طراحی سایت


مراحل جستجوی DNS چیست؟

حل کننده سیستم نام دامنه (DNS resolver)

این فرآیند در حقیقت اولین ایستگاه، در جستجوی سیستم نام دامنه می باشد و درواقع مسئول رسیدگی به درخواست اولیه از طرف مشتری می باشد. در حقیقت این فرآیند سوالات متوالی را مطرح کرده که مطرح کردن این سوالات به صورت متوالی منجر به ترجمه url به آدرس IP مورد نظر می شود. نکته ی موجود به این شکل می باشد که یک جستجوی معمولی سیستم نام دامنه غیر مستقیم، حاوی دو پرسش و پاسخ بازگشتی و تکراری می باشد. به عبارتی تفاوت قائل شدن بین پرس و جو سیستم نام دامنه و یک حل کننده بازگشتی سیستم نام دامنه، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و فرآیندی مهم تلقی می شود، بنابراین باید نگاهی ویژه به این مسئله داشت. عبارت Query به درخواستی که برای حل کردن سیستم نام دامنه و جستجو نیاز دارد، گفته می شود.

طراحی سایت

انواع پرس و جو سیستم نام دامنه

به عبارتی در یک جستجوی معمولی در سیستم نام دامنه سه نوع پرسش وجود دارد. در حقیقت سیستم نام دامنه با ترکیب مناسبی از این سه پرسش یک فرآیند بهینه سازی شده را برای وضوح بهتر سیستم نام دامنه طراحی می کند که باعث کاهش مسافت طی شده می شود و در یک موقیعت بسیار مناسب داده های ذخیره شده پنهان در دسترس خواهند بود. سه نوع پرسش سیستم نام دامنه به تشریح زیر می باشند.
پرسش بازگشتی (Recursive query): در این نوع پرسش و یا در حقیقت در یک پرسش بازگشتی، سرویس گیرنده سیستم نام دامنه، ایجاب می کند که یک سرویس دهنده سیستم نام دامنه، با رکورد منبع درخواستی یا پیغام خطا به مشتری پاسخ دهد در صورتی که حل کننده بازگشتی نتواند رکورد را پیدا کند.
پرسش تکراری (Iterative query): در این نوع از پرسش ها، سرویس گیرنده سیستم نام دامنه، به یک سرویس دهنده سیستم نام دامنه مجوزی برای برگرداندن بهترین جواب که امکان ارائه آن وجود داشته باشد را صادر می کند. اگر سرویس دهنده سیستم نام دامنه مورد پرسش با نام آن مطابقت نداشته باشد، آنگاه ارجاع را به یک سرویس دهنده سیستم نام دامنه دارای اعتبار برای سطح پایین تر از فضای نام دامنه برمی گرداند. در ادامه مشتری سیستم نام دامنه از آدرس مورد رجوع، پرس و جو می کند. در نهایت این فرآیند با سرویس دهنده های سیستم نام دامنه اضافی در فرآیند پرس و جو ادامه می یابد تا زمانی که یک خطا یا یک وقفه زمانی صورت پذیرد.
پرس و جوی غیر بازگشتی (Non-recursive query): این فرآیند زمانی رخ می دهد که مشتری از سرویس دهنده ی یک سیستم نام دامنه برای رکوردی پرس و جو کند که به آن دسترسی دارد یا به عبارتی سرویس دهنده سیستم نام دامنه یک سری از اطلاعات را در خود ذخیره می کند علت این کار هم جلوگیری از مصرف پهنای باند اضافی می باشد.
در این مقاله برای درک بهتر مراحل این فرآیند باید به دقت و گام به گام به مراحل ارائه شده توجه داشت. نکته ی قابل توجه این است که غالبا اطلاعات جستجوی این فرآیند در درون سیستمی که با آن جستجو را شروع خواهیم کرد و یا در زیر ساختار این فرآیند ذخیره می شود. به طور معمول هشت مرحله در فرآیند این جستجو وجود دارد باهم نگاهی به این مراحل می اندازیم.
1 – وقتی کاربر یک آدرس را در مرورگر خود درج می کند به عنوان مثال npco.net در ادامه این درخواست از طریق اینترنت به یک حل کننده DNS بازگشتی تحویل داده می شود.
2 – در این مرحله حل کننده از ریشه، نام سرویس دهنده DNS را سوال می کند.
3 – در این مرحله سرویس دهنده (root) با آدرس دامنه سطح بالا (TLD) که اطلاعات دامنه ی خود را ذخیره می کند، به حل کننده پاسخ می دهد.
4 – در این مرحله حل کننده درخواستی از TLD می کند.
5 – در این گام سرویس دهنده TLD با آدرس IP سرویس دهنده نام دامنه (npco.net) پاسخ می دهد.
6 – در نهایت حل کننده بازگشتی پرسشی را به سرویس دهنده نام دامنه ارسال می کند.
7 – در ادامه آدرس IP به عنوان نمونه .net از سرویس دهنده به حل کننده برگشت داده می شود.
8 – سپس حل کننده سیستم نام دامنه با آدرس IP دامنه درخواست در ابتدا به مرورگر وب پاسخ می دهد.
در آخر بعد از اتمام جستجوی سیستم نام دامنه بعد از این مراحل آدرس IP (.net) را برگرداند، در آن زمان مرورگر می تواند درخواست صفحه وب را انجام دهد.
9 – مرورگر درخواست Http را به آدرس IP را ارائه می دهد.
10 – در آخر سرویس دهنده در آن IP، صفحه ی وب را برای به نمایش درآوردن در مرورگر برمی گرداند.

طراحی سایت

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید