نکاتی در مورد مفهوم پیج رنک گوگل

 


مفهوم پیج رنک گوگل


تاکنون با واژه پیج رَنک یا PR (Page Rank) در مقالات و تئوری های طراحی سایت بسیار برخورد شده و تصور عمومی از این مفهوم رتبه و امتیاز اختصاص یافته از طرف موتور جستجوی گوگل به هر صفحه از وب سایت در پروسه ساخت سایت می باشد. حال با بررسی این مفهوم و تاثیرگذاری آن در سئو سایت و فاکتورهای افزایش پیج رنک، این واژه تخصصی تر مطرح می گردد.
الگوریتم پیج رنک توسط یکی از بنیان گذاران گوگل به نام لری پیج ارائه شد و بر اساس آن هر صفحه طراحی شده وب سایت یا وبلاگی بر اساس لینک های دریافتی از دیگر صفحه های وب ارزش و رتبه دریافت می کنند. با وجودی که این الگوریتم برای اولین بار توسط گوگل مطرح شد و سال ها در انحصار این کمپانی بود ولی امروزه بسیاری از موتورهای جستجو نیز از آن بهره می برند. در گذشته پیج رنک یکی از فاکتورهای سئو محسوب می شد ولی اکنون تنها تاثیر غیرمستقیم آن لحاظ می گردد.
پیج رنک گوگل در واقع نشانی از اهمیت و امتیاز صفحه مزبور در میان سایر صفحات وب است و این رتبه عددی در بازه 0 تا 10 می باشد. زمانی که از صفحه A به صفحهB لینک می گردد، بسته به میزان اعتبار و امتیاز صفحه مبدا (A) محبوبیت و اعتباری از این صفحه برای صفحه مقصد (B) منتقل می شود، بدیهی است هرچه صفحه مبدا دارای رتبه یا پیج رنک بالاتری باشد، اعتبار دریافتی برای صفحه مقصد نیز بیشتر خواهد بود. امروزه دیگر نمی توان به طور قطعی نظر بر تاثیر مستقیم تعداد زیاد لینک های دریافتی بر افزایش پیج رنک داد بلکه این کیفیت و مرتبط بودن لینک هاست که امروزه مطرح می گردد ولی با این حال، بسیاری از سایت ها برای افزایش رتبه و امتیاز صفحات سایت خود از ترفند خرید لینک بهره می برند که عملا تعداد فزاینده لینک دریافتی در بازه زمانی کوتاه، برای گوگل قابل شناسایی بوده و در نتیجه تاثیر منفی گذاشته و اینگونه گام موفقی نیز در بهینه سازی سایت صورت نگرفته است.

ابزارهای تعیین پیج رنک

برای پی بردن به رتبه و PR صفحه های سایت یا وبلاگ می توان از افزونه نمایش پیج رنک که قابل نصب در نوار ابزار مرورگرهای کروم و فایرفاکس است، و یا از سایت www.prchecker.info استفاده کرد. گوگل این رتبه دهی را هرچندبار در سال بروز می نماید و بسته به این که صفحه A دارای ارتقا یا کاهش رتبه بوده به همان میزان این تاثیر بر روی صفحه های لینک خارجی صفحه A نیز اعمال می شود.

عوامل موثر بر پیج رنک و نکات مهم در این مبحث

در بررسی عوامل موثر بر پیج رنک می توان به رتبه یا PR صفحه مبدا، مرتبط بودن زمینه فعالیت یا محتوای صفحه مبدا با صفحه مقصد، تعداد لینک های خارجی صفحه مبدا، nofollow نبودن لینک های دریافتی، دریافت نکردن لینک از سایت یا وبلاگ های اسپم و ... اشاره کرد.
1-پیج رنک مختص کل سایت نیست و هر صفحه طراحی وب سایت یا وبلاگ دارای پیج رنک خودش هست.
2-برای افزایش رنک و رتبه صفحه های سایت به جای خرید لینک از تبادل لینک بهره ببرید.
3-بالا بودن پیج رنک تضمینی بر نمایش سایت یا صفحه در نتایج اولیه جستجو نخواهد بود، در این صورت سایت هایی مثل یاهو و فیس بوک و ... باید در جستجوی هر کلمه کلیدی در نتایج اول نمایش داده می شدند.
4-با وجود تاثیر مستقیم و بسزای محتوای مناسب و معتبر در سئو وب سایت، به این شیوه در افزایش پیج رنک موثر نخواهد بود، بلکه با رضایت بازدیدکننده از محتوای یادشده و اشتراک آن در فروم و شبکه های اجتماعی مختلف یا ارجاع افراد به این مطلب، سبب دریافت لینک دریافتی از صفحات دیگر به صفحه منظور گردیده و اینگونه تاثیر غیرمستقیم در ارتقا پیج رنک خواهد داشت.
5-دریافت لینک از سایت های اسپم، منجر به پنالتی شدن از طرف گوگل می گردد.
6-لینک های nofollow به دلیل منتقل ننمودن اعتبار و امتیاز مثبت صفحه مبدا، فاقد ارزش در میان عوامل پیج رنک خواهد بود و تاثیری در افزایش رتبه صفحه و سایت نخواهد داشت. سایت ویکی پدیا نیز با وجود رتبه بالا، ولی به دلیل nofollow بودن لینک هایش تمثیلی بر بی اثر بودن این موضوع می باشد.
7-برای آگاهی از صفحه و سایت های که به شما لینک داده اند از دو روش زیر استفاده کنید: الف- تایپ دامنه سایت یا آدرس url صفحه منظور با دستور زیر در موتور گوگل (link: address url)در این مورد تنها تعدادی از آدرس ها و سایت های لینک دهنده نمایش داده می شود ب-درصورتی که بخواهیم تمامی صفحات لینک دهنده را ببینیم بهتر است از گوگل وبمستر تولز، بخش ترافیک و سپس لینک به سایت استفاده نمود.

8-برای کسب رنک بالا (هرچه عدد بالاتر باشد) میزان تلاش برای حفظ و یا رسیدن به آن جایگاه سخت تر خواهد بود.

 

ارتباط با ما
  • دفتر ستارخان : ابتدای شادمهر، پلاک 425، ساختمان نونگار
  • تلفن تماس: 66 51 41 40 - 66 51 83 54
  • دفتر گیشا: بازار نصر , نبش کسروی , پلاک 2 , ساختمان نونگار
  • تلفن تماس : 88 26 89 90 - 88 26 62 00
  • فکس : 66 51 96 07
برای اطلاع از مشاوره اجرا برآورد هزینه تکنولوژی تولید فرم زیر را ارسال کنید