طراحی سایت


اقدامات لازم بعد از افت رتبه سایت

فرض کنید رتبه‌های سایت شما به‌طور ناگهانی افت کرده، راه‌حل تشخیص دلیل افت سایت چیست؟
امروزه با توجه به اهمیت سایت در کسب‌وکارهای اینترنتی، چنانچه رتبه سایت شما دچار افت شد و نمی‌دانید چه اقدامی انجام دهید، با مطالعه این مقاله می‌توانید مشکلات افت سایت خود را رفع نمایید.
عوامل بسیاری در افت ناگهانی و چشمگیر رتبه‌بندی گوگل نقش دارند، اعم از: مشکلات فنی، تغییرات محتوایی، تلاش‌های رقبا، به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل، تغییرات در نتایج و پنالتی گوگل.
جهت تشخصی سریع دلایل افت رتبه سایت و بازیابی آن، چک لیست تهیه شده در زیر و همچنین سئو منفی و راه های برخورد با آن در طراحی سایت را مطالعه نمایید.

اقدامات لازم بعد از افت رتبه سایت

مرحله اول: نترسید!

وحشت نکنید! مشکل افت سایت ممکن است برای همه اتفاق بیفتد چراکه این امر بخشی از سئو سایت می‌باشد. در حقیقت، این تنها موردی است که می‌توانیم از آن در سئو مطمئن شویم. در اکثر این موارد جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. امکان دارد گوگل در حال به‌روزرسانی الگوریتم رتبه‌بندی باشد، روز بعد مجدد می‌توان بررسی کرد که معمولاً همه چیز به روال قبل برگشته است.
چنانچه رتبه سایت شما برنگشت یا فقط نگران هستید و برای اطمینان می‌خواهید چک کنید همه چیز مرتب است، مراحلی که در این مقاله ذکر می‌شود را مطالعه نمایید تا مشخص شود که آیا وب‌سایت موردنظر شما دچار مشکلات سئو شده است یا همه چیز مرتب است و گوگل تنها به مدت کمی وقت نیاز دارد. و یا اینکه می توانید از متخصص سئو کار کمک بخواهید.

مرحله دوم: اطمینان از رفت رتبه‌بندی سایت

نمودارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس مربوط به سایت خود را چک کنید، همین‌طور رتبه کلمات و صفحات مهم سایت را چک کرده تا از افتِ رتبه اطمینان حاصل نمایید.

مرحله سوم: آنالیز دقیق سایت

دقت کنید کلمات کلیدی و صفحات مهمی که با افت رتبه سایت تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اطلاعات بسیاری در مورد عوامل افت رتبه در اختیار ما قرار می‌دهند. می‌توان از ابزارهای سئو و داده‌های تجزیه‌وتحلیل وب مثل: گوگل سرچ کنسول برای شناسایی کلمات و صفحات تحت تأثیر افت رتبه، استفاده کرد. سپس از کلمات، فهرستی تهیه کنید و مواردی که در زیر آمده است را چک کنید:
• رتبه قبلی
• رتبه جدید
• آدرس صفحه
• میزان تفاوت رتبه
• نوع محتوای صفحه
• فایل ایندکس بودن صفحه
• محتوا در چه دسته‌بندی قرار داشت؟
• تاریخی که در این صفحه تغییراتی ایجاد کرده‌اید.
اکثر مواقع با انجام دادن این کار، الگویی را ترسیم می‌کنیم و امکان دارد افت رتبه سایت تنها در قسمتی از سایت موردنظر شما تأثیر گذاشته باشد.

مرحله چهارم: مشکلات فنی

از دلایل دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل درصورتی‌که گوگل در ایندکس کردن وب‌سایت شما دچار مشکل فنی شده باشد، در رتبه‌بندی سایت تأثیرگذار است.

مشکل ایندکس شدن سایت

مشکلاتی که باعث جلوگیری و مانع از ایندکس شدن سایت و دریافت اطلاعات درخواستی گوگل می‌شوند، در صورت حل نشدن ربات‌های گوگل یا به عبارتی ربات‌های خزنده نمی‌توانند محتوای سایت شما را ایندکس و در نهایت رتبه‌بندی کنند. پس می‌توان توسط ابزارهای موجود به‌ویژه قسمت caverage سرچ کنسول مشکلات فنی را براساس اولویت حل کنید.

بلاک شدن بات گوگل

امکان دارد تحت تأثیر عواملی مثل: خراب‌کاری و اشتباهات سهوی، دسترسی ربات‌های گوگل به محتوای سایت مسدود شده باشد. این اتفاق موجب افت رتبه سایت و در نتیجه باعث محو شدن از نتایج گوگل می‌شود. برای بررسی مشکلات فنی دیگر در قسمت inspect url آدرس صفحه را وارد کرده و از دکمه test live استفاده نمایید تا بتوانید مشکلات فنی را بررسی و رفع کنید.

مرحله پنجم: چه تغییراتی اخیراً در سایت انجام شده است؟

در اکثر مواقع افت رتبه‌بندی سایت به جهت تغییرات بزرگ در سایت است، زمانی که در صفحات سایت تغییرات اساسی انجام می‌گیرد، رتبه‌بندی دچار نوسانات بسیاری می‌گردد. این در حالی‌که این اتفاق کاملاً طبیعی است و فقط در صورت برنگشتن رتبه باید نگران شوید!. از گروه پشتیبانی سایت بپرسید که آیا جدیداً تغییرات زیادی در سایت ایجاد کرده‌اند یا خیر و با مشورت آژانس چک کنید که اخیراً موردی تغییر کرده است یا خیر.

چک کردن ابزارهای بررسی سئو

چنانچه رتبه سایت شما برای کسب‌وکار مهم است، ساده‌ترین راه‌حل، مانیتور کردن سایت از جهت سئو داخلی می‌باشد. تغییرات محتوایی و تغییرات فنی متفاوت هستند، تغییرات محتوایی اکثراً فقط بر روی صفحه تغییر کرده اثر می‌گذارد و تغییرات فنی اغلب کل سایت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تغییرات فنی

مجدد بررسی کنید که موتورهای جست‌وجو به حالت عادی سایت شما را ایندکس می‌کنند.
موارد زیر را به‌دقت بررسی کنید:
Cononical url: بررسی کنید که آیا تگ کنوکیکال صفحات تغییر کرده است؟
Hreflang: چک کنید آیا تگ Hreflang سایت هنوز درستی تنظیم شده است؟
Meta robots tag: بررسی کنید آیا اجازه دسترسی به موتورهای جست‌وجو داده شده است؟
HTTP status codes: چک کنید آیا صفحات سایت هنوز وضعیت HTTP 200 را برمی‌گردانند و ریدایرکت ها مانند گذشته برقرار است؟
Robots.txt: بررسی کنید آیا robots.txt سایت تغییر کرده است؟ و موتورهای جست‌وجو به کلیه قسمت‌های سایت که باید ایندکس شوند، دسترسی دارند؟
در صورتی‌که تغییرات فنی را در وب‌سایت خود پیدا کردید، بیشتر تحقیق کنید که آیا این تغییرات به افت رتبه‌ای مربوط هستند و در غیر این صورت جست‌وجو را ادامه دهید.

بررسی تغییرات در لینک داخلی

تغییر دادن ساختار لینک‌های داخلی سایت، تأثیر زیادی بر سئو صفحات وب‌سایت دارد، به‌ویژه اگر تغییر لینک‌ها در صفحه اصلی، سایر صفحات معتبر و لینک‌های منو و فوتر ایجاد شده باشد. زمانی که یک طراحی دوباره انجام شود، در اکثر مواقع تغییرات بزرگی در ساختار لینک سازی داخلی ایجاد می‌شود.

تغییرات محتوا

از محتوا برای تعیین ارتباط کلمه‌ی سرچ شده و صفحه مربوطه در موتورهای جست‌وجو استفاده می‌شود، پس تغییرات محتوا تأثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت دارد.

تغییرات محتوا

بررسی تغییرات

و به‌طور خاص موارد زیر را جهت بررسی دوباره که آیا محتوای سایت تغییر کرده است یا خیر، چک کنید:
تایتل (عنوان): کوچک‌ترین تغییر در تگ تایتل تأثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت دارد.
هدینگ: بررسی کنید که آیا هدینگ ها تغییر کرده‌اند یا خیر؟ زیرا تمام هدینگ ها (H6 تا H1) ساختار محتوای صفحه را تعیین می‌کنند، امکان دارد تغییر در عنوان‌ها بر رتبه‌بندی سایت تأثیر داشته باشد.
بدنه محتوا: علاوه بر تایتل، هدینگ و دیسکریپشن، بدنه محتوا و به‌ویژه پاراگراف اول از اهمیت زیادی برخوردار است و روی رنکینگ صفحه نیز تأثیر دارد.
توضیحات متا: متا دیسکریپشن بر میزان کلیک (ctr) سایت تأثیر دارد و همچنین CTR در رتبه‌بندی تأثیرگذار می‌باشد.

مرحله ششم: Disavow کردن بک لینک‌های با ارزش

Disavow کردن بک لینک‌های اسپمی، یک راه‌حل جهت پیشگیری از پنالتی گوگل یا سئو منفی می‌باشد که در اکثر اوقات نیازی به این کار نیست و باید در استفاده از این ابزار احتیاط کرد؛ چراکه امکان دارد بک لینک‌های با ارزشی که در رنکینگ سایت تأثیرگذار هستند را در این لیست قرار داده و در نتیجه باعث افت رتبه سایت می‌شود. هنگامی از این ابزار استفاده کنید که یک حمله شدید به سایت موردنظر مثل: چند هزار کامنت اسپمی شده باشد.

مرحله هفتم: به‌روزرسانی الگوریتم گوگل

آپدیت‌های گوگل اکثراً علت نوسانات رتبه‌بندی در سایت‌ها هستند. در سال 2018 گوگل 3200 تغییر در الگوریتم‌های خود انجام داد. بعضی از تغییرات کوچک نیازی به توجه ندارند ولی به‌روزرسانی هسته الگوریتم گوگل موجب ایجاد تغییرات شدید می‌گردد. با توجه به آپدیت گوگل، چک کنید که آیا افت رتبه سایت با آن هم‌زمان است یا خیر؟ چنانچه گوگل کمتر در مورد آپدیت‌های کوچک اطلاع‌رسانی می‌کند، متخصصان سئو در تمام جهان برای مراقبت ابزارهایی ساختند که تغییرات در رتبه‌بندی سایت را ردیابی کنند و یکی از این سایت‌ها Rankranger می‌باشد.
به یاد داشته باشید همیشه کاهش رتبه‌بندی سایت به جهت آپدیت الگوریتم‌های گوگل، به‌طور ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و در اکثر مواقع، رتبه‌های سایت کم‌کم افت می‌کنند. این مورد منطقی است، چراکه گوگل باید مقدار بسیاری از مجموعه داده‌ها را مجدد محاسبه و پردازش کند. فیلترهای گوگل مثل: الگوریتم پاندا یا الگوریتم پنگوئن می‌توانند به همین روش کار کنند و در نتیجه در طی چند هفته باعث افت رتبه سایت می‌شوند.

مرحله هشتم: Google Manual Action

زمانی که رتبه‌های سایت دچار افت می‌شوند، وب مسترها و پشتیبان‌های سایت نگران می‌شوند که دچار مجازات دستی گوگل شده باشند. لازم به ذکر است این مورد خیلی کم اتفاق میفتد اما احتمال آن صفر نیست! چنانچه سایر بررسی‌ها انجام شده و هنوز دلیل افت رتبه سایت را پیدا نکرده‌اید، قسمت Manual Action سرچ کنسول سایت موردنظر را چک کنید.

آیا صفحات سایت هنوز ایندکس هستند؟

مجازات‌های دستی دارای اشکال مختلفی هستند که شدیدترین آن‌ها دی ایندکس کردن کامل سایت است و معمولاً این اتفاق فقط برای سایت‌هایی می‌افتد که به‌طور واضح تلاش می‌کنند نتایج گوگل را تغییر دهند. برای چک کردن ایندکس بودن سایت، فرمان “Site: yourdomain”را در باکس گوگل وارد کرده چنانچه صفحات سایت موردنظر ایندکس باشند، اتفاق خوبی است ولی اگر صفحات سایت ایندکس نبودند، به معنای مجازات دستی است و همچنین می‌تواند به آن معنا باشد که سایت دچار مشکلات فنی شده است.

آیا در جست‌وجوهای غیر بِرند هنوز در نتایج هستید؟

بعضی مواقع در مجازات‌های دستی گوگل، سایت موردنظر تنها در نتایج برنددار ظاهر می‌شوند، پس این مورد را بررسی کنید. چنانچه باز هم در کلمات غیر بِرند در نتایج هستید، خبر خوبی است، ولی اگر در نتایج نبودید، احتمال مجازات دستی نیز وجود دارد.

مرحله نهم: چک کردن فعالیت رقبا

سئو به‌عنوان یک رقابت همیشگی است و رقبا در حال سعی و تلاش هستند و برای پایین کشیدن دیگر سایت ها فعالیت می‌کنند. پس رشد رقبا می‌تواند یکی از عوامل افت رتبه وب‌سایت شما باشد. بررسی کنید که کدام سایت رقیب توانسته در کلمات کلیدی مهم از سایت شما پیشی بگیرد؟ بعد آن را آنالیز کنید و موارد زیر را مورد تحقیق قرار دهید:
• آیای محتوای بهتری دارند؟
• آیا بک لینک‌های بهتر و بیشتری گرفته‌اند؟
• آیا محتوای آن‌ها به‌تازگی به‌روزرسانی شده است؟
• آیا سرعت سایت بالاتر است و یا تجربه کاربری بهتری دارند؟
سپس می‌توان با استفاده از اطلاعات به دست آمده، برای برگشت به رتبه‌های قبلی برنامه‌ریزی نمود.

مرحله دهم: هک شدن سایت

اکثر هکرها با کد مخرب و محتوای هرزنامه به سایت‌ها حمله می‌کنند که این مورد برای رتبه‌بندی سایت بسیار مضر می‌باشد، بنابراین همیشه به امنیت ساید توجه زیادی داشته باشید. گوگل سایت‌ها را از نظر کد و فعالیت مخرب اسکن می‌کند و درصورتی‌که متوجه شود سایت هم شده است، توسط Google Searech Console به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.

مرحله یازدهم: از دست دادن بک لینک

به جهت آن‌که بک لینک از مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی سایت در سئو می‌باشد، از دست دادن بک لینک‌های با ارزش تأثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت دارند. با استفاده از برنامه‌هایی از جمله: Monitor Backlinks، Ahrefs و Majesti چک کنید که آیا بک لینک از دست داده‌اید یا خیر؟ اگر بک لینکی از دست داده‌اید برای بازیابی یا جایگزینی آن برنامه‌ریزی کنید.

مرحله دوازدهم: هیچ‌یک از موارد فوق!

امکان دارد همه‌ی موارد بالا را چک کنید ولی دلایل افت رتبه سایت مشخص نشده باشد! این نیز بخشی از سئو است. همواره پیدا کردن دلیل افت رتبه سایت شما ساده و راحت نیست.

بررسی تعامل کاربر با وب‌سایت

یکی از مواردی دیگری که بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد، تعامل کاربر با سایت موردنظر است. چنانچه کاربران سایت را به دلایلی همانند سرعت لود پایین، تبلیغات زیاد، محتوای ضعیف و. . . ترک کنند، در افت رتبه سایت مؤثر است. در نهایت مجموعه این عوامل، عدم رضایت کاربر از محتوا و سایت شما است چراکه کاربر آنچه را که می‌خواسته پیدا نکرده است و به صفحه نتیجه جست‌وجو برگشته تا بر روی نتیجه دیگری کلیک کند که گوگل متوجه این موضوع می‌شود و پس از مدتی رتبه سایت کاهش می‌دهد. دلایلی از این دست به‌صورت محسوسی در الگوریتم‌های گوگل تأثیر زیادی دارند. لازم به ذکر است که این موارد در سرچ کنسول قابل مشاهده نخواهد بود ولی بر رتبه‌بندی وب‌سایت تأثیر می‌گذارد.

بررسی تعامل کاربر با وب‌سایت

مجازات‌های الگوریتمی

مجموعه مجازاتی که از طریق الگوریتم‌ها بدون دخالت انسان داده می‌شود، مجازات‌های الگوریتمی محسوب می‌شوند. همان‌طور که مطلع هستید، گوگل برای یادگیری و بهبود مستمر نتایج جست‌وجو، متکی به یادگیری ماشینی می‌باشد و الگوریتم‌های آن براساس همین روال، بهبود و به‌روزرسانی می‌شوند. چنانچه شما برخلاف الگوریتم‌ها عمل کنید، امکان دارد سایت موردنظر دچار مجازات یا پنالتی الگوریتمی گردد. مواردی دیده شده که در گوگل سرچ کنسول گزارش نمی‌شوند و به‌طور معمول منجر به کاهش رتبه یک URL در نتایج جست‌وجوی گوگل می‌شوند. این کاهش رتبه سایت تا زمانی که مشکل حل شود، ادامه دارد و در این مرحله، بهترین کار استفاده از یک متخصص یا مشاور سئو باتجربه برای پیدا کردن دلایل افت رتبه سایت و رفع آن است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی عوامل افت رتبه یک سایت پرداختیم. سعی کنید زمان افت رتبه فقط خونسرد باشید و به‌طور سیستماتیک چک کنید که چه چیزی ممکن است باعث افت وب‌سایت شما شده باشد.

سؤالات متداول

چرا رتبه‌های سایت من در گوگل تنزل پیدا کرده است؟
بسیاری از عوامل مختلفی می‌توانند موجب کاهش رتبه سایت شما در نتایج گوگل شده باشند و اغلب، به سبب تغییراتی که در سایت خود ایجاد کرده‌اید، باعث افت شده، همچنین افت رتبه سایت می‌تواند ناشی از آپدیت الگوریتم گوگل، مشکلات فنی، تلاش‌های رقبا یا پنالتی گوگل باشد. مسبب آن هر چه باشد، با استفاده از چک لیستی که در این مقاله تهیه کردیم، به‌سرعت می‌توانید آن را پیدا کرده و رتبه خود را پس بگیرید.
متداول‌ترین دلیل افت رتبه سایت چیست؟
شایع‌ترین دلیل افت رتبه سایت‌ها، آپدیت الگوریتم‌های گوگل می‌باشد و با هر بار به‌روزرسانی در نتایج رتبه سایت تغییرات زیادی به وجود می‌آورد که بعضی از سایت‌ها دچار افت رتبه و برخی از آن‌ها شاهد ارتقا رتبه سایت خود خواهند شد.
اقدامات لازم برای ثابت نگه‌داشتن رتبه سایت :
امروزه در دنیای رقابتی سئو، تقریباً ثابت نگه‌داشتن رتبه‌ها غیرممکن است و رقبا دست از تلاش برنخواهند داشت. ولی تا حدی می‌توان از افت رتبه سایت ناشی از عوامل دیگر پیشگیری کرد. مجموعه نونگار با طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی این تضمین را به مشتریان خود می دهد که با رعایت استانداردهای سئو، تولید محتوای کاربرپسند و تجربه کاری بالا همراه بِرند سیگنال و قدرت دامنه عالی می‌تواند تا حد زیادی خیال شما را بابت رنکینگ وب‌ سایت راحت کند.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید