یکی از موارد مهم، هم در طراحی سایت و هم در سئو سایت نقشه سایت است. در مورد نقشه سایت و اهمیتش، در مقالات مختلفی که در بخش آموزش طراحی سایت ارائه دادیم مفصل صحبت کردیم اما با توجه به اینکه بسیاری از دوستان و مشتریان عزیز درخواست مطالب بیشتری در این مورد داشتند، به همبن خاطر توضیحاتی را در مورد نقشه سایت و چرایی وجود آن و اهمیتش در طراحی وب سایت در این مقاله و نحوه ساخت و بارگذاری آن در مقاله بعدی ارائه می کنیم. در تعریف نقشه سایت باید گفت یک فایل (اصولاً HTML) می باشد که تمامی آدرس های بخش های مختلف سایت در آن وجود دارد. این فایل با توجه به اینکه یک زبان نشانه گذاری قابل توسعه می باشد، اطلاعات مهمی را می تواند در اختیار موتورهای جستجو قرار دهد از جمله اطلاعات آدرس های سایت و آخرین آپدیت ها و نیز اهمیت صفحات مختلف و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر. همانگونه که مشخص است با این اطلاعات می تواند خزنده های موتور جستجو را به بخش های مختلف سایت راهنمایی کند و این برای سئو سایت بسیار ایدئال می باشد. ایندکس شدن بهتر و سریع تر صفحات و قرار دادن اطلاعات مفید به کاربران در مورد ساختار سایت از دیگر خصوصیات نقشه گوگل در طراحی سایت است.

 

نمایش نقشه طراحی سایت در گوگل در صفحه نتایج جستجو گوگل

 

نقشه سایت گوگل چند نوع است


در ادامه باید اشاره کنیم که نقشه سایت گوگل دو نوع است. یک نوع به این صورت می باشد که از صفخات طراحی سایت یک لیست تهیه می شود و در نوع دوم یک لیست از نقشه های سایت موجود در سایت می باشد. نکته  قابل ذکر این است که شما نمی توانید هر میزان که خواستید url در نقشه سایت قرار دهید و گوگل برای این امکان محدودیت پنجاه هزاری قائل شده است. مشکلی که وجود دارد این است که برخی از طراحی سایت های عظیم نیاز به چند برابر این میزان خواهند داشت. برای اینکه این مشکل نیز برطرف شود فایل های لیست نمودن نقشه ای به وجود آمده که می تواند نقشه وب سایت ها را تا هزار لیست کند. بنابراین هزار نقشه پنجاه هزار آدرسی را می توانید در اختیار داشته باشید. برای حل این مشکل راه و روش های فراوانی توسط کارشناسان طراحی وب سایت و سئو سایت به وجود است و می توان گفت که با این روش ها دیگر هیچ محدودیتی برای تعداد آدرس هایی که می خواهید به عنوان نقشه سایت ثبت کنید وجود ندارد. برخی از این روش ها را در مقالات قسمت آموزش طراحی سایت برای شما عزیزام منتشر خواهیم کرد.

نقشه سایت گوگل و بهینه سازی


در مورد اهمیت ساخت نقشه سایت در طراحی سایت و بهینه سازی سایت، در مقاله ای مفصلاً توضیح دادیم و چگونگی ساخت نقشه سایت گوگل را نیز برای شما عزیزان توضیح دادیم. گوگل بارها تأکید کرده که ابزارهایی که برای ساخت نقشه سایت نیاز است به صورت رایگان ارائه شده و در آینده نیز بدون دریافت هزینه قابل دسترسی می باشد. کیفیت این ابزارها در مقایسه با ابزارهای رقیبی که در دنیای طراحی وب وجود دارد و برای استفاده از آنها نیاز به پرداخت پول می باشد نیز گمتر نبوده و حتی بالاتر نیز هست. اما نحوه استفاده از این سرویس ها به این صورت است که همانطور که اشاره کردیم باید به گوگل دسترسی داشته باشید یا اگر ندارید ایجاد کنید.

ارسال نقشه سایت به گوگل


در نهایت آخرین قسمت آموزش طراحی سایت و ساختن نقشه گوگل این است که نقشه سایت را به گوگل ارسال کنید. برای اینکه این کار را انجام دهید نیاز است به نقشه سایت گوگل خود رفته و وارد دسترسی گوگل شوید. دقت کنید که باید حتماً از قبل دسترسی شخصی گوگل برای خود بسازید زیرا هم در ارسال نقشه سایت و هم در سایر مراحل طراحی سایت و سئو سایت به آن نیاز دارید. زمانی شما اجازه ارسال نقشه سایت به گوگل را خواهید داشت که از طریق دسترسی شخصی وارد گوگل شوید و سپس مجاز شناخته می شوید. اصولاً زمان دقیقی ندارد اما می توان گفت که در بازده زمانی کمتر از 24 ساعت از ارسال نقشه سایت شما، گوگل یک گزینه در اختیار شما قرار می دهد که یک فایل HTML کم حجم را در سایت قرار می دهد و همچنین خواهید توانست به گزینه ویرایش نیز دسترسی پیدا کنید.

تاثیرات منفی  Sitemapدر طراحی سایت

اگر طراحی سایت شما جدید نباشد و تاکنون از Sitemap استفاده ننموده اید و حال می خواهید صفحات جدید را به Sitemap موجود در طراحی وب سایت خود اضافه نمایید، تحت این شرایط مشاهده خواهید کرد که برای صفحات مشابه با صفحه جدید مشکل ایجاد می شود و گوگل آنها را مطالب کم ارزش تر در نظر می گیرد. حقیقت امر این است که اگرچه  Sitemap کمک می نماید تا صفحات وب سایت شما زودتر ایندکس شود اما کمکی در جهت رنکینگ صفحه سایت شما و ترافیکی که به سمت طراحی سایت شما روانه می شود و یا بعبارتی سئو سایت نمی نماید. 

پشنهادی که در خصوص Sitemap در طراحی وب سایت این می باشد که تنها برای شرایطی که شما اخبار تازه و جدیدی را در سایت خود منتشر نموده اید و درصدد می باشید که گوگل آن را سریع ایندکس نماید در Sitemap طراحی سایت خود درج نمایید تا در کوتاه ترین زمان ترافیک را به سمت سایت شما هدایت نماید. فلذا آگاهی از نکات و اثرات Sitemap در طراحی سایت الزامی می باشد.

آموزش ساخت نقشه سایت استاندارد

در مورد نقشه سایت و مقدماتی که باید می دانستید در مقاله ای تحت عنوان ( نقشه سایت و اهمیت و ضرورت وجود آن ) مباحثی را مطرح کردیم و در ادامه همان مبحث از سلسله مباحث آموزش طراحی سایت چگونگی ساخت یک نقشه سایت که مؤلفه ها و استانداردهای لازم را داشته باشد نیز صحبت کنیم. نقشه سایت اصولی و استاندارد باید در برگیرنده یک مجموعه از موارد کلیدی باشد. از جمله موارد مهم می توان به محتوا و عنوان آن و تگ ها و فیلد ها آدرس سایت و دسته بندی ها اشاره نمود. آدرس صفحه یا url که به برچسب هایی اطلاق می شود که محتوای لینک هر صفحه را در خود دارد، changefreq که میزان تغییر هایی که در آدرس صفحه های مختلف سایت به وجود می آید را مشخص می نماید، lastmod نیز در برگیرنده زمان انجام تغییرات یا ساخت آن را تعیین می کند و نیز چند مورد دیگر از این تگ ها را می توان نام برد که در طراحی وب سایت و ایجاد یک نقشه سایت استاندارد مهم می باشند.

 Google My Business و نمایش نقشه سایت در گوگل

 Google My Businessسایتی است که توسط گوگل به منظور نمایش کسب وکار شما و موقعیت مکانی و آدرس فیزیکی به همراه اطلاعات شماره تماس و دیگر موارد مبذول می گردد. نقشه موقعیت مکانی شما می تواند در دستکاپ، موبایل ، تبلت و غیره به نمایش گذاشته شود و در تقویت برندینگ کسب وکار و بیزینس شما و به نوعی سئو سایت موثر عمل نماید.  بدین جهت به آدرس زیر وارد شوید.

https://support.google.com/business

این سایت از گوگل به کسب وکارها اجازه می دهد موقعیت مکانی خود را بر روی نقشه به نمایش بگذارند و نیز اطلاعات مرتبط در خصوص طراحی سایت خود و بیزینس را وارد نماید و با طی نمودن مراحل نمایش موقعیت مکانی خدو را در صفحه نتایج را منجر شوید.

 

Google map در نمایش نقشه طراحی سایت

گوگل مپ نیز سایتی می باشد که به طراحی وب سایت ها اجازه درج موقعیت مکانی را به کسب وکارها می دهد.

https://www.google.com/maps

تمامی این قابلیت ها در گوگل به مظنور تقویت برندینگ و سرویس دهی به کاربران و کسب وکارها می باشد. در ادامه لیستی از صفحات گوگل که برای طراحی سایت های فعال در زمینه کسب وکار مبذول گردیده است درج شده است.


https://www.google.com/business/

https://www.google.com/+/brands/

https://www.google.com/local/manage/

http://www.google.com/about/company/

http://www.google.com/services/

 

 شاید مشاهده نموده باشید که در صفحه نتایج جستجو گوگل نقشه از آدرس طراحی سایت نمایش داده می شود و در کنار آن مواردی همچون آدرس ، شماره تماس ، ریتینگ rate و دیگر موارد در کنار نمایش موقعیت مکانی شرکت در نتایج مرتبط با صفحه طراحی وب سایت نمایش داده می شود. این قابلیت نتایج در کنار صفحه نتایج گوگل می تواند موجب نمایش برجسته تر طراحی سایت شما نسبت به دیگر طراحی وب سایت و به نوعی در مفهوم بهینه سازی سایت عمل نماید.حال بدین منظور چگونه می توانید کسب وکار خود را در نقشه گوگل ثبت نمایید تا در صفحه نتایج دیده شود. در ادامه به بیان مراحل این امر خواهیم پرداخت.

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید