طراحی سایت


ربات گوگل یا گوگل بات چیست؟

گوگل یک دنیای بزرگ دارد که ربات‌ها در آن می خزند تعداد این ربات‌ها بسیار زیاد می‌باشد که عبارتند از: ربات گوگل Googlebot، ربات بینگ Bingbot، ربات داک داک گو Duck Duck Bot، ربات آمازون الکسا Alexa Crawler و...اگر با جزئیات بخواهیم برای شما بیان کنیم به این صورت است که در کل 2 ربات در گوگل وجود دارد. ربات Googlebot که در این بخش به معرفی این ربات می‌پردازیم و ربات دیگر که به آن الگوریتم‌های گوگل گفته می‌شود و نوعی هوش مصنوعی بوده که وظیفه آن کمک کردن به گوگل در رتبه دهی به طراحی سایت ‌ها می‌باشد. روزانه گوگل رتبه میلیاردها طراحی وب سایت را تغییر می‌دهد. نحوه کار کردن گوگل بات به این صورت می‌باشد که تمامی اطلاعات یک صفحه مانند کدها، تصاویر و جاوا اسکریپت را جمع آوری می‌کند و اگر لینک‌هایی در آن وجود داشته باشد به بررسی آن‌ها پرداخته و در نهایت دیتاهایی را که جمع آوری کرده است را به سرور گوگل ارسال می کند. از نقشه طراحی سایت داده ها و صفحات جدید را پیدا کرده و به ایندکس کردن آن صفحات می‌پردازد.در واقع گوگل بات با استفاده از نقشه طراحی سایت و لینک‌های داخلی صفحات مورد نظر را بررسی می‌کند و در نتایج گوگل نمایش می‌دهد.توجه کنید اگر گوگل نتواند به سایت شما مراجعه کند و آن را مورد بررسی قرار دهد باعث می‌شود تا طراحی سایت شما با مشکلاتی رو به رو شود و در نتایج گوگل نمایش داده نشود.

طراحی سایت

انواع گوگل بات Googlebot

گوگل بات از انواع مختلفی برخوردار می‌باشد که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند که عبارتند از:
Googlebot desktop: این ربات وظیفه ایندکس کردن صفحات کامپیوتر سایت (یعنی ذخیره کردن صفحات طراحی سایت در دیتابیس گوگل و رتبه دهی به آن‌ها ) را بر عهده دارند.
Google mobile: این ربات‌ها وظیفه ایندکس کردن موارد مربوط به موبایل را بر عهده دارند.
Googlebot Images: همه تصاویری که در طراحی وب سایت مشاهده می‌کنید با استفاده از این ربات ها ایندکس شده‌اند. همچنین ایندکس ویدیوها را هم ربات های دیگری به نام Googlebot Videos بر عهده دارند.
ربات‌های دیگری نیز در دنیای گوگل وجود دارند که هر کدام وظایف خاص مربوط به خود را انجام می‌دهند و فقط برای انجام آن کارها استخدام شده‌اند مانند :
Googlebot News: برای طراحی سایت های خبری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
Googlebot AdsBot: از این ربات نیز برای طراحی وب سایت‌هایی که از سیستم تبلیغ در گوگل ( تبلیغات ادوردز) در نتایج خود از آن بهره مند می‌شوند استفاده می شود.

وظایف ربات‌های گوگل

در کل ربات‌های گوگل وظایف مختلفی بر عهده دارند از جمله کراول کردن یا خزیدن که برای بررسی صفحات طراحی سایت به کار می‌رود.
ایندکس کردن: در این مورد ربات‌ها پس از مشاهده کردن صفحات شما به ذخیره آن‌ها در دیتابیس می‌پردازند.
رتبه دهی: در این مرحله هم پس از بررسی‌های لازم توسط گوگل بات‌ها رتبه لازم داده می‌شود سپس در صورت لزوم در نتایج گوگل قرار میگیرد.

ابزارهای چک کردن گوگل بات

اگر می‌خواهید بدانید که گوگل بات ها چند مرتبه از طراحی سایت فروشگاهی یا طراحی سایت شرکتی شما بازدید کرده‌اند می‌توانید بخش Google Search Console را از بخش Crawl بررسی کنید.ابزارهای مختلف دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها به بررسی دسترسی ربات‌ها به طراحی سایت خود بپردازید. ابزار Robots.txt یکی از ابزارهایی است که می‌توانید به بررسی ربات‌های گوگل بپردازید اما باید به آن کاملا مسلط باشید چرا که خطای کوچکی در آن باعث می‌شود تا دسترسی گوگل به طراحی سایت شما قطع شود که زیان‌های بالایی را برای سایت شما به بار می‌آورد . با استفاده از این ابزار می‌توانید کارهای مختلفی از جمله ثبت کردن نقشه طراحی سایت ، حذف کردن برخی صفحات سایت همچنین یافتن خطاهای به وجود آمده بپردازید. ابزار دیگری به نام کنسول جستجوی گوگل وجود دارد که وظیفه آن بررسی ربات‌های گوگل است با این ابزار شما می‌توانید مدیریت سایت خود را در دست بگیرید. سرچ کنسول به بررسی طراحی سایت شما می‌پردازد و لیستی از خطاهای موجود در سایتتان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا شما به رفع آن‌ها بپردازید. موارد مهمی وجود دارد که ربات گوگل در شناسایی طراحی وب سایت تاثیر دارد از جمله: نام دامنه که یکی از موارد مهم در شناسایی گوگل می‌باشد دامنه شما باید متناسب و مطابق با سلایق کاربران و حاوی کلمات کلیدی باشد
محتوای کاربرپسند: بهترین محتوا را برای کاربران خود ارائه دهید و از نوشتن محتوای تکراری بپرهیزید. لازم به ذکر است زمانی که شما در فواصل مشخصی اقدام به قرار دادن محتوای کاربرپسند کنید باعث می‌شود تا گوگل دفعات بیشتری را به طراحی سایت شما سر بزند.
بک لینک‌ها: برای جلب اعتماد گوگل باید بک لینک‌های زیاد و مفیدی را برای طراحی سایت خود ایجاد کنید تا مورد توجه گوگل قرار گیرید.
لینک های خراب: مرتبا موارد مربوط به سایت خود را چک کنید و در صورت وجود لینک‌های مخرب و شکسته آن‌ها را از سایت خود حذف کنید.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید