اگر به فکر ساخت سایت می‌باشید باید قبل از اقدام به ایجاد آن به فکر هاست یا سرور باشید تا اطلاعات سایت خود را بر روی آن قرار دهید با توجه به کسب و کارتان و انتظاری که از سرور دارید سرور مناسب را انتخاب کنید اگر بخواهیم تعریفی از سرور برای شما بگوییم سرور یک رایانه‌ای همیشه روشن و همیشه متصل به اینترنت می‌باشد که طراحی سایت‌هایی که بر روی آن قرار دارد را همیشه در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد در واقع از سرورها برای میزبانی و کنترل مدیریت طراحی سایت استفاده می‌شود. سرور مجازی یکی از سرورهایی است که معمولا کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند این سرور از مزایا و معایب بسیاری برخوردار می‌باشد که در این بخش آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

مزایای سرور مجازی

سرورهای مجازی یکی از سرورهایی می‌باشد که کاربران می‌تنوانند به این سرور بیش‌تر از هاست اشتراکی اطمینان کنند امکان راه اندازی راحت و با سرعت بالا طراحی سایت در آن بوده همچنین می‌توانید به راحتی بر آن مدیریت کنید و به همه محیط آن دسترسی داشته باشید اگر به نرم افزاری نیاز دارید می‌توانید به راحتی بر روی سرور نصب کنید و به تنظیم آن بپردازید.با استفاده از این سرور با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید چرا که هزینه این سرور نسبت به سرور اختصاصی کمتر می‌باشد. با داشتن یک VPS خوب می‌توانید به سخت افزار و نرم افزار خود نظارت داشته باشید این سرور از امنیت بالایی برخوردار می‌باشد و می‌تواند در برابر هکرها و حملات احتمالی از سیستم شما محافظت کند. همانطور که می‌دانید هر آن ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده بر روی سیستم شما رخ دهد که شما حتما باید از سروری استفاده کنید تا قابلیت بکاپ گرفتن را داشته باشد. سرور مجازی یکی از انواع سرورهایی می‌باشد که می‌تواند قابلیت بکاپ گرفتن را در اختیار کاربران خود قرار دهد. شما می‌توانید سرور خود را طوری تنظیک کنید تا هر چند وقت یک بار سیستم به طور خودکار اطلاعات شما را ذخیره کند و یا به اصطلاح بکاپ بگیرد. همچنین قطع سیستم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.این سرور با طراحی اپلیکیشن‌های مختلفی سازگار می‌باشد می‌توانید به راحتی نسخه پشتیبانی را تهیه کنید. به سخت افزاری وابستگی ندارد.

معایب سرور مجازی

سرور مجازی علاوه بر داشتن مزایای بسیار زیادی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم دارای معایبی نیز می‌باشد که در این بخش به معایب آن‌ها می‌پردازینم از جمله: هزینه سرور مجازی بیش‌تر از میزبانی اشتراکی می‌باشد. برای این که سرور مجازی را مدیریت کنید نیاز به دانش فنی می‌باشد. این سیستم قابلیت پشتیبان گیری خودکار ندارد و باید شما مدیریت ذخیره اطلاعات خود را بر عهده بگیرید. توجه داشته باشید که اگر سرعت اینترنت شما کم باشد کار خزندگان موتورهای جستجو را سخت کرده و رتبه الکسا طراحی وب سایت مورد نظر را کاهش می‌دهد از دیگر معایبی که در این سرور می‌توان اشاره کرد این است که در ایران دارای هزینه بالایی برای تهیه پهنای باند اشاره کرد.در کل این سرور برای کسانی مناسب است که در پرداخت هزینه مشکلی ندارند مصرف بیش‌تری در طراحی سایت نسبت به منابع را دارند ترافیک سایتشان زیاد می‌باشد یا قرار است در آینده به حجم ترافیک سایت خود بیافزایند. قصد دارند تا تنظیمات سرور را طبق تنظیمات خود تغییر دهند. کسانی که نیاز به منابع بیش‌تری از جمله رم، و فضای بیش‌تری دارند باید از سرور مجازی استفاده کنند.در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که مزایای استفاده از سرور مجازی بیش‌تر از معایب آن است و می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب کاربران باشد. هر چند این سرور از هزینه بالاتری نسبت به هاست اشتراکی بهره مند می‌باشد اما ارزش آن را دارد چرا که به صورت کامل در اختیار شما قرار داده می‌شود. و هر زمان که بخواهید می‌توانید منابع بیش‌تری را به طراحی سایت خود اضافه کنید.

سرور مجازی نسبت به میزبانی اشتراکی هزینه بالاتری را برای فرد در پی دارد اما در مقایسه با سرور اختصاصی چندان گران نیست .

عیب دیگری که میتوان برای سرور مجازی بر شمرد ، این است که از سرور اختصاصی قدرت کمتری دارد . یک سرور مجازی باید به درستی کانفیگ شود ، زیرا در غیر این صورت امنیت آن به خطر می‌افتد . برای مدیریت سرور مجازی دانش فنی بالایی لازم است ؛ در صورتی که مدیریت هاست اشتراکی اینطور نیست .

همانطور که گفته شد چند سرور مجازی همزمان روی یک سرور فیزیکی قرار دارند و از برخی منابع آن به صورت مشترک استفاده می‌کنند . اگر یکی از سرورهای مجازی بیش از اندازه از CPU و RAM استفاده کند ، کل سرور با کندی مواجه می‌شود و عملکرد بقیه با اختلال رو به رو می‌شود .

معایب و مزایای سرور مجازی کدامند؟

تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی

اگر بخواهیم سرور مجازی را با هاست اشتراکی مقایسه کنیم هاست فضایی می‌باشد که اطلاعات یک طراحی سایت در آن ذخیره می‌شود.تفاوتی که میان سرور مجازی و هاست اشتراکی می‌توان بیان کرد اول از همه در منابع آن دو می‌توان اشاره کرد در فضای هاست اشتراکی به منابع محدودتری نسبت به سرور مجازی یا VPS دسترسی دارید. علاوه بر آن وجود امنیت که در سرور مجازی بیش‌تر از هاست اشتراکی می‌باشد. همچنین هزینه سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی بالاتر می‌باشد.هاست اشتراکی در کوتاه مدت برای افراد مناسب می‌باشد اما سرور مجازی در بلند مدت برای افراد قابل استفاده است.اگر بخواهیم مثالی برای این دو بزنیم تا بیش‌تر متوجه شوید این دو سرور مانند اینترنتی که در خانه استفاده می‌کنید می‌باشد اگر اینترنت شما ADSL باشد و چندین نفر از افراد خانه از آن استفاده کنند اگر شما اقدام به دانلود فیلم و یا موردی کنید سرعت اینترنت برای سایر اعضای خانواده کند خواهد شد که این نمونه از هاست اشتراکی بود. اما اگر بخواهیم مثالی از سرور مجازی بزنیم به این صورت می‌باشد که فرض کنید شما دارای اینترنت شخصی و اختصاصی برای خود می‌باشید که می‌توانید به راحتی بدون این که در کار سایرین اختلالی ایجاد کنید کارهای خود را به راحتی و با سرعت بالایی انجام دهید.

تفاوت مزایا و معایب سرور مجازی

احتمالا شما هم زیاد نام سرور مجازی را شنیده‌اید ، در این مقاله قصد داریم به تعریف سرور مجازی و مزایا و معایب آن بپردازیم .

سرورها کامپیوترهایی هستند که به صورت 24 ساعته روشن می‌باشند ، روشن بودن دائمی این کامپیوترهای قدرتمند برای سایت از واجبات است زیرا استفاده از سایت را در هر ساعتی از شبانه رو برای مخاطبان ممکن می‌کند .

این سرورها می‌توانند در هر جای ایران یا دنیا قرار داشته باشند اما بهتر است شما با توجه به این که مخاطبانتان بیشتر در کدام کشور و یا ناحیه متمرکز شده‌اند اقدام به خرید نمایید .

برای راه اندازی یک سایت تهیه سرور از واجبات است اما همیشه این کار به صرفه و عاقلانه نیست به همین دلیل بسیاری از سرور مجازی و سرورهای اشتراکی استفاده می‌کنند .

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی بخش کوچکی از یک سرور است که در اختیار شما و سایت تان قرار می‌گیرد ؛ سرور مجازی را vps می‌گویند که مخفف واژه virtual private server (سرور مجازی خصوصی) است .

در سرور مجازی تمام بخش‌ها در اختیار شماست اما قسمت هایی مثل شبکه و دسترسی به سرور به صورت مشترک در اختیار شما و سایر افرادی که سرور را در اختیار دارند قرار خواهد گرفت .

با استفاده از سرور مجازی قسمتی از یک سرور اختصاصی در اختیار شما خواهد بود ، سرور اختصاصی به وسیله ترفندهای مجازی سازی به چندین سرور مجازی تقسیم گردیده‌است .

مزایای استفاده از سرور مجازی و مجازی سازی

سرور مجازی مزایای بسیاری دارد که افراد را برای استفاده ترغیب می‌کند ، یکی از این مزایا خود را کاهش هزینه‌ها نشان داده است .

این کاهش هزینه سبب شده‌است تا طیف وسیعی از افراد برای استفاده سرور مجازی را به سرور اختصاصی ترجیح دهند .

در صورت استفاده از سرور مجازی نسبت به حالتی که از میزبانی اشتراکی استفاده می‌کنید ؛ کنترل بیشتری روی سرویس‌ها خواهید داشت .

با استفاده از سرور مجازی امکان مدیریت متمرکز را خواهید داشت و میتوانید یک نسخه پشتیبان از داده‌های خود تهیه کنید ؛ این مساله سبب می‌شود تا پشتیبانی و نگهداری از اطلاعات ساده‌تر انجام شود .

عموما سایت‌ها با مشکلات متعددی روبه رو خواهند بود ، در صورت بروز این موارد با وجود سرور مجازی امکان دسترسی بیشتری خواهید داشت و بازسازی و حل مشکل راحتتر انجام می‌پذیرد .

در یک سرور مجازی با استفاده درست از فضای موجود ، فضای در دسترس بیشتر می‌شود .

سرور مجازی فضای بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد با افزایش منابع ، عملکرد به صورت چشمگیری بهبود میابد. این بهبود عملکرد گاهی خود را در افزایش سرعت نشان می‌دهد .

امکان مشخص کردن بهترین محل برای اجرا شدن سرویس‌ها یکی دیگر از این مزایاست ،توجه کنید که هر سیستم به سطح ایمنی متفاوتی نیاز دارد .

ماشین مجازی امکان عملکرد مستقل از سایر دستگاه‌ها را دارد ، اگر برای هر یک از این سرویس ها از یک ماشین مجازی استفاده شود ؛ اختلال در هر سرویس به سرویس‌های دیگر نمی‌رسد و مشکلی برای آن ها ایجاد نمی‌کند.

این مساله سبب می‌شود تا ایجاد مشکل و خرابی در یک نرم افزار خللی در روند کار سایر سرویس‌ها ایجاد نکند . با استفاده از سرور مجازی می‌توان در مصرف برق سرورها صرفه جویی کرد و همچنین مدت زمان تهیه و تدارک سرورهای جدید تا چند دقیقه کاهش خواهد یافت .

اگر روی یک سرور واحد قوی ، سرور یا سرورهای مجازی کوچکتری به کار رود ، تا اندازه‌ای از هزینه‌ها می‌کاهد. با بکار بردن سرور مجازی تا اندازه زیادی از قطعی سیستم کاسته خواهد شد . مجازی سازی امکان شبیه سازی تمام شبکه‌ها ، حتی شبکه‌های ناهمگن را داراست .

با استفاده از سرور مجازی میتوان کنترلی خوب و کامل برروی فضای میزبانی داشت و هر زمان که لازم بود تغییرات مورد نظر را اعمال کرد . امنیت بیشتر ارمغان مهم دیگریست که در استفاده از سرور مجازی از آن بهره می‌برید . در استفاده از سرور مجازی ، احتمال down شدن سایت بسیار پایین می‌آید .

هر سایتی ممکن است برای مدتی از دسترس خارج شود در این صورت پاک شدن خطریست که اطلاعات و داده‌های شما را تهیدید می‌کند . با استفاده از سرورمجازی در مدت زمانی کمتر و با سرعتی بیشتر می‌توانید یک نسخه پشتیبان (بک آپ) ‌از داده های خود تهیه کنید و از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورید .

مزایای استفاده از سرور مجازی و مجازی سازی
نتیجه گیری :

در مطلب بالا مزایا و معایب استفاده از vps را به صورت اجمالی برشمردیم ، حال نوبت شماست که انتخاب کنید تصمیم به تهیه این سرور دارید یا نه .

البته لازم به ذکر است با وجود معایب ذکر شده مزایای سرور مجازی بسیار بیشتر است . توجه داشته باشید که شرکت هاست باید قابلیت مدیریت درست و مناسب vps را داشته باشد پس در صورتی که تصمیم به استفاده از vps دارید توصیه ما به شما خرید از یک شرکت معتبر است .

توصیه دیگری که لازم است پیش از هزینه کردن در این حوزه به آن توجه شود تشخیص درست نیاز است ، گاهی لازم نیست سرور مجازی تهیه کرد و سرور اشتراکی نیز می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد .

توجه به این موارد کمک می‌کند تا بتوانید بسته به نیاز خود سرور تهیه کنید و در هزینه‎های مربوط صرفه جویی نمایید . یک VPS خوب می‌تواند تا اندازه زیادی عملکرد سایت شما را بهبود بخشد ؛ پس ابتدا خوب در این باره تحقیق کنید .

ارتباط با ما

  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید