طراحی سایت


بخش Core Web Vitalsو راه‌های رفع مشکلات آن

سرچ کنسول گوگل اطلاعات خوبی در مورد مشکلات سایت می دهد. بهترین ابزار برای بررسی مشکلات سایت سرچ کنسول گوگل است. یکی از بخش های آن Core Web Vital می باشد که مربوط به لینک های سایت است. این بخش وضعیت لینک ها را نمایش می دهد. کارکرد این بخش به گونه ای است که لینک ها داخلی سایت را در موبایل و دسکتاپ بررسی میکند و در صورتی که وضعیت خوبی داشته باشد با رنگ سبز و در صورتی که ضعیف باشد با قرمز نمایش می دهد. رنگ نارنجی مربوط به لینک هایی است که نیاز به تقویت و بهبود دارند.

بخش  Core Web Vitalsو راه‌های رفع مشکلات آن

بررسی بخش Desktopدر ابزار core web vitals

در قسمت دسکتاپ vore web vitals سه حالت URL وجود دارد که شامل: Poor،Need Improvement و Good می‌باشد. Poor به معنای حالت ضعیف است،Need Improvement به معنای نیاز به بهتر شدن است و حالت Good هم به معنای داشتنURL خوب ازنظر Page Speed است. با انجام اسکرول در این صفحه می‌توان از خطاهای مربوط به بخش دسکتاپ با جزئیات بیشتری اطلاع کرد و با کلیک روی این خطاها، لیستی از صفحاتی که دارای این‌ نوع خطاها هستند را در اختیار ما می‌گذارد. مثلاً: با کلیک بر روی CLS Issueصفحاتی که شامل مشکل CLS Issue می‌شوند را نمایش می‌دهد.

نحوه‌ی بهبود Total Blocking Time در ابزار core web vitals

TBT مخفف عبارت Total Blocking Time است که زمان لود شدن صفحات یک سایت را نسبت به کلیک کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد که هر چقدر این زمان کوتاه‌تر باشد، سایت زودتر به مخاطب نمایش داده می‌شود. بهبود و کاهش Total Blocking Time کاهش Total Blocking Time تا حدی به اجرای JavaScript بستگی دارد، در نتیجه بهینه‌سازی اجرای فایل‌های JavaScript موجب بهبود TBT می‌شود. در ادامه چند مورد از فاکتورهای مهم که در کاهش TBT مؤثر هستند را اشاره کرده‌ایم:
● کاهش زمان اجرای JavaScripts
● بهینه‌سازی main thread
● حذف فایل‌های JavaScript بدون استفاده
● جایگزین کردن کتابخانه‌های سنگین JavaScript با موارد کوچکتر
همچنین وجود دو خطای مهم در بخش Structure اثر مستقیم بر بهبود TBT دارد:
● خطای Avoid long main-thread tasks
● خطای Avoid an excessive DOM size
نکته مهم که در رابطه باmain-thread وجود دارد مربوط به جاوا اسکریپت است، بعضی از افراد بر این باورند که اگر بر روی فایل‌های JS عمل فشرده‌سازی انجام بدهند TBT بهبود پیدا می‌کند اما باید گفت انجام این کار تأثیری ندارد البته ناگفته نماند که تا حدی موجب بهینه‌سازی فایل‌های JS یا CSS می شود اما این کار مربوط به زمان گذشته بوده است، درواقع باید فایل‌های جاوا اسکریپت که سایت استفاده نمی‌کند را کلاً برای همیشه پاک کنید و این عمل که همه‌ی فایل‌های js را در یکجا فشرده کنید درست نیست و انجام این کار نیاز به یک برنامه‌نویس دارد.

کار با Page Speed Insightsجهت حل خطای صفحات سایت

برای شروع حل این خطا باید وارد سایت رسمی Page Speed Insights شوید، لازم به ذکر است که این سایت برای ایران فیلتر است و باید از طریق سرویس‌های تغییر IP (فیلترشکن) این صفحه را باز کنید. سپس کافی استURL سایت موردنظر خود را وارد کرده و با کلیک بر روی گزینه Analyze این صفحه از وب‌سایت آنالیز می‌شود. این سرویس تقریباً مشابه GTMetrix عمل می‌کند اما به صورت حرفه‌ای‌تر که به همین سبب باید رتبه GTMetrix و Page speed وب‌سایت را بهبود بخشید. این صفحه دارای دو بخش Mobile وDesktop است که می‌توان رتبه سایت را در این دو قسمت با کلیک مشاهده کرد.

حل مشکلات و خطاها در بهبود سرعت سایت چه تأثیری دارد؟

می‌توان گفت حل مشکلات یک فرصت عالی برای بهبود وب‌سایت به شمار می‌آید. در بخش Mobileو Desktop نکاتی نمایش داده می‌شود که باید آن‌ها را برطرف نمود. برای حل بسیاری از این نکات باید دانش فنی کسب کرد. با حل هر کدام از خطاهای سایت می‌توان حجم بسیاری از لود شدن صفحات وب‌سایت را کاهش داد. برای مثال: همان‌طور که در شکل زیر قابل مشاهده است، اگر کدام از مشکلات را حل شود هر یک می‌تواند چند ثانیه در افزایش سرعت لود صفحات مؤثر واقع شود.
با فرض این‌که روزانه در حالت عادی هزار نفر از یک سایت بازدید کنند و هزار تا 0.5 ثانیه را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که چیزی حدود 500 ثانیه در سرعت لود صفحات سایت صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. چنانچه این خطا در همه‌ی صفحات سایت باشد با حل شدن تأثیر بیشتری در سرعت سایت می‌گذارد. با برطرف شدن این خطاها مقدار قابل توجهی در وقت کاربر صرفه‌جویی شده، در حقیقت با حل کردن فقط یک خطا این اتفاق می‌افتد. همچنین حل کردن هر کدام از این مشکلات حدود نیم ساعت تا یک ساعت زمان‌بر است.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید