اگر در دنیای اینترنت چرخی زده باشید حتما با اصطلاح طراحی سایت و وبلاگ مواجه شده اید. اگر زیاد آشناییت چندانی نداشته باشید ممکن است تفاوت وب سایت با وبلاگ را ندانید. هدف ما در این بخش این است که برای شما تفاوت میان وب سایت و وبلاگ را بیان کنیم تا بیش تر با آن آشنا شوید. شباهت طراحی سایت با وبلاگ هر دو به انتشار مطلب در اینترنت می پردازند. اما تفاوت وب سایت با وبلاگ عبارتند از: از وب سایت ها برای سازمان ها ارگان های دولتی، شرکت ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. اما از وبلاگ برای مجلات شخصی آنلاین یا مجلات اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه ای که در طراحی سایت انجام می شود بسیار بیش تر از یک وبلاگ می باشد. لازم به ذکر است که حتی می توان وبلاگ را رایگان بدون هیچ پرداخت وجه تاسیس کرد.

از دیگر تفاوت وب سایت با وبلاگ میتوان به این که وب سایت ها معمولا برای ارائه خدمات یا فروش محصولات همچنین ارائه تبلیغات هایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در وبلاگ فقط به قرار دادن مقاله مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در آپدیت کردن مطالب در وبلاگ بسیار راحت تر از یک وب سایت می باشد. اگر به مکانی برای ارائه خدمات و فروش محصولات همچنین معرفی بیش تر خود به افراد نیاز داربد حتما یک وب سایت خوب و عالی با استفاده از تیم حرفه ای ایجاد کنید. اما اگر تنها می خواهید به انتشار مطلب و نوشتن مقاله بپردازید می توانید با قرار دادن در وبلاگ هم کار خود را به خوبی انجام دهید. مقاله کاربرد وبلاگ چیست به شما اطلاعات کافی میدهد.

اولین وبلاگ در ایران

در کشورمان اولین وبلاگ را دانشجوی ۲۳ سالۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در ۱۶ شهریور که۱۳۸۰ سلمان جریری نام داشت بوجود آورد و موج وب‌نویسی در مهرماه ۱۳۸۰سال، بوسیله ی حسین درخشان روزنامه ‌نگار مطلب با اسم چگونه در اقیانوس اطلاعاتی این روزها غرق نشویم در مجلۀ دنیای شروع شد. اولین وبلاگ فارسی‌زبان ایرانی با استفاده از «بلاگ اسپات» و دو ماه بعد از۲۰ شهریور ۱۳۸۰ساخته شد. چند ماه بعد اولین ارائه‌دهندهٔ خدمات وب‌نوشت فارسی یعنی «پرشین بلاگ» ساخته شد. دریک سال حدود هزاران وبلاگ بوجود آمد و سال‌های بعدی با بوجود آمدن سرویس‌های مثل پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و بلاگفا به ده‌ها هزار وبلاگ رسید .

اولین وبلاگ در ایران

وبلاگ چیست؟

ممکن است سوالی ذهن شما را مشغول کرده باشد که وبلاگ چیست؟ وبلاگ صفحه ای رایگان می باشد که در اختیار کاربران برای ایجاد مطالب قرار داده شده است. توجه کنید که هر لحظه هر مطلب جدیدی که ایجاد شود در ابتدا نمایش داده می شود وبلاگ از دو واژه ی وب و Log تشکیل شده می باشد. Log از طرفی به معنای گزارش روزانه می باشد از طرفی هم در دنیای کامپیوتر معنای فایل هایی را که رویداد ها را ثبت می کند را می گویند. ما در این بخش با معنای کلی وبلاگ چیست آشنا شدیم در بخش های بعدی توضیحت بیش تری در مورد وبلاگ چیست خواهیم داد.

ساخت وبلاگ

برای ساخت وبلاگ هر موضوعی را می توانید قرار دهید و فقط مختص و محدود به موضوع خاصی نمی باشد موضوعات مختلفی مانند خاطرات شخصی اخبار رویداد ها و.... که می تواند به صورت متن و تصاویر و یا حتی ویدیو هایی برای بیان قرار داده شود.تاریخچه ی سایخت وبلاگ هم به این صورت می باشد که در سال 1382 توسط سایت پرشین بلاگ آغاز شد سپس رفته رقته وبلاگ های دیگری یکی پس از دیگری به روی کار آمده اند مانند بلاگ اسکای میهن وبلاگ و.... می باشند که با سلایقی که دارید می توانید اقدام به انتخاب ساخت وبلاگ مورد نظر کنید. هدف از ساخت وبلاگ دارای موارد مختلفی از جمله آموزشی ، تبلیغاتی به طور غیر مستقیم ، عقاید شخصی ، سیاسی ، هنری ، مذهبی ، و یا همچنین قرار دادن گزارشات روزمره می باشد وبلاگ نویسی دارای مزایای زیادی می باشد. که از مزایای ساخت وبلاگ می توان به رایگان بودن ، به راحتی بدون هیچ دانش و کد نویسی می توانید اقدام به ایجاد مقاله کنید ، امکان بخش آرشیو کردن مطالب ، قرار دادن مطالب به صورت تصاویر ویدیو و یا فایل صوتی و.... اشاره کرد.

آموزش ساخت وبلاگ

در این مرحله می خواهیم به آموزش ساخت وبلاگ بپردازیم برای مثال بلاگفا را در نظر بگیرید پس از وارد کردن سایت بلاگ مورد نظر https://www.blogfa.com/new-blog/ با فرمی رو به رو می شوید که باید فرم را پر کنید.

• نام کاربری

برای آموزش ساخت وبلاگ توجه کنید که اولین گزینه ی فرم نام کاربری می باشد شما باید یک نام کاربری را برای وبلاگ خود انتخاب کنید که آدرس اینترنتی وبلاگ شما خواهد بود حتما در انتخاب نام کاربری خود دقت کنید تا در آینده به مشکلی بر نخورید.

• کلمه عبور

مورد دیگر در فرم مربوط به آموزش ساخت وبلاگ انتخاب کلمه عبور می باشد. یک کلمه رمزی را باید برای خود در نظر بگیرید سعی کنید عبارتی را انتخاب کنید تا برای شما آسان اما برای دیگران امکان حدس زدن آن دشوار باشد.همچنین از عبارت هایی مانند 1234 که خیلی عادی و راحت می باشند به هیچ عنوان استفاده نکنید.

• تکرار کلمه عبور

در این قسمت همان کلمه عبور خود را دوباره وارد می کنید.

• عنوان وبلاگ

عنوان وبلاگ کاملا به نویسند و نوشته ی مورد نظر بستگی دارد که می خواهید از چه عنوانی استفاده کنید موردی که در آموزش ساخت وبلاگ باید دقت کنید این است که عنوان انتخابی شما حتما باید با نوشته ی شما مرتبط باشد. سعی کنید از عنوان های مشهور ، معروف که امکان استفاده از آن در همه جا می باشد استفاده نکنید. اگر عنوان شما با مطلبی که قرار داده اید غیر مرتبط باشد بازدید کننده اعتماد خود را نسبت به وبلاگ شما از دست خواهد داد.

• نام نویسنده

نام کسی که اقدام به نوشتن مطلب کرده که می تواند برای قرار دادن نام مورد نظر از نام واقعی ، یا نام مستعار استفاده کنید.

• شرح وبلاگ

برای آموزش ساخت وبلاگ قسمتی به نام شرح وبلاگ وجود دارد که در این قسمت می توانید یک توضیح مختصری را در مورد وبلاگ خود ارائه دهید.

• ایمیل خصوصی

یک ایمیلی را در این قسمت وارد می کنید که در نزد سایت محفوظ می ماند همچنین کاربران نمی توانند این ایمیل را مشاهده کنند این ایمیل تنها برای ارسال نام کاربری و رمز عبور می باشد. ارسال ایمیل ضروری می باشد به علاوه حتما ایمیلی انتخاب کنید که رمز آن را به یاد دارید چرا که برای تاییدیه عضویت همچنین رفتن به بخش مدیریت با ارسال ایمیل به اطلاع شما می رسانند.

• بخش قوانین

در این بخش با قوانین مربوطه آشنا می شوید و پس از این که قوانین را مطالعه کردید می توانید با پذیرش شرایط ، اعداد و حروف در کادری که نشان داده شده وارد کنید.در نهایت با پر کردن فرم و انتخاب گزینه قبول قوانین سایت و ایجاد وبلاگ در صورت به وجود نیومدن مشکلی می توانید وارد قسمت مربوطه شوید.

آموزش ساخت وبلاگ

سایت چیست ؟

سوال دیگری که ذهن اکثر افراد را مشغول می کند این است که اصلا سایت چیست ؟ وب سایت در دنیای اینرنت به مکانی گفته می شود که چندین صفحه را در هم متصل کرده همچنین تشکیل یک سایت داده در واقع چندین صفحات را در نظر بگیرید که با یک آدرس مشخص قابل دسترسی می باشد، این آدرس مشخص ، متشکل از صفحات مختلف می باشد سایت گفته می شود همانطور که با سایت چیست آشنا شدیم در بخش های بعدی به توضیحات بیش تری در مورد وب سایت خواهیم پرداخت.

ساخت وب سایت

همانطور که در بخش قبلی به تعریف وب سایت پرداختیم حال در این بخش می خواهیم به ساخت وب سایت بپردازیم ساخت وب سایت می تواند خدمات مختلفی را ارائه دهد برای مثال می توان یک سایت فروشگاهی ایجاد کرد و به فروشم حصولات پرداخت ساخت وب سایت می تواند در اینترنت با استفاده از برنامه نویسی های مختلفی از جمله: HTML , CSS , JAVA , PHP و... باشد.

ارتباط با ما

  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید