طراحی سایت


خطاها ی وب مستر

با توجه به روند فرآیند مقالاتی مربوط به کنسول جستجوی گوگل، براین آمده ایم تا خطاهای مربوط به این کنسول و به خصوص خطاهای مربوط به برگه ی Coverage را معرفی کنیم و تشریح سازیم که در چه صورت هایی این خطاها به ما نمایش داده می شوند. خطاها در بخش تنظیمات وب مستر قابل نمایش هستند.

خطاها ی وب مستر

عیب یابی

درواقع با بازبینی URL ما این توانایی را بدست می آوریم که وضعیت نمایه سازی هر URL را مشاهده کنیم برای این کار به ترتیب زیر عمل می کنیم:
1 – در بخش پایین برگه ی Coverage در قسمت جزئیات (Details) در لیست URL ها روی یکی از آن ها کلیک می کنیم تا یک صفحه ی کناری باز شود که گزینه های آزمایش را لیست می کند.
2 - در پنل کناری برای مشاهدات جزئیات بیشتر در مورد نسخه ی Google Index روی INSPECT URL کلیک می کنیم.
3 - بعد از این فرآیندی که طی شد یک صفحه در قالب گزارش URL به ما نمایش داده می شود در بخش پایینی صفحه ی به نمایش درآمده می توانیم دو بخش crawl و indexing مربوط به جزئیات coverage را ببینیم.
نکته: برای آزمایش نسخه زنده URL می توانید در همان صفحه با زدن روی دکمه ی TEST LIVE URL این کار را انجام دهید. آموزش فتچ کردن در وبمستر هم توسط تیم نونگار تهیه شده است.

حال به معرفی خطاهای موجود در بخش ERROR در برگه ی Coverage خواهیم پرداخت

Server error (5xx): این خطا به این صورت می باشد که، هنگام درخواست صفحه، سرویس دهنده شما خطایی را در سطح 500 برمی گرداند که برای رفع این خطا باید به رفع خطاهای سرور مراجعه کنید.
Redirect error: این خطا را گوگل زمانی اعلان سازی می کند که یکی از موارد زیر پیش بیاید:
یک زنجیره هدایت بیش از حد طولانی است.
تغییر مسیر یک حلقه.
تغییر مسیر یک URL که در نهایت از حداکثر طول URL فراتر رود.
در زنجیره URL تغییر مسیر بد یا خالی وجود دارد.
Submitted URL blocked by robots.txt: صفحه ارسالی توسط شما برای نمایه سازی توسط پرونده robots.txt سایت شما بسته شده است. برای کار با این خطا به شکل زیر رفتار کنید.
1 - روی خطای مورد نظر کلیک کنید تا وارد صفحه ی URL های خطای مد نظر وارد شوید.
2 - با کلیک کردن روی هر کدام از URL های مربوط به این خطا در سمت راست صفحه، یک پنجره یا باکس برای شما باز خواهد شد که شامل 3 قسمت می باشد: قسمت اول و یا هدر آن که پیونر شما را نشان می دهد و در زیر آن تاریخ و ساعت آخرین خزیده شدن این پیوند را نمایش می دهد. قسمت دوم INSPECT URL می باشد که با کلیک بر روی این قسمت می توانید پیوند خود را مورد تست یا بررسی پیوند قرار دهید. قسمت سوم Test robots.txt blocking می باشد که با کلیک بر روی آن قانونی که باعث مسدود شدن پیوند شما می شود را مشاهده کنید.
3 - پرونده robots.txt خود را بروز رسانی کنید تا بتوانید قانون مد نظر را حذف یا تغییر دهید. با کلیک بر روی See live robots.txt می توانید مکان این فایل را پیدا کنید. اگر از سرویس میزبانی وب استفاده می کنید و اجازه اصلاح این پرونده را ندارید ، اسناد سرویس خود را جستجو کنید یا با مرکز راهنمایی آن ها تماس بگیرید تا مشکل را به آن ها بگویید.
Submitted URL marked noindex: این خطا می گوید که شما این صفحه را برای نمایه سازی ارسال کرده اید، اما این صفحه دارای دستورالعمل noindex در برچسب های meta یا HTTP در هدر می باشد اگر می خواهید این صفحه index شود باید، meta یا HTTP را حذف کنید. برای تایید این خطا از ابزار بررسی URL استفاده کنید و برای بررسی این ابزار به شکل زیر اقدام کنید:
1 - با هاور شدن روی خطای مد نظر سه قسمت برای شما نمایان خواهد شد و شما با کلیک بر روی ابزار بررسی URL که شکل ظاهریش همانند یک ذره بین می باشد، می توانید پیوند یا URL مد نظر خود که مورد خطای noindex قرار گرفته را بررسی کنید و با کلیک برروی ابزار بررسی یک صفحه ی جدید برای شما باز خواهد شد، در این صفحه جدید دو پیغام کلی برای شما نمایش داده می شود که پیغام بالا در هدر صفحه به این عنوان می باشد که پیوند شما نمایه شده است یا خیر. در صورتی که پیوند شما به هردلیلی نمایه سازی نشده باشد در قسمت پایین گزارشاتی خواهید دید که این گزارشات شامل خطاهایی است که مانع نمایه سازی پیوند شما شده است حال بررسی کنید که آیا noindex در بین این خطاها می باشد یا خیر.
2 - حال برای این که متوجه بشوید خطای noindex هنوز روی نسخه زنده پیوند شما وجود دارد یا خیر روی دکمه ی در قسمت بالا در سمت راست صفحه به اسم TEST LIVE URL کلیک کنید تا متوجه ی این داستان شوید. اگر هنوز noindex را مشاهده کردید همانطور که گفتیم باید آن را در قسمت های مربوطه حذف کرد، تا پیوند مد نظرمان نمایه سازی شود.
Submitted URL seems to be a Soft 404: 404 نرم افزاری URL ای است که صفحه ای را که مد نظر کاربر می باشد در پیغامی می گوید که صفحه موجود نیست و همچنین یک کد سطح 200 (موفقیت) است. در بعضی موارد ، ممکن است صفحه ای با محتوای کم یا فاقد محتوا باشد به عنوان مثال ، یک صفحه کم جمعیت یا خالی.

چرا مهم است؟

بازگشت کد موفقیت به جای 404/410 (یافت نشد) یا 301 (منتقل شده) ، یک عمل بد است. درواقع کد موفقیت به موتورهای جستجو می گوید که یک صفحه واقعی در آن URL وجود دارد. در نتیجه، این صفحه ممکن است در نتایج جستجو ذکر شده باشد و موتورهای جستجو به جای صرف وقت برای خزیدن در صفحات واقعی شما ، به تلاش برای جستجوی آن URL که موجود نیست می پردازند.

راه حل پیشنهادی؟

اگر صفحه شما دیگر در دسترس نیست و جایگزینی واضح ندارد، باید یک کد پاسخ 404 (یافت نشد) یا 410 (از بین رفته) برگرداند. هر دو کد به وضوح به مرورگرها و موتورهای جستجو می گوید که صفحه موجود نیست. در صورت لزوم می توانید یک صفحه 404 سفارشی را نیز برای کاربر نمایش دهید: به عنوان مثال ، صفحه ای حاوی لیستی از محبوب ترین صفحات شما یا پیوندی به صفحه اصلی. اگر صفحه شما جابجا شده است یا جایگزینی واضح دارد ، شماره 301 (تغییر مسیر دائمی) را برگردانید تا کاربر به صورت مناسب هدایت شود.
اگر فکر می کنید صفحه شما به اشتباه به عنوان نرم افزار 404 پرچم گذاری شده است ، از ابزار بازرسی URL برای بررسی محتوای ارائه شده و کد HTTP برگردانده شده استفاده کنید. اگر صفحه ارائه شده خالی باشد ، یا تقریباً خالی باشد، ممکن است صفحه شما به منابع زیادی اشاره کند که نمی توانند بارگیری شوند (تصاویر ، اسکریپت ها و سایر عناصر غیر متنی)، که می تواند به عنوان نرم 404 تعبیر شود. منابعی که نمی توانند بارگیری شوند شامل: منابع مسدود شده (توسط robots.txt مسدود شده) ، داشتن منابع زیاد در یک صفحه یا بارگیری کند، منابع بسیار زیاد. از ابزار بازرسی URL استفاد ه کنید تا بفهمید که آیا URL شما واقعا کد واقعی را برمی گرداند.
(401)Submitted URL returns unauthorized request: شما این صفحه را برای نمایه سازی ارسال کرده اید ، اما Google 401 (غیر مجاز) پاسخ داده است. مجوزهای لازم برای این صفحه را حذف کنید، یا اینکه از تأیید هویت Googlebot که اجازه دسترسی به صفحات شما را می دهد استفاده کنید. با مراجعه به صفحه در حالت ناشناس می توانید این خطا را تأیید کنید.
(404)Submitted URL not found: در این حالت شما URL موجود را برای نمایه سازی ارسال کرده اید اما محتوایی در این آدرس موجودیت ندارد در حقیقت چنین آدرسی وجود ندارد.
Submitted URL has crawl issue: شما این صفحه را برای نمایه سازی ارسال کرده اید و Google با خطای خزیدن مشخص نشده ای روبرو شده است که به هیچ یک از دلایل دیگر نمی رسد. صفحه خود را با استفاده از ابزار بازرسی URL اشکال زدایی کنید.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید