در پی پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کسب و کارها به صورت سنتی به حیات خود ادامه نمی‌دهند و فعالیت در قالب اینترنت را جایگزین کرده‌اند .مسلم است که تغییر بستر فعالیت ، سبب تغییر در نحوه رقابت نیز گردیده است .

رقابت در عرصه اینترنت با مفهومی به نام سئو عجین شده‌است ؛ به طوری که برای یافتن جایگاه خود در این میدان لازم است اطلاعاتی درباره سئو داشته باشید و برای این امر هزینه کنید . واژه سئو (seo) از کلمه انگلیسی search engine optimization می‌آید که معادل آن در زبان فارسی را میتوان "بهینه سازی موتورهای جستجو " عنوان کرد .

معرفی شرکت بهینه سازی طراحی سایت

حال این مساله به چه معناست ؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست؟ در واقع به بیان ساده با به کار بردن تکنیک‌های سئو به موتورهای جستجو اعلام میکنیم که سایت ما یک وب سایت مناسب و مفید برای کاربر است . در نتیجه فعالیت های وابسته به سئو اگر این مساله به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری اثبات گردد رتبه سایت در جستجوی کاربران در اینترنت بهبود می‌یابد . هرچه رنک سایت از این نظر بالاتر باشد سایت ترافیک بیشتری می‌گیرد و این چیزی است که هر وب سایتی به دنبال آن است زیرا این مساله به معنی سود بیشتر ، بازدید بیشتر ، ثبت درخواست بالاتر ، فروش بهتر و ... است .

لازم است که کار بهینه سازی وب سایت در زمینه سئو به دست یک متخصص انجام شود تا از دوباره کاری جلوگیری به عمل آید . به صورت کلی میتوان مراحل انجام سئوی سایت را به سه مرحله تقسیم کرد ، این مراحل باید یک به یک و به ترتیب و نیز به وسیله یک فرد حرفه ای انجام شوند .

سئوی فنی (technical seo) : این سئو اولین گام در رساندن سایت به یک سئوی مطلوب است ، و باقی مراحل در صورتی می‌توانند موثر واقع گردند که این مرحله به خوبی انجام گرفته باشد . در سئوی تکنیکال متخصص سئو به بهینه سازی کدهای سایت می‌پردازد .

سئوی داخلی (on-page seo) : در سئوی داخلی بیشتر به مواردی مثل محتوا و بهینه سازی آن و نیز تگ‌های مربوط به html توجه می‌شود . در واقع همانطور که از نام آن پیداست این بخش از فعالیت های مربوط به سئو روی فعالیت داخل سایت تمرکز دارد .

سئوی خارجی (off-page seo) : برخلاف سئوی داخلی در این مرحله با استفاده و کمک گرفتن از سایت های دیگر سئوی سایت بهبود پیدا می‌کند . به این صورت که لینک صفحات مختلف سایت در وبلاگ یا سایت های دیگر قرار می‌گیرد ؛ با کلیک شدن توسط افراد موتورهای جستجو به این مساله پی میبرند که این سایت برای کاربران مفید است و رنک بالاتری را به آن اختصاص خواهند داد .

محتوای مناسب برای بازدیدکننده

یکی دیگر از مواردی که گوگل و سایر موتورهای جستجو به آن برای بالابردن و یا پایین آوردن رتبه یک سایت توجه می‌نمایند رفتار کاربر و ما در زمینه افزایش بازدید طراحی سایت در آن است . اگر محتوایی که در سایت قرار گرفته تکراری باشد و یا به هر صورت برای کاربر مفید نباشد مدت زمان زیادی را برای بررسی آن طی نخواهد کرد و این ابدا برای سئوی سایت مفید نیست . در واقع محتوای قرار گرفته شده در سایت علاوه بر اینکه باید اصولی باشد و سئو شده باشد باید این پیام را به بازدیدکننده متبادر کند که زمانش با ارزش است و در ازای زمانی که در این صفحه طی می‌کند مطلب مفیدی را خواهد آموخت که به هر صورت می‌تواند کمک کننده باشد .

شرکت بهینه سازی طراحی سایت

با توجه به رفتار کاربر موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که این سایت و محتواهایی که در آن قرار می‌گیرند برای بازدیدکننده‌ها جذاب هستند . همیشه این مساله را به خاطر داشته باشید که حتی یک مخاطب هم ارزشمند است و رفتار او در سایت شما میتواند تایین کننده باشد . البته علاوه بر مخاطب مسائلی مثل زیبایی صفحه و گرافیک آن هم میتواند به ماندگار بودن کاربر در وب سایت کمک کند ؛ اما این موارد را باید در هنگام طراحی سایت در نظر داشت تا از دوباره کاری جلوگیری به عمل آید زیرا در مراحل بهبود سئو به آن پرداخته نخواهد شد . برخی مفهوم سئو را وابسته به محتوا می‌دانند و معتقدند محتوای مناسب میتواند به تنهایی بار سئوی سایت را به دوش بکشد ، البته این نظر جای بحث دارد اما تا اندازه زیادی اهمیت محتوا را خاطرنشان خواهد کرد . به همین دلیل است که گفته می‌شود تا سایت محتوای مناسبی پیدا نکرده است شروع به کار بر روی سئوی آن نکنید زیر در این شرایط رنک بالا نمی‌تواند موثر واقع شود .

1. برای مخاطب محتوا تولید کنید نه گوگل !

تیتر بالا را یک بار دیگر مرور کنید ؛ این جمله بیان میکند که گاهی لازم است قوانین دست و پاگیری را که گوگل برای تولید محتوا در نظر گرفته است دور بریزید . یا به عبارت بهتر اگر قرار است از میان مخاطب و گوگل به سلیقه یکی محتوا تولید نماییم ، باید توجه به سلیقه مخاطب در راس قرار بگیرد . این مساله کاملا عقلانی است چرا که گوگل و در کل هر موتور جستجویی به دنبال این است که تجربه خوشایندی برای کاربر رقم بزند حال حتی اگر این امر بدون توجه به امر و نهی های گوگل محقق شود نه مخاطب چیزی را از دست داده و نه گوگل . به علاوه همانطور که پیشتر نیز اشاره شد گوگل برای بررسی مفید و مناسب بودن سایت برای کاربران به بررسی رفتار آن ها در سایت می‌پردازد ، اگر مخاطب زمان معقولی را در سایت شما سپری کند به این نتیجه می‌رسد که این سایت محتوا و موارد مناسبی برای عرضه دارد . دور ریختن قوانین گوگل به این معنا نیست که محتوای شما سئو شده نباشد ، اتفاقا باید توجه کنید که حتما محتوایی که تولید می‌کنید از قوانین سئو پیروی کند ، در واقع بهترین حالت توامان بودن این موارد است .

2. تا حد ممکن محتوای طولانی تولید کنید

طولانی بودن محتوا یکی از موارد مهم برای موتورهای جستجو از جمله گوگل است ؛ با طویل بودن یک مطلب به گوگل میفهمانیم که تمام ابعاد مورد نظر را بررسی نموده ایم . گاهی وبلاگ نویسان و یا صاحبان سایت گمان می‌کنند کوتاه بودن محتوا بهتر است ، چرا که زمان کمتری از مخاطب می‌‌گیرد و چکیده مطالب به او عرضه می‌شود اما موتورهای جستجو اینطور فکر نمی‌کنند . البته هر چه دامنه سایت معتبرتر باشد گوگل حساسیت کمتری نسبت به انتشار محتواهای کوتاه آن نشان خواهد داد ، اما برای این کار لازم است ابتدا تا به تائید رسیدن اعتبار برای گوگل صبر کنید . در واقع گوگل به دنبال این است که محتوای تولید شده توسط شما تا حد امکان کامل باشد و پاسخ تمام سوالات مخاطب را حتی با بیانات متفاوت بدهید و جای ابهامی باقی نگذارید .

مقالات و محتواهایی که در وب منتشر می‌شوند عموما از طول مد نظر گوگل برخوردار نیستند این مساله می‌تواند رقابت را برای افراد آسان کند ، زیرا با تولید محتوای طولانی تر می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند . طولانی بودن محتوا نشان از جامع بودن آن دارد و این بدان معناست که کاربر می‌تواند همه یا بخش اعظم اطلاعات مورد نیازش را تنها در یک صفحه بیابد و نیازی نیست که تمام صفحات را چک کند . لازم به ذکر است در حین ما در زمینه آموزش تولید محتوا از مواردی مثل تکرار بی دلیل مکررات جدا خودداری کنید زیرا ارزش پوشالی که به محتوا خواهد داد حتی بخش های ارزشمند آن را زیر سوال می‌برد و وارد آمدن خدشه به اعتماد مخاطب مسلما نتیجه عکس خواهد داشت .

3. به جستجویی که کاربران انجام می‌دهند توجه نمایید

موتورهای جستجو علیرغم پیشرفت بسیار زیادی که در طول این سال ها داشته‌اند باز هم ماشین هایی هستند که گاهی از قدرت درک منظور انسان عاجزند . به همین دلیل است که گاهی نتیجه ای که مخاطب از جستجو خواهد گرفت کاملا با چیزی که در نظر داشت متفاوت است اما ، در این جا نقش شما مشخص می‌شود . باید به جستجوی کاربران و منظوری که در پس جستجوی آن ها نهان است توجه کنید ، زیرا شما از موتورهای جستجو هوشمندترید . با توجه به کالا و یا خدمتی که ارائه می‌دهید ، انواع سرچ های احتمالی کاربران را در نظر بگیرید و با توجه به آن ها محتوا تولید کنید . توجه داشته باشید که بسیای از کلمات کلیدی در کسب و کارهای مختلف با توجه به جستجوی کاربران تایین می‌گردند . پیدا کردن کلمات کلیدی تا اندازه زیادی یک کار تخصصی است و در بیشتر موارد به دست سئوکار انجام می‌شود اما هر فردی با توجه به تجربه شخصی و کمک گرفتن از موارد پرتکرار در قسمت سرچ گوگل می‌تواند بخشی از آن ها را بیابد . و در عین رعایت موارد بالا سعی کنید روی پرسشی کردن عناوین بیشتر تمرکز کنید چرا که در این صورت تیتر برای مخاطب جاذبه بیشتری خواهد داشت .

4. محتواهایی که قدیمی شده‌است را بروزرسانی کنید

این مساله یکی دیگر از مواردی است که در زمینه محتوا و تولید محتوای سئو شده برای گوگل اهمیت دارد ؛ به روزرسانی محتوا خبر از زنده بودن وسایت می‌دهد و همزمان به گوگل میفهماند که شما برای مخاطب ارزش قائلید . برای این کار لازم نیست حتما محتوای جدیدی تولید کنید فقط باید در محتوای قدیمی تغییراتی ایجاد کنید و اطلاعات جدید را به آن بیفزایید. امروزه باوجود رشد روزافزون ماشین ها ، پیشرفت تکنولوژی ، تغییر نحوه کار آن ها و در کل تغییرات روزافزونی که با آن ها سر و کار داریم حساسیت گوگل روی این موضوع قابل درک است . علاوه بر این دید کاربران نسبت به مقالات جدید مثبت تر است به طوری که عموما برای مطالعه مطالب جدیدتر را ترجیح می‌دهند . همچنین مقالات در نتیجه بروزرسانی و جدید شدن قابلیت لینک پذیری بالاتری دارند به این صورت که ارجاع و استفاده از لینک مقالات به روز احتمال بیشتری دارد .

شرکت بهینه سازی سایت

5. کپی محتواها ممنوع

این مساله را جدی بگیرید ، زیرا گوگل نسبت به محتواهای کپی شده حساسیت زیادی دارد ؛ بهتر است سایت شما عاری از محتوا باشد تا اینکه با محتواهای کپی شده پر شده باشد . با پیشرفت هوش مصنوعی گوگل تشخیص این نکته که محتوا از سایت دیگری کپی شده است چندان سخت نیست . این امر با توجه به رفتار کاربر هم کاملا قابل تشخیص است ، زیرا هیچ کس وقت خود را صرف مطالعه و بررسی کپی های یک مطلب واحد در سایت های متفاوت نخواهد کرد . پس با توجه به تمام نکاتی که تا به این جا ذکر شد کپی بودن محتوا از دو جهت می‌تواند سایت و رتبه آن در جستجو را متضرر کند . ابتدا تشخیص موتور جستجو که این مفهموم را دریافت می‌کند که این سایت برای کاربر و زمانی که از او می‌گیرد ارزشی قائل نیست. دوم رفتار کاربر که زمان زیادی را در این سایت طی نمی‌کند . تحلیل گوگل این است که در صورت وجود محتوای مفید حتی در یک صفحه من آن را به کاربر نشان خواهم داد پس اگر قرار است صفحات دیگری را هم به مخاطبم نشان دهم باید محتوای جدیدی برای ارائه به او داشته باشند .

6. استفاده از دیگر فرمت‎های محتوایی

وقتی از محتوا صحبت می‌کنیم منظورمان تنها مقاله و مواردی که به صورت نوشتاری منتشر می‌شوند نیست ، البته که تولید محتوا به این صورت یکی از ساده ترین و پرطرفداترین روش هاست . گاهی بیان مطالب در قالب های دیگری مثل عکس ، فیلم و پادکست ساده تر مفهموم را بیان می‌کند . همچنین در بسیاری از موارد این قالب ها برای کاربران بسیار جذاب تر از نوشته ها هستند . محبوبیت شبکه های اجتماعی که به اشتراک عکس ، فیلم و ... می‌پردازند خود اثباتی بر این مدعاست . پس لازم است شما هم گاهی برای تولید محتوا از فرم سنتی فاصله بگیرید و محتواهایی از این دست تولید کنید ، گوگل هم ثابت کرده که با این سایت ها میانه بهتری دارد . به علاوه محتواهایی از این دست ، جذابیت بصری صفحه را بالاتر می‌برند . شاید بتوان به طور کلی این نکته را خاطر نشان کرد که هرچقدر برای مخاطب و محتوا زمان بیشتری صرف کنید گوگل هم در انتها رتبه بهتری را به سایت شما خواهد بخشید .

ارتباط با ما

  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید