طراحی سایت


منظور از فرانت اند و بک اند چیست؟

اگر با طراحی سایت و دنیای تکنولوژی سروکار داشته باشید حتما با عبارت فرانت اند و بک اند روبه رو شده‌اید. ما در این بخش می‌خواهیم بیش‌تر با آن‌ها آشنا شویم. در طراحی وب سایت دو بخش وجود دارد ، بخشی که ما آن رابه عنوان یک کاربرمشاهده می‌کنیم و دیده می‌شود مانند شکل ظاهری طراحی سایت ، بخش دیگری که ما آن را نمیبینیم و در پشت پرده آن همه تشکیلات وجود دارد. بخشی که ما آن را میبینیم و با آن در تعامل هستیم فرانت اند Front End می‌باشد که یک معنی انگلیسی آن مواجه شدن می‌باشد.اما بخشی که ما نمی‌توانیم آن را مشاهده کنیم مانند سرور مجازی، هاست لینوکس، دیتابیس‌ و... را بک اند Back End می گویند و در واژه انگلیسی هم به معنای پشت می‌باشد. کسی که در حوزه فرانت اند مشغول به فعالیت است باید کارهایی که کاربر با آن مواجه می‌شود را انجام دهد.اما وظیفه کسی که به فعالیت بک اند می‌پردازد وظیفه آن نوشتن کدهایی است که در پشت صحنه اجرا می‌شود .همچنین محاسبات لازم در این زمینه به عهده فرد برنامه نویس بک اند است. زبان‌هایی که به برنامه نویسی سمت سرور به کار می‌رود عبارت اند از PHP، Python، ASP.NET و....برای مثال شما یک فیلم سینمایی را در نظر بگیرید زمانی که فیلم آماده شده و بینندگان به مشاهده آن فیلم می‌پردازند در واقع فرانت اند را مشاهده می‌کنند اما در پشت صحنه این فیلم سینمایی افرادی مشغول به فعالیت هستند و زحمات زیادی در این مسیر می‌کشند مانند کارگردان، فیلمبردار، صداگذار، بخش طراح لباس و گریمور و... که دست به دست هم داده‌اند تا در نهایت فیلم سینمایی مورد نظر آماده شده که این بخش بک اند می‌باشد.

طراحی سایت

مقایسه فرانت اند و بک اند

اگر این دو را با هم مقایسه کنیم متوجه تفاوت‌های بارز آن می‌شویم از جمله: بک اند سمت سرور می‌باشد یعنی همه کارها در پشت صحنه انجام می‌شود اما در فرانت اند سمت کاربر بوده و همه اتفاقات در جلوی دید کاربران می‌باشد که برای آن‌ها قابل نمایش می‌باشد.بک اند مغز یک طراحی سایت شرکتی یا طراحی سایت فروشگاهی می‌باشد اما فرانت اند محتوایی می‌باشد که برای کاربران قابل مشاهده می‌باشد.در بک اند به ترکیب ساخت و توسعه گفته می‌شود اما در فرانت اند به طراحی نهایی یک طراحی سایت اطلاق می‌شود. در بک اند از زبان‌های برنامه نویسی پایتون، روبی، PHP استفاده می‌شود اما زبان برنامه نویسی فرانت اند HTML ، CSS، JavaScript می‌باشد.

فرانت اند یا بک اند؟

اگر می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید و نمی‌دانید که کدام یک از این دو مورد را انتخاب کنید و به آموزش دیدن آن بپردازید باید ببینید که شما بیش‌تر به چه حوزه‌ای علاقه مند هستید؟ آیا ذهن خلاق دارید و دوست دارید بیش‌تر با گرافیک و رنگ‌ها و ظاهر سروکار داشته باشید یا ذهن شما بیش‌تر منطقی بوده و به تحلیل و بررسی کردن موارد می‌پردازد؟ با انتخاب یکی از این دو مورد می‌توانید به راحتی حوزه فعالیت خود را انتخاب کنید. اگر جزو گروه اول می‌باشید که به ظاهر و زیبایی اهمیت می‌دهید باید در زمینه فرانت اند فعالیت کنید اما اگر جزو گروه دوم می‌باشید و از ذهن منطقی برخوردار می‌باشید باید در حوزه برنامه نویسی بک اند Back End بپردازید.

فول استک Full Stack چیست؟

افرادی هستن که در دنیای طراحی وب سایت بر این دو روش تسلط کافی را دارند و همه کارهای مربوط به ساخت سایت فرانت اند و بک اند را به تنهایی انجام می‌دهند که به آن فول استک Full Stack گفته می‌شود. در واقع برنامه نویسی فول استک به کسی که همه مهارت‌ها را از جمله طراحی وب سایت ، طراحی رابط کاربری، تسلط کافی بر هاست و سرور مجازی، توانایی کار با APIها و برنامه نویسی وب و... را فول وارد باشد و توانایی های لازم را برای انجام یک پروژه دارد گفته می‌شود. برنامه نویس فول استک هم می‌تواند ظاهر خوبی را برای سرویس‌ها ایجاد کند و هم برنامه نویس سمت سرور خوبی باشد. برنامه نویس فول استک باید تسلط کافی برای حل مشکل Debuger را داشته باشد. همچنین دارای مدیریت خوبی بر سرور و مسائل مربوطه داشته باشد.

آینده شغلی فرانت اند

آینده شغلی این حرفه ( فرانت اند و بک اند ) از درآمد بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. تنها چیزی که لازم است شما باید به آموزش طراحی سایت فرانت اند و بک اند به هر کدام که علاقه مند می‌باشید بپردازید و پس از گذراندن دوره‌های لازم و به دست آوردن تسلط کافی می‌توانید در بهترین شرکت طراحی سایت که به دنبال برنامه نویس بک اند و فرانت اند می‌باشند بروید و در آنجا استخدام شوید. شرکت‌های بسیاری هستند که به دنبال افراد فرانت اند و بک اند کار می‌باشند که موقعیت خوبی برای این افراد می‌باشد.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید