اگر شما نیز به دنبال پاسخ سوال بالا هستید ، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید .پیش از پرداختن به سیستم عامل ویندوز خوب است نگاهی به مفهوم خود سیستم عامل داشته باشیم ، سیستم عامل اصلی ترین نرم افزار سیستم است که به مدیریت سایر نرم افزارها می‌پردازد .

سیستم عامل با سخت افزار در تعامل قرار می‌گیرد و مقدمات لازم را برای اجرای سایر برنامه ها فراهم می‌نماید .ویندوز نیز به عنوان یک سیستم عامل ، همانند سایر سیستم های عامل از تعریف بالا پیروی می‌کند .این سیستم عامل در عین ایجاد ارتباط با سخت افزار و کنترل آن محیط نرم افزاری را برای کاربر ساده ، کاربردی و قدرتمند خواهد کرد .سیستم عامل ویندوز یک پل ارتباطی مناسب میان کاربر و سخت افزار سیستم است .

سیستم عامل ویندوز چه وظایفی بر عهده دارد ؟

سیستم عامل را میتوان مغز نرم افزاری کامپیوتر دانست به همین دلیل است که برای آن وظایف مختلفی را یادآور می‌شوند .این وظایف از اهمیت بالایی برخوردارند ، به همین دلیل است که پریدن سیستم عامل به منزله مرگ نرم افزاری کامپیوتر تلقی می‌شود .

اما در اینجا به وظایف مازاد سیستم عامل ویندوز خواهیم پرداخت .ویندوز سخت افزار جدید را چک می‌کند و سیستم عامل ها را راه اندازی می‌کند .یکی دیگر از وظایف این سیستم عامل نظارت است ، به این منظور که همه چیز نه تنها در صفحه مانیتور که در پس آن هم به درستی کار کند . اگر نمیدانید سیستم عامل اندروید چیست؟ اینجا را کلیک کنید.

وظایف سیستم عامل ویندوز

معرفی سیستم عامل

سیستم عامل مجموعه اصلی نرم افزار روی دستگاه است که همه چیز را با هم نگه می دارد. سیستم عامل ها با سخت افزار دستگاه ارتباط برقرار می کنند. آنها همه چیز را از صفحه کلید و موس شما گرفته تا رادیو Wi-Fi، دستگاه های ذخیره سازی و نمایشگر را کنترل می کنند. به عبارت دیگر، یک سیستم عامل دستگاه های ورودی و خروجی را کنترل می کند. سیستم عامل نرم افزاری است که سخت افزار کامپیوتر را مدیریت می‌کند. سیستم عامل (OS) جزء نرم افزاری یک سیستم کامپیوتری است که وظیفه مدیریت و هماهنگی فعالیت ها و به اشتراک گذاری منابع کامپیوتر را بر عهده دارد. محبوب ترین نرم افزارهای طراحی سایت را می شناسید؟

سیستم عامل به عنوان میزبان برنامه های کاربردی که روی دستگاه اجرا می شوند عمل می کند. به عنوان یک میزبان، یکی از اهداف سیستم عامل رسیدگی به جزئیات عملکرد سخت افزار است. این امر برنامه های کاربردی را از مدیریت این جزئیات خلاص می کند و نوشتن برنامه ها را آسان تر می کند. تقریباً همه رایانه ها از نوعی سیستم عامل استفاده می کنند. چند نمونه از سیستم عامل‌ها عبارتند از UNIX، Mach، MS-DOS، MS-Windows، Windows/NT، Chicago، OS/2، MacOS، VMS، MVS و VM.

ویندوز چیست؟

مایکروسافت ویندوز که گاهی اوقات با نام ویندوز نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از خانواده‌های سیستم عامل گرافیکی اختصاصی است که توسط مایکروسافت ایجاد و فروخته می‌شود. سیستم عامل ویندوز (OS) مایکروسافت مشهورترین سیستم عامل روی زمین است و در دنیای تجارت در همه جا حاضر است.هم برای استفاده خانگی و هم برای کارهای حرفه ای منتشر شد.

منظور از ويندوز و کاربرد آن چيست؟

در کل منظور از ويندوز که با نصب بيش از 90% کامپيوترهاي دنيا از محبوب ترين ويندوز هاي دنيا مي باشد که در دل همه جاي گرفته شده است داشتن امنيت در دنياي اينترنت و ديجيتال بسيار حائز اهميت است عکس هاي شخصي و فايل ها و اسناد هاي شخصي و محرمانه که هر کسي نبايد آن را ببيند و به آن دسترسي داشته باشد نياز به راياينه اي مي باشد که همه ي اين اطلاعات را در خود ذخيره کند منظور از ويندوز مکاني براي نگهداري اين اسناد مي باشد.

کاربرد ويندوز داراي چندين وظايف هايي مي باشد که عبارتند از:
•يکي ديگر از کاربرد ويندوز سخت افزار جديد و چک مي کند.
•کاربرد ويندوز ديگري که مي تواند به سيستم عامل ها را راه اندازي مي کند اشاره کرد.

منظور از ويندوز و کاربرد آن چيست

انواع و ويژگي سيستم عامل ويندوز

سيستم عامل ويندوز در انواع نسخه ها به بازار آمد که در زير همراه با سال ساخت و تاسيس آن براي شما مي گوييم انواع ويندوز بر روي کامپيوترهاي جهان نصب مي شود عبارتند از:
Windows 1.0 (1985)
Windows 2.0 (1987)
Windows 3.x (1990,1992)
Windows 98 (1995)
Windows 98 (1998)
Windows ME (2000)
Windows XP (2001)
Windows Vista (2006)
Windows 7 (2009)
Windows 8 (2012)
Windows 8.1 (2013)
Windows 10 (2015)

سيستم عامل ويندوز داراي ويژگي هاي متعددي مي باشد از جمله محيط کاربري گرافيکي و ساده آن ، پشتيباني سخت افزار فوق العاده عالي ، داراي نرم افزارهاي فراوان است که آن را نسبت به بقيه متمايز کرده و در دل افراد جاي گرفته و از محبوبيت بالايي برخوردار مي باشد. سیستم عامل لینوکس نیز تفادت هایی با ویندوز دارد.

انواع سیستم عامل‌ها

سیستم عامل ها با گذشت زمان به تکامل خود ادامه دادند تا وظایف پیچیده‌تری را انجام دهند. بیایید نگاهی به برخی از رایج‌ترین انواع سیستم عامل‌هایی که امروزه استفاده می‌شود بیندازیم. سیستم عامل ها و تفاوت آن ها را هم مطالعه کنید.

1. سیستم عامل دسته ای:

در این سیستم عامل، کاربر کار را آماده کرده و به صورت دستگاهی مانند کارت پانچ به اپراتور کامپیوتر می‎دهد. سپس اپراتور کامپیوتر کارها را بر اساس نیازهای محاسباتی خود گروه‌بندی می‌کند و آنها را به صورت دسته‌ای اجرا می‌کند تا از سرعت پردازش سریعتر اطمینان حاصل شود. این برای برنامه‌هایی که به زمان محاسبات طولانی و عدم دخالت کاربر مانند تجزیه و تحلیل آماری نیاز دارند، بهترین است.

2. سیستم عامل چند برنامه‌‌ای

همانطور که از نام آن پیداست، سیستم عامل چندبرنامه‌‌ای سیستم عاملی است که قادر به اجرای چندین برنامه به طور همزمان است. هدف اصلی در سیستم‌های عامل چندبرنامه‌ای بهبود استفاده از منابع و توان عملیاتی سیستم است.

3. سیستم عامل های توزیع شده:

ویژگی متمایز سیستم عامل‌های توزیع شده این است که آنها چندین پردازنده مرکزی دارند

انواع و ويژگي سيستم عامل ويندوز

مزاياي سيستم عامل ويندوز

شايد براي شما اين سوال پيش آمده باشد که چرا سيستم عامل ويندوز در بين افراد از محبوبيت زيادي برخوردار است مگه مزاياي سيستم عامل ويندوز چيست که آن را بين افراد جذب کرده است؟
ویندوز محبوب ترین سیستم عامل ها را به بازار ارائه داشته است ، مسلم است که این محبوبیت از مزایای آن نسبت به سایر سیستم عامل ها ناشی می‌شود .
یکی از این موارد کاربری آسان است ، گرافیک این سیستم عامل به صورتی طراحی شده است که برای استفاده از آن نیاز به دانش خاصی نخواهید داشت .
بسیاری از کاربران (حتی بدون اطلاعات اولیه) میتوانند با استفاده از یک راهنما نحوه کار آن را به سادگی بیاموزند و روزانه برای امور مختلف‌ شان مورد استفاده قرار دهند .
نرم افزارهای فراوانی که برای این سیستم عامل ارائه شده‌اند کار با آن را برای کاربران بسیار لذت بخش کرده است ، البته این روند ادامه دارد و هربار به لیست نرم افزارهای قابل استفاده در ویندوز افزوده می‌شود .
این سیستم عامل امکان اجرا شدن در تمام کامپیوترها را دارد و برای افراد عادی ، شرکت ها و بسیاری از گروه های مشتاق استفاده از تکنولوژی بسیار مفید است .
در صورتی که سخت افزار سیستم تغییر کند سیستم عامل ویندوز به خوبی خود را با آن وفق می‌دهد و از آن پشتیبانی می‌کند . با وجود موارد ذکر شده در بالا محبوب بودن این سیستم عامل کاملا قابل توجیه است .
ما در اين بخش مزاياي مزاياي سيستم عامل ويندوز را براي شما مي گوييم تا بيش تر با آن آشنا شويد. قطعا شما هم طرفدار پر پر و پا قرص آن مي شويد.مزاياي سيستم عامل ويندوز عبارتند از:

1. يادگيري طرز استفاده ي راحت از آن

يکي از مزاياي سيستم عامل ويندوز طرز استفاده از آن بسيار راحت مي باشد و نياز به دانش خيلي قوي داشتن را نداريد بلکه با يه کم کار کردن و خواندن راهنما مي توانيد به راحتي استفاده از آن را ياد بگيريد و کارهاي روزانه خود را با آن انجام دهيد.اين مورد را مي توان يکي از مزاياي سيستم عامل ويندوز نام برد چرا که افراد ممکن است دانشي در رابطه با دنياي نرم افزارها و کامپيوتر ها به صورت تخصصي نداشته باشند.

محبوب ترين سيستم عامل در بين افراد

يکي از محبوب ترين و رايج ترين سيستم عاملي که در بين افراد بسيار محبوب است و تقريبا همه ي افراد آن با آن آشنا هستند سيستم عامل ويندوز مي باشد.

2. پشتيباني از نرم افزارهاي متعدد

يکي ديگر از مزاياي مزاياي سيستم عامل ويندوز مي توان به اين موضوع اشاره کرد که از برنامه ها اپليکيشن ها و همچنين نرم افزارهاي بسياري پشتيباني قوي مي کند.

3. امکان اجرا در بين همه ي کامپيوتر ها

بر روي تمامي رايانه ها مانند کامپيوترهاي شخصي شرکتي لپ تاب و ... به راحتي و ارزان ترين قيمت به راحتي قابليت نصب شدن بر روي کامپيوتر ها حتي کامپيوترهاي فوق پيشرفته را دارد.که يکي ديگر از مزاياي سيستم عامل ويندوز مي باشد.

4. پشتيباني کردن از سخت افزارهاي جديد

يکي ديگر از مزاياي سيستم عامل ويندوز که مي توان اشاره کرد پشتيباني کردن از سخت افزارهاي جديد جعبه ( کيس ) کامپيوتر مي باشد که براي ارتقا دادن کامپيوتر نقش ويژه اي دارد.

5. ارتقاي نرم افزارهاي امنيتي و به روز رساني آن ها

يکي از بهترين مزاياي سيستم عامل ويندوز که خبر خوبي براي طرفداران بازي مي باشند اين است که بزرگترين فضا را براي بازي هاي رايانه اي در خود دارد.

مزایا و ویژگی‌های ویندوز

1. ذخیره سازی داده ها (تصاویر، فایل ها، موسیقی) را کنترل می‌کند.
2. سخت افزار متصل به کامپیوتر مانند وب کم، اسکنر و چاپگر را کنترل می‌کند.
3. به باز کردن و بستن برنامه‌ها (بازی‌ها، ویرایشگرهای عکس و غیره) کمک می‌کند و بخشی از حافظه رایانه را به آنها می‌دهد تا به آنها اجازه کار بدهد.
4. دسترسی کاربران مختلف به رایانه و امنیت رایانه را کنترل می‎کند.
5. با خطاها و دستورالعمل‌های کاربر برخورد می‌کند و پیام های خطای ساده ای صادر می کند.

مزاياي سيستم عامل ويندوز

معايب سيستم عامل ويندوز

1. ابزارهاي پولي

يکي از معايب سيستم عامل ويندوز پولي بودن برنامه ها مي باشد ابزارها معمولا با هزينه مي باشد و براي دريافت و نصب آن بايد هزينه هايي را پرداخت کنيم برنامه هاي متعددي مثل بازي ها گرافيکي و ديگر برنامه هايي که کاربردي هستند.

2. امنيت

يکي از مهمترين معايب سيستم عامل ويندوز امنيت مي باشد هکر ها به ويندوز علاقه ي بسياري دارند چرا که مي توانند به راحتي آن را هک کنند بنابراين براي استفاده از آن بايد از نرم افزارهاي آنتي ويروس قوي استفاده کنيد تا هکرها نتوانند به آن نفوذ کنند.

3. راه اندازي مجدد سيستم

اگر تعداد زيادي برنامه را به طور همزمان اجرا کنيد سيستم شما کشش کافي پيدا نمي کند و موجب کند شدن و هنگ کردن مي کند خود يکي از مهمترين معايب سيستم عامل ويندوز مي باشد.

4. قيمت بالاي آن

يک سيستم عامل متن باز و رايگان که به شما معرفي مي کنيم آن هم لينوکس مي باشد اما براي استفاده از ويندوز و ديگر برنامه ها مثل آفيس نياز به پرداخت هزينه از ديگر معايب سيستم عامل ويندوز مي باشد.

5. داشتن منابع سخت افزاري زياد

براي اين که ويندوز به راحتي نصب و اجرا شود سيستم شما بايد رم بالايي را دشته باشد داراي فضاي خالي از هارد و کارت گرافيک خوبي را داشته باشيد.

6. پشتيباني

يکي ديگر از معايب سيستم عامل ويندوز نداشتن پشتيباني براي اشخاص مي باشد يعني تنها شرکت ها مي توانند از داشتن پشتيباني بهره مند شوند اشخاص از اين موضوع بي بهره اند و بايد در سايت ها به دنبال حل مشکل باشند.

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید