طراحی سایت


آشنایی با طراحی سایت چند زبانه

امروزه که ما در دنیای ارتباطات زندگی می کنیم طراحی سایت های چند زبانه رایج تر می باشند اما طراحی آن دشوار تر از چیزی است که به آن می اندیشید. شاید اصول اولیه ساده به نظر برسد اما پیش از ساخت سایت باید به آن فکر کنید که سوییچ کاربران از زبانی به زبان دیگر به چه صورت می بایست انجام گیرد و حتی دکمه های سوییچ کجا قرار بگیرند. در واقع هنگامی که کاربر در طراحی سایت چند زبانه شما وارد می شود مهم ترین نکته آن است که وب سایت در هر زبان نمایش یکسانی داشته باشد برای مثال اگر فرد انگلیسی وارد طراحی سایت فارسی شما شود باید همان طراحی و لوگوسازی مشابه در نسخه انگلیسی را مشاهده کنند. بنابراین مسئله اصلی این است که شما نمی توانید بازدید کاربران دنیا با زبان های دیگر را از سایت خود متوقف کنید اما می توانید اطمینان حاصل کنید که هنگام سوییچ زبان طراحی وب سایت کاربران طراحی و عناصر مشابه را بازدید می کنند. ما در این مقاله به عنوان راهنما برخی از مهم ترین نکات را ذکر کرده ایم.

طراحی سایت

نکاتی برای طراحی سایت چند زبانه

• دکمه تغییر زبان
دکمه تغییر زبان سایت می بایست در دسترس کاربران قرار گیرد حتی اگر برخی از وب سایت های چند زبانه را در نظر بگیرید مشاهده خواهید کرد که دکمه تغییر زبان در هدر و یا صفحه اصلی قرار دارد. در واقع شما باید اطمینان حاصل کنید که کاربران به آسانی دکمه تغییر زبان دسترسی دارند و وقت خود را برای پیدا کردن آن هدر نمی دهند و همچنین گاهی به دلیل عدم سهولت دسترسی کاربران سایت را ترک خواهند کرد. نکته دیگر این که گزینه تغییر زبان حتما باید واضح باشد پس بهتر است به همان زبانی که تغییر می کند باشد برای مثال برای تغییر به زبان انگلیسی English و برای تغییر به زبان فارسی همان فارسی را قرار دهید. علاوه بر مواردی که ذکر شد برخی از مدیران سایت ها استفاده از پرچم کشور ها را به عنوان زبان قابل تغییر ارائه می کنند که این امر هم توصیه نمی شود چرا که ممکن است یک کشور بیش از یک زبان رسمی داشته باشد و همچنین یک زبان ممکن است در بیش از یک کشور وجود داشته باشد علاوه بر این به دلیل اندازه آیکون ها کاربر ممکن است پرچم مورد نظر را به درستی انتخاب نکند بنابراین همان نام زبان گزینه مناسب تری خواهد بود.

• تغییر زبان به عهده کاربر
برخی از طراحی سایت ها بازدید کنندگان خود را وادار می کنند برای تغییر زبان منطقه مکانی سایت را نیز تغییر دهند و یا این که خود سایت با توجه به محل جغرافیایی کاربر زبان سایت را تغییر می دهد. این امر از چند جهت پسندیده نیست چرا که ممکن است یک فرد فارسی زبان که در ترکیه زندگی می کند زبان سایت را به زبان ترکیه ای مشاهده کند که مسلما خواندن برای او دشوار خواهد بود و یا این که ممکن است کاربر از فیلترشکن با آی پی کشوری دیگر استفاده کند و تغییر زبان سایت موجب ایجاد اختلال برای ادامه فعالیت کاربر می شود. در مقابل برای صرفه جویی در زمان و کمک به کاربر بهتر است اطلاعات کاربر را ذخیره کنید تا در دفعات بعدی کاربر با همان زبان از سایت بازدید کند.

• تغییر فضا با تغییر زبان طراحی سایت
برخی زبان به مراتب از کارکتر های کمتری استفاده می کنند مانند زبان ژاپنی و چینی در مقابل زبان هایی مانند آلمانی و ایتالیایی به حدود 30درصد فضای بیشتر احتیاج دارند و برخی دیگر فضای عمودی بیشتر طلب می کنند مانند زبان عربی. به این ترتیب هنگان تغییر زبان کاربر ممکن است دچار چالش هایی شود و نکته این جا است که طراحی سایت باید به قدری انعطاف پذیر باشد که طراحی وب سایت پس از تغییر زبان دچار اختلال در نمایش نشود. همچنین فونت را نیز نباید فراموش کنید فونتی که برای نوشته های خود انتخاب می کنید باید تمام زبان ها را پشتیبانی کند.

• تصاویر مناسب با فرهنگ زبان
در برخی سایت ها مشاهده می کنید که با تغییر زبان برخی تصاویر و نماد ها نیز تغییر می کند برای مثال ممکن است تصویر در کشور غربی بسیار معمولی باشد اما در کشور های مذهبی پسندیده نباشد که سایت می بایست این تفاوت فرهنگ ها را هنگان تغییر زبان در نظر بگیرد همچنین ممکن است نمادی در یک کشور معنای خاصی داشته باشد اما در کشوری دیگر معنای دیگر داشته باشد. علاوه بر این رنگ های مناسب فرهنگی نیز حائز اهمیت است چرا که نحوه ی برداشت از رنگ ها در سراسر جهان متفاوت است برای مثال رنگ قرمز در کشور های غربی نماد عشق و شور و هیجان است اما در کشور های آسیایی نماد شانس و سعادت است در مقابل در کشور های آفریقایی نماد مرگ و پرخاشگری می باشد به این ترتیب برای انتخاب رنگ در طراحی وب سایت چند زبانه خود از پیامد های فرهنگی آن مطلع شوید.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید