنیک‌های خاص خود به موتورهای جستجو سایت را و مفید بودن محتوای آن را برای کاربر اثبات می‌کند . این که تا چه اندازه یک سایت میزبان کاربران باشد و ترافیک بالاتری داشته باشد ارتباط مستقیمی با رنک آن و یا همان رتبه سایت در نتیجه جستجو دارد .

مسلم است که با ورود به هر حوزه رقبایی در سر راه شما وجود دارند با این اوصاف می‌توان سئو را به این صورت هم تعریف کرد که :

پیشی گرفتن از رقبا با کمک موتورهای جستجو و با اثبات کردن برتری و تفاوت خود نسبت به سایرین .
حال که تا اندازه ای با سئو و مفاهیم آن آشنا شدیم در ادامه به بررسی ابعاد و نکات دیگری درباره دنیای پر رمز و راز سئو می‌پردازیم ، با ما همراه باشید .

چرخه ی سئو در طراحی سایت

سئو یعنی یک چرخه‌ی دائمی

یکی از مهم‌ترین مواردی که میتوان درباره مزیت سئو برشمرد این است که سئو اثر پایداری دارد اما این پایداری ابدا به این معنی نیست که با رسیدن به نقطه مطلوب‌تان دست از تلاش بکشید .

رقبای شما روز به روز بیشتر می‌شوند و رقبای قدیمی تر هم دست از تلاش برنمیدارند پس شما هم برای پیروزی در این زمینه نباید میدان را خالی کنید .

برای گوگل (به نمایندگی از تمام موتورهای جستجو) مهم است که سایت پویا و فعال باشد و توجه به سئو تا اندازه زیادی این مساله را به گوگل ثابت می‌کند .

در واقع تلاش بیشتر و مستمر در این زمینه نه تنها باعث می‌شود به جایگاه مطلوب خود برسید بلکه رقابت با شما را برای دیگران سختتر می‌کند .

در آخر می‌توان تمام نکات بالا را در این جمله جمع آوری کرد که اگر قصد دارید نتیجه بدست آمده در اثر فعالیت های مربوط به سئو دائمی باشد باید این فعالیت ها را نیز دائمی کنید .

در فرآیند سئو صبور باشید

بیشتر افراد هنگامی که قدم در راه سئوی سایت شان می‌گذارند می‌پرسند که سئوی سایت چقدر طول می‌کشد ؟ یا این فعالیت ها در چه مدت زمانی مرا به رتبه مد نظرم می‌رساند ؟

در حقیقت برای هر سایتی ، بسته به نوع فعالیت ، میزان رقابت ، بودجه‌ای که در نظر گرفته شده ، نتیجه مدنظر کارفرما و ... یک پاسخ منحصر به فرد برای سوال بالا وجود دارد که البته آن هم نمی‌تواند بسیار دقیق باشد .

علاوه بر موارد ذکر شده نکات تخصصی تری مثل اعتبار سایت ، سن دامنه ، پنالتی بودن یا نبودن دامنه و ... نیز می‌توانند در تایین مدت زمان لازم برای رسیدن به سئوی مطلوب تایین کننده باشند .

گاهی دیده می‌شود که برخی از افراد و یا شرکت ها ادعای معجزه در این زمینه را دارند و معتقدند امکان رسیدن به سئوی مطلوب شما در مدت زمانی بسیار بسیار کوتاه تر فراهم خواهند کرد .

توصیه ما به شما در مواجهه با این موارد دقت در روش هایی است که به کار می‌رود . روش های غیر اخلاقی برای رسیدن به رنک بالاتر سئوی کلاه سیاه می‌نامند ، درست است که این راه شما را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه تان می‌رساند اما در صورت پی بردن گوگل به این قانون شکنی مشمول جریمه خواهید شد .

در حقیقت می‌توان کل فرآیند سئو را روند جلب اعتماد گوگل دانست ، طبیعی است با استفاده از این روش ها این اعتماد دچار لطمه خواهد شد و بازپس گیری آن سخت تر می‌گردد .

با وجود تمام این موارد توجه به یک نکته بسیار ضروری است و آن هم این است که در روند انجام سئو و فعالیت‌های مربوط به آن باید بسیار صبور بود تا نتیجه دلخواه حاصل شود ؛ به خاطر داشته باشید که سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است .

سئو و کاربرد آن در طراحی سایت

افزایش سئو سایت بهترین روش برای سئو

در حقیقت هنوز هم بسیاری از معیارهایی که گوگل برای اعتبار بخشی به یک سایت در نظر دارد برای سئو کاران مشخص نیست .
اما با تکیه بر تجربه ، دانش ، آزمون و خطا و مواردی از این دست تا اندازه ای پی به روش کار الگوریتم‌های گوگل برده‌اند .
چیزی که به طور قطع میتوان درباره سئو گفت این است که از نظر گوگل سایتی معتبرتر است که ارزش بیشتری برای کاربر و وقت او قائل است .

چنین سایت هایی تجربه کار با این موتور جستجو را برای کاربر بهتر می‌کنند پس طبیعی است که گوگل رتبه بهتر را به آن ها اختصاص دهد .
نکته اینجاست که این ماشین ابرهوشمند هربار برای بررسی این نکته الگوریتم جدید را مورد استفاده قرار می‌دهد و این الگوریتم معیارهای سنجش متفاوتی دارد .
برای مثال سرعت ، محتوای مناسب ، کاربری آسان مواردی هستند که گوگل به برسی آن می‌پردازد .
در ادامه برخی از این روش ها را برای رسیدن به سئو مطلوب با هم مرور خواهیم کرد .

موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است

به روز بودن یکی از برترین ویژگی‌های گوگل است ، به همین دلیل سایت هایی را معرفی ‌می‌کند که همین صفت را دارا باشند .
با توجه به اینکه در سالهای اخیر استفاده از تلفن های همراه برای وب گردی و استفاده از اینترنت رشد چشمگیری داشته است توجه به بازدیدکنندگان با این وسیله از واجبات است .
شاید درباره ریسپانسیو بودن وب سایت چیزهایی شنیده باشید ، ریسپانسیو بودن به این معناست که سایت شما در هر ابزاری و با هر اندازه ای از صفحه نمایشگر ظاهری مرتب و اصولی داشته باشد .

اما در سال 2020 علاوه بر این مورد مساله دیگری هم مطرح شده است ، و آن موبایل فرندلی (mobile friendly) است . موبایل فرندلی یا دوستانه بودن با موبایل با ریسپانسیو بودن متفاوت است و مفاهیم گسترده تری را در بر می‌گیرد . به عنوان مثال ظاهر سایت باید به صورتی طراحی شده باشد که علیرغم کامل بودن و قابل فهم بودن برای استفاده افراد در موبایل که نمایشگر کوچکتری دارد مناسب باشد .

همچنین سرعت سایت در استفاده با موبایل هم باید مناسب باشد . البته که ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن مفاهیم گسترده تری دارند که در این مطلب قصد پرداختن به آن را نداریم اما بهتر است به این موارد در هنگام طراحی سایت توجه شود .

کاربرد سئو در طراحی سایت

کلمات کلیدی

کاربران اینترنت برای جمع آوری اطلاعات و یا خرید یک محصول دست به جست و جو در اینترنت می‌زنند .
منظور از کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربران برای رسیدن به مقصود خود از آن استفاده می‌کنند و شما نیز با توجه به آن کلمات کلیدی باید به فعالیت روی سئو بپردازید . پیدا کردن کلمات کلیدی یک گام اساسی در بخش تولید محتواست ، این مرحله بهتر است به دست سئوکار انجام شود .

کلمات کلیدی در هر حوزه ای متفاوت اند اما راه های پیدا کردن آن میتواند یکی باشد . یکی از راه هایی که افراد از مبتدی تا پیشرفته از آن برای یافتن کلمه کلیدی استفاده می‌کنند تقلب از گوگل است به این صورت که با ورود بخشی از کلمه مربوط به کسب و کارتان گوگل لیستی از پرتکرارترین جستجوها را نشان شما خواهد داد . با استفاده از این لیست میتوان فهمید در بخش مربوط به کسب و کار شما کاربران بیشتر دنبال چه چیزی هستند و چه سوالاتی دارند .

با دانستن این موضوع می‌توانید یک نقشه راه برای تولید محتوا که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ما در زمینه روش های سئو سایت است داشته باشید . راه دیگری که برای یافتن کلمات کلیدی میتوان به شما پیشنهاد کرد این است که کلمه مورد نظرتان را در ویکی پدیا جستجو کنید ؛ با این کار می‌توانید یک سری از کلمات کلیدی مربوط به آن کلمه را به صورت زیرمجموعه وار بیابید . به خاطر داشته باشید کلمات کلیدی دریچه هایی هستند که کاربران از طریق آن به سایت شما ورود می‌کنند ، پس به دنبال کلمات کلیدی مناسب و کم رقیب باشید .

توجه به AMP

AMP مخفف واژه Accelerated Mobile Pages است که ترجمه آن در زبان فارسی شتاب دهنده صفحات سایت در موبایل است . بازدیدکننده گان از صفحاتی که سرعت ‍‍پایینی دارند خارج می‌شوند و سایت های دیگر را امتحان می‌کنند و این به معنای عقب ماندن در رقابت سئو است . گفته می‌شود که استفاده از AMP سرعت سایت شما را به طور متوسط تا 85 درصد بالاتر می‌برد .

AMP با استفاده از کدهای مربوط به AMP HTML و AMP JS بخش های مربوط به کدها را بهینه سازی می‌کند و عدم بارگذاری موارد غیر ضروری مدیریت منابع و کتابخانه‌ها و ... سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحه در موبایل می‌شوند . استفاده از AMP عملکرد سرور را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند تا ترافیک سایت به صورت مثبتی بالاتر رود . توجه داشته باشید که در استفاده از این تکنولوژی به دلیل حذف کدهای غیر ضروری جاوا اسکریپت ممکن است صفحه شما زرق و برق سابق خود را از دست بدهد . البته مسلما آورده های AMP بسیار بیشتر از معایب آن است تا جایی که برخی آن را یک امر ضروری برای سایت می‌دانند .

اسنیپت و توضیحات سایت را با دقت بنویسید

اسنیپت (Snippet) باکس کوچکی است که پاسخ سوال سرچ شده در آن به صورت مختصر و مفید درج می‌شود . اسنیپت یک فرصت مناسب برای افرادی است که قصد ما در زمینه بهبود سئو سایت خود را دارند ، با استفاده از اسنیپت امکان جذب ترافیک بالایی را از گوگل خواهید داشت .
zero جایی است که باکس اسنیپت قرار می‌گیرد و میتوان از آن به عنوان لینک اول گوگل یاد کرد . و با توجه به این موضوع چه چیزی بهتر از اینکه با یک جواب کامل دقیق و درست از سد رقبای خود بگذرید و در جایگاه نخست گوگل قرار بگیرید . قرار گرفتن در Position zero همانند این است که گوگل عهده دار تبلیغ سایت شما باشد . به یاد داشته باشید برای این که محتوای شما در این بخش قرار بگیرد باید کیفیت محتوای شما مناسب باشد و برای اسنیپت ها بهینه شده باشد . بر اساس استاندارد گوگل طول اسنیپت ها باید حدود 40 تا 50 کلمه باشد .

سایت خود را با دریافت گواهینامه امنیتی SSL ایمن کنید

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد اساس کار گوگل بر کاربر محور بودن است ،‌ تضمین امنیت اطلاعات کاربران نیز برای این موتور جستجو اهمیت زیادی دارد . SSL که از سر واژه کلمه Secure Socket Layer به دست آمده است تامین کننده یک ارتباط امن میان وب سرور و یک مرورگر اینترنت است . این تکنولوژی از تمام اطلاعات رد و بدل شده میان وب سرور و کاربر محافظت کرده و آن ها را به صورت محرمانه نگه میدارد .
گواهینامه SSL انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع آن اعتبار ، قیمت ، و بیمه متفاوتی دارند و هر کدام برای پاسخ به نیازی مناسب اند . به همین دلیل است که توصیه می‌شود پیش از تهیه ما در زمینه گواهینامه SSL به خوبی درباره انواع آن تحقیق کنید تا از هزینه کردن اضافی جلوگیری به عمل آید . گواهینامه های SSL علاوه بر امنیت نشان دهنده اعتبار یک سایت می‌باشند .

اهمیت سئو و کاربرد آن

مطالب بلند را فراموش نکنید

تجربه نشان داده است که گوگل با سایت هایی که محتواها و مطالب طولانی تری را تولید می‌کنند میانه بهتری دارد . یک مطلب بلند بیانگر این است که تمام ابعاد موضوعی که درباره آن محتوا نوشته شده است را در بر دارد و چیزی را از قلم نینداخته که این به معنی راحت تر بودن کار برای کاربر است . در حقیقت مخاطب تنها با بررسی سایت شما و مطلب کامل آن همه اطلاعات را به دست خواهد آورد و دیگر لازم نیست به سراغ دیگر سایت ها برود .

مطلوب گوگل محتواهایی با طول 2000 تا 2400 کلمه هستند . توجه کنید که با افزودن بخش های ارزشمند محتوای خود را طولانی کنید و نه تکرار مکررات ،‌ چرا که در این صورت ممکن است اعتماد مخاطب را از دست بدهید . همچنین مطالب شما به هیچ عنوان نباید از دیگر سایت ها کپی شده باشند ؛ شما می‌توانید از سایت های دیگر کمک بگیرید اما فکر کپی کردن محتوا را از سر به در کنید . و در آخر به خاطر داشته باشید اساس به نتیجه رسیدن سئو صبر و ارزش قائل شدن برای مخاطب و زمان اوست .

ارتباط با ما

  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید