بعد از خرید هاست و دامنه چه کنیم؟ مطمئنا این سوال خیلی از افراد مبتدی در زمینه وب سایت و اینترنت است. اصلا می دانید چرا باید هاست و دامنه تهیه نمود و اهمیت هاست در طراحی سایت چیست؟ این روزها فضای مجازی محلی برای ابراز وجود شده و افراد زیادی برای کسب و کارهای خود نیاز به خرید هاست و دامنه دارند. هاست سی پنل و دایرکت ادمین در این بین بسیار پر کاربرد بوده و استفاده زیادی از این دو می شود.

حال کدام یک از این دو باید خریداری شود؟ برای خواندن مقاله معرفی دامنه در طراحی سایت به این لینک مراجعه نموده. با توجه به نوع سایت و شرکتی که هاست را خریداری می کنید خرید پنل مدیریتی متفاوت است. به دلیل تحریم بودن، استفاده از هاست سی پنل محدودیت دارد، به همین جهت بیشتر شرکت ها دایرکت ادمین که یک پنل مدیریتی ایرانی است را در اختیار کاربران قرار می دهند. با این حال اگر می خواهید از هاست با پنل مدیریتی سی پنل استفاده کنید پیشنهاد می کنیم از شرکت هایی که قادر به ارائه این نوع پنل هستند خرید خود را انجام دهید. چرا که این پنل مدیریتی بسیار ساده و کار با آن سریعتر است.
اگر هاست و دامنه را خریداری کرده اید در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به صورت دقیق و مرحله به مرحله با چگونگی فعال کردن و استفاده از آن آشنا شوید.

مراحلی که باید بعد از خرید هاست و دامنه طی شود

مراحل کار با دامنه و هاست

خرید هاست و دامنه تنها بخشی از کار برای راه اندازی وب سایت اینترنتی است. از هم اکنون شما باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. برای این منظور این مقاله می تواند کمک شایانی به شما نماید.

ست کردن دامنه و هاست

وقتی که دامنه و هاست خریداری شد، با هیچ سرور و هاستی در ارتباط نیست و این شما هستید که دامنه و هاست را باید به یکدیگر مرتبط کنید. برای اینکار لازم است DNS های دامنه را با هاست ست کنید. ممکن است برای اولین بار با کلمه دی ان اس برخورد می کنید.
DNS در واقعا یک آدرس و یا نیم سرور است که از آن برای اتصال دامنه به هاست استفاده می کنند. این نیم سرور ها توسط اطلاعات هاست از طریق ایمیل برای شما ارسال می شود. تعداد این آدرس ها دو تا بوده که برخی از شرکت ها تا 4 عدد نیز ارسال می شود و به شکل زیر نمایش داده می شود:

  • ns1.saba.host
  • ns2.saba.host

این نیم سرور ها باید در داخل سایتی که دامنه را خریداری کرده اید و از طریق پنل دامنه وارد شوید. در این بخش وارد مدیریت دامنه شده و آدرس ها را از ایمیل کپی می کنید و در جای خود قرار می دهید. حال چه مدت زمان نیاز است که ست هاست و دامنه انجام شود؟
این زمان بستگی به نوع دامنه شما دارد. در واقع بین المللی مانند .COM حدودا دو ساعت زمان برای ست کردن نیاز است ولی در دامنه ملی یا همان .IR گاهی این تایم به 24 ساعت نیز می انجامد.
نکته 1: اگر بعد از 24 ساعت همچنان دامنه شما با هاست ست نشد با هاستیگ خود از طریق پشتیبانی تماس بگیرید.
نکته 2: اطلاعات هاست مثل آدرس هاست، یوزر و پسورد، اطلاعات DNS، از طریق ایمیلی که در هنگام ثبت نام در شرکت هاستینگ وارد شده است برای شما ارسال می گردد.

اطمینان از ست شدن دامنه و هاست

بعد از اینکه هاست و دامنه با کمک DNS و روش مورد نظر ست شد، باید از اتصال و ست شدن آن ها اطمینان حاصل شود. در شرایط معمولی وقتی که ست و اتصال دامنه و هاست برقرار باشد، اگر دامنه از طریق مرورگر سرچ شود شما با یک صفحه ای رو به رو خواهید شد که در مواقع قطعی اینترنت برای شما نمایش می دهد. در برخی مواقع خود شرکت هاستینگ صفحه ای را تنظیم می کند که بعد از ست شدن و سرچ کردن آن را نمایش می دهد. و اگر این صفحه وجود نداشته باشد به صورت پیش فرض سفید دیده می شود.
یک راه مطمئن تر برای پی بردن به ست شدن دامنه و هاست وجود دارد و آن هم استفاده از Ping است. پینگ چیست و چگونه کمک می کند تا از ست شدن و اتصال هاست و دامنه اطمینان حاصل کنیم. در واقع ping یک دستور است که آن در محیط DMS ویندوز وارد کرده و با کمک این دستور اتصال دامنه و هاست مورد بررسی قرار می گیرد. برای اینکه DMS را در ویندوز پیدا کنید در قسمت run این کلمه را سرچ کنید تا برای شما نمایش دهد و سپس با کلیک بر روی آن یک صفحه سیاه رنگ برای شما نمایش داده می شود.
در صفحه ای نمایش داده شده باید Ping yourdomian.com را وارد کنیم. به خاطر داشته باشید که به جای yourdomian آدرس دامنه خود را وارد کنید. سپس با زدن دکمه enter اگر اتصال ip برقرار باشد صفحه به شکل زیر نمایش داده می شود. در این صورت شما اطمینان حاصل می کنید که هاست و دامنه خریداری شده متصل شده اند.

ولی اگر اتصال انجام نشود شما با شکلی مطابق زیر برخورد خواهید کرد.

مرحله بعد از اتصال هاست و دامنه

در بخش های قبل مراحل بعد از خرید هاست و دامنه به صورت دقیق بیان شد، حال که هاست شما به دامنه متصل شده است باید اطلاعات خود را بر روی هاست لینوکس و یا وردپرسی خود بارگذاری کنید. لازم است اشاره کنیم که این گزینه برای کسانی است که سایت خود را خارج از هاست راه اندازی کرده اند و حال قصد دارند تا آن را بر روی هاست آپلود کنند. ولی اگر شما می خواهید بر روی هاست به صورت مستقیم وب سایت خود را راه اندازی کنید باید از قالب وردپرسی استفاده کرده و با کمک افزونه ها و قالب یک سایت وردپرسی برای خود ایجاد کنند.

خرید هاست و انتقال به هاستینگ دیگر

برخی از موارد پیش می اید که کارفرما و مدیر سایت از هاست و شرکت آن راضی نیست و قصد دارد تا از یک شرکت دیگر هاستینگ خود را خریداری کند. در این صورت باید بعد از خرید dns های دریافتی را بر روی دامنه خود ست کرده و یک بک آپ کامل از طریق پشتیبانی هاستینگ قبلی دریافت نماید.
برخی از شرکت های هاستینگ اطلاعات و بکاپ ها را خود بر روی هاست جدید آپلود می کنند. در این صورت حدود 24 ساعت زمان می برد تا اطلاعات شما به صورت کامل بر روی هاست جدید وارد شود. پس هیچ گونه تغییراتی بر روی هاست ایجاد نکنید و منتظر باشید تا اطلاعات شما به صورت دقیق جا به شود.

خرید هاست و انتقال به هاستینگ دیگر

سخن آخر

در پایان باید اشاره کنیم که خرید هاست و دامنه یک روال کاملا عادی و در عین حال پیچیده است. چرا که انتخاب شرکت فروش هاست و دامنه دشوار بوده و برای تازه کارها ممکن است کمی دشواری در پیش داشته باشد. ولی باید توجه داشته باشید که راه اندازی وب سایت اینترنتی تنها با داشتن هاست و دامنه امکان پذیر بوده و همچنین داشتن هاست با پنل مدیریتی قوی، سرعت بالا و حجم مناسب می تواند در افزایش بازدید و سرعت سایت به شما کمک نماید.

ارتباط با ما

  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید