طراحی سایت


آموزش نرم افزار اکسل از پایه

اکسل را یکی از نرم افزار های ICDL می دانیم که کاربرد های زیادی دارد در واقع این نرم افزار را می توانیم یکی از پرکاربرد ترین برنامه های شرکت مایکروسافت بنامیم اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده است که یک جدول بزرگ دارد و این جدول نیز توسط سطرها و ستون ها به قسمت های مختلفی تقسیم شده است و هر خانه یک سلول یا یک سل نامیده می شود این برنامه این قابلیت را دارد که برای هر سلول آن به صورت مجزا فرمول نویسی کرد و حتی این امکان وجود دارد که ظاهرهر سلول را کاملا تغییر داد و حتی این امکان وجود دارد که برای هر سلول محدودیت هایی برای دسترسی تعریف کرد نرم افزار اکسل یکی از نرم افزار های شرکت مایکروسافت است که در طبقه بندی محصولات اداری قرار می گیرد از این برنامه برای انجام محاسبات ریاضی انجام می شود و از طریق برنامه های گرافیکی می توان برای کشیدن نمودار نیز اقدام نمود از آنجایی که در این برنامه قابلیت انجام محاسبات دشوار تعبیه شده است.
برای ذخیره ساز اطلاعات و تجزیه تحلیل ریاضی به شدت مورد استفاده قرار می گیرد پس اکسل را می توان یک نرم افزار ساده دانست که یادگیری آن نیز بسیار ساده است و در حوزه های مهندسی و مالی و اداری استفاده ی زیادی دارد اگر در قسمت های مختلف مالی و اداری فعالیت کرده باشید یا سری به آنجا زده باشید احتمالا دیده اید که صفحات اکسل پرکاربرد ترین صفحات آنها محسوب می شود استفاده از اکسل در بخش مالی کاربرد فراوانی دارد اطلاعات مالی را به راحتی می توان در جداول اکسل وارد کرد و بودجه را تخصیص داد و پیش بینی های لازم را برای هزینه ها تخمین زد در واقع بخش های مالی در اقتصاد بیشترین استفاده را از اکسل می برند فرمول های پیشرفته ای در اکسل وجود دارد که به کمک آن به راحتی می توان به انجام محاسبات پرداخت و سخت ترین محاسبات را در کمترین زمان انجام داد توابع پیشرفته دراین نرم افزار قابلیت های زیادی به آن داده است و کاربران از استفاده از آنها لذت می برند.

محیط اکسل

هنگامی که به محیط اکسل وارد می شوید یک دکمه در گوشه ی سمت چپ سند قابل مشاهده است این دکمه Microsoft Office Button نام دارد و در صورت کلیک بر روی آن پنجره ی کوچکی باز خواهد شد و گزینه های مختلفی در اختیار شما قرار می دهد استفاده از این گزینه ها باعث می شود تا بتوانید سند های جدید ایجاد کنید و یا قابلیت های زیادی را به کار بگیرید می توان گفت در این پنجره گزینه های اصلی مانند ذخیره و بستن سند و . . . در اختیار شما قرار خواهد گرفت البته تمامی دستورات اکسل بر اساس موضوعات آن طبقه بندی می شود و به هر کدام از این دسته ها یک تب می گوییم در اکسل هر بخش دارای زبانه ی مخصوص به خود است و با کلیک کردن بر روی گزینه ی Insert می توانید گزینه هایی کاملا متفاوت با قسمت home پیدا کنید قابلیت زبانه ی هوم این است که امکان تایپ و متن و عدد نیز در آن وجود دارد علاوه بر این سلول ها را می توان ویرایش و مرتب سازی کرد به علاوه با استفاده از گزینه هایی که Insert در اختیار شما قرار می دهد می توانید سند و مدارک و ... را به جدول خود فراخوانی کنید.
پس می توان گفت که به صورت کلی برای درج هر امکانی در سند می توان از این گزینه استفاده کرد در زبانه ی Page layout بیشتر گزینه هایی که در اختیار شما قرار می گیرد مربوط به تنظیمات صفحات در اسناد است می توانیم بگوییم که برای ایجاد ساختار صفحات از این گزینه استفاده می کنیم یکی دیگر از زبانه های معروف زبانه ی Formulas است که برای درج توابع ریاضی و فرمول ها استفاده می شود در این حالت گروهی از توابع ریاضی در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید به کمک آنها محاسبات دشوار ریاضی را انجام دهید یک گزینه ی خاص دیگر نیز وجود دارد که آن را Data نامیده اند و به کمک آن می توان هر گونه اطلاعاتی مانند اطلاعات درج شده در فرم های دیگر را انتخاب کنید و به سند خود فراخوانی کنید و تغییرات را اعمال نمایید برای مثال فیلتر کردن اطلاعات و مرتب کردن آن ها نیز از طریق همین گزینه انجام می شود گزینه ی دیگری که به شدت در اکسل مورد استفاده قرار می گیرد گزینه ی Review است که به کمک آن تغییرات جالبی می توان در برنامه ایجاد کرد مثلا می توان سبک اصلاح واژگان را تغییر داد و تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تغییر دهید علاوه بر این اکسل یک مترجم دارد که می توانید از آن برای بهبود متن های ترجمه شده استفاده کنید به علاوه می توانید متن خود را با سایر متن ها مقایسه کنید و یک حالت امنیتی برای آن به وجود آورید از خود گزینه ی View نیز برای چگونگی نمایش اسناد استفاده می شود برای مثال می توانید یک سند را بزرگ نمایی کنید و یا این که شکل نمایش آن را انتخاب نمایید علاوه بر این می توانید گزینه های دلخواه خود را برای نمایش یک سند به نمایش در بیاورید و یا گزینه هایی را حذف و اضافه کنید یک نکته مهم در مورد اکسل این است که هنگام ایجاد سند اکسل سه نسخه ایجاد می شود این عمل برای تفکیک وظایف در محیط اکسل و نیز انجام وظایف جداگانه انجام می گیرد البته این تعداد می تواند تغییر کند.

طراحی سایت

مفاهیم اکسل

1. Sheet یا همان برگه که هر فایل اکسل شامل تعدادی از این برگه ها است و هر برگه نیز این قابلیت را دارد که اطلاعات مهم را در خود ذخیره سازی کند.
2. ستون ها و ردیف ها که در هر جدول تعداد زیادی از آنها وجود دارد زمانی که اطلاعات زیادی تولید می کنید بر تعداد ستون ها و ردیف ها اضافه می شود.
3. سل یا سلول یا Cell که به خانه از این جدول بزرگ گفته می شود و با قابلیتی که مرج می نامیم می توانیم چندتا از آنها را یکی کنیم.

مزایای اکسل

یکی از اصلی ترین قابلیت های اکسل نظم دادن به صفحات است اگر برای ذخیره و مرتب سازی اطلاعات از اکسل استفاده نکنیم ممکن است اطلاعات به صورت صحیح ذخیره سازی نشوند و بعدا برای دسترسی به آنها دچار مشکل شویم پس می توانیم بگوییم مزیت بزرگ اکسل قابلیت و توانایی نظم دهی به اطلاعات و داده ها و مرتب سازی آنها است فرض کنید در حال بررسی دودسته اطلاعات هستید یکی هزینه ها و یکی درآمد ها از آنجایی که هر دوی اطلاعات از جنس مالی هستند به راحتی می توانید آنها را روی نمودار بیاورید و با هم مقایسه کنید هنگام استفاده از اکسل اگر پیش زمینه ای از برنامه نویسی نیز داشته باشید پردازش اطلاعات و گرفتن خروجی برای شما بسیار راحت خواهد شد در اکسل قابلیت دسترسی به منابع و دیتابیس ها بسیار زیاد است و به راحتی می توانید از منابع اکسس و سایر پایگاه های داده استفاده کنید در پایان لازم است بگوییم که اکسل یکی از مهم ترین نرم افزارهای آفیس محسوب می شود و کاربرد زیادی دارد پس بهتر است برای یادگیری آن اقدام کنید.

طراحی سایت

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید