طراحی سایت


الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا یکی از مشهورترین وکاربردی ترین الگوریتم های گوگل محسوب می شود. مهم ترین و اصلی ترین کاربرد الگوریتم پاندا گوگل این است که کیفیت محتوا را آنالیز و بررسی می‌کند. بعضی از اشخاص معتقد هستند که الگوریتم پاندا بیشتر محتواهای تکراری را برررسی می کند، ولی بایستی بدانند که عملکرد الگوریتم پاندا خیلی پیچیده تر از این است که فقط روی محتواهای تکراری تمرکز نمی‌کند. دلیل اصلی پیدایش الگوریتم های گوگل و به خصوص الگوریتم پاندا این است که محتواهایی که کیفیت پایین دارند را به درستی شناسایی می‌کند و با این مشکلات مقابله می‌کند. الگوریتم پاندا دیگر محتواهایی که بی‌کیفیت و بی‌ارزش و کوتاه می باشند را نشان نمی‌دهد و باید گفت نتایج جستجوها برای محتواهایی بالاتر است که منحصر به فرد و یونیک باشند.

الگوریتم پاندا

بررسی تاریخچه‌ی ساخت الگوریتم پاندا

در سال 2010، گوگل درگیر یک بحران بزرگ و اساسی گردید. این مساله به دنبال بیشتر شدن محتوای بی ارزش و بی‌کیفیت و پایین آمدن شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمد. این مساله پیش آمده کسب و کار گوگل را که بر اساس رضایت مشتری از نتایج جستجو درگوگل است را با چالشی اساسی روبه‌رو کرده بود. به دنبال این مساله، در سال 2011 روزنامه Business Insider انتقادی جدی از گوگل انتشار کرد که سبب شد گوگل احساس خطر زیادی کند.
بدون شک انتقاد در روزنامه‌های معتبر، تهدیدی جدی برای گوگل محسوب می‌شد و بر روی اعتبار و سهام شرکت گوگل اثر مخرب و منفی داشت. اما در آخر شرکت گوگل با معرفی الگوریتم پاندا پاسخی محکم به آن انتقادها داد.

بیشتر بخوانید

الگوریتم پاندا

راه اندازی آپدیت الگوریتم پاندا

در 24 فوریه سال 2011 گوگل پستی در مورد آپدیت منتشر و اعلام نمود که الگوریتم پاندا پیشرفت و قدم بزرگی را در رتبه بندی در پی دارد. شرکت گوگل هدف از آپدیت الگوریتم پاندا را به این صورت بیان کرد:
" این آپدیت به نحوی طراحی گردیده تا سایت های بی‌ارزش و بی‌کیفیت را از رتبه بندی ها خارج نماید. (منظور از بی‌کیفیتی، سایت هایی است که محتوای خود را از سایر سایت ها کپی می‌کنند و یا سایت‌هایی که مطالبشان مفید و مناسب نیستند) از طرف دیگر الگوریتم پاندا، سایت‌های با کیفیت را در رتبه بندی خود لحاظ می‌کند.
دنی سالیوان بنیانگذار موتور جستجو از الگوریتم پاندا به عنوان آپدیت مزرعه یاد می کند. با استفاده از تجزیه و تحلیل به وسیله ی SISTRIX و SearchMetrics از بازندگان و برندگان این الگوریتم مشخص نمود سایت هایی را که بیشترین آسیب را از الگوریتم پاندا دیده‌اند، برای کسانی که در آن زمان در صنعت سئو فعالیت می‌کردند کاملا این مساله واضح بوده است.
همچنین الگوریتم پاندا به سایت هایی با طراحی ضعیف، تبلیغات بیش از اندازه و مزاحم کاربر، عبارات تکراری و به صورت کلی محتواهای غیر مفید نیز ضربه‌ی بزرگی زد.

آشنایی با عملکرد الگوریتم پاندا

عملکرد این الگوریتم به کیفیت محتوای سایت بستگی دارد. به این صورت که باید موارد ذیل را در سایت خود رعایت نمایید:

• تکرار کلمات کلیدی

تکرار مکرر و غیرطبیعی و بیهوده کلمات کلیدی درست نیست. شاید این روشی بود که قبلا از آن استفاده می‌کردند ولی امروزه الگوریتم پاندا متوجه این نوع تکرارهای مصنوعی و غیرعادی می‌گردد. فقط شما مقاله ی موردنظرتان را برای کاربران بنویسید و هرجا که لازم شد از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید.

• ارزش و اعتبار محتوا

محتوای مقالات شما بایستی دارای ارزش و اعتبار باشد. به این معنا که کاربر با مطالعه‌ی محتوای شما، اطلاعاتی کسب کند. پس به یاد داشته باشید که این مساله خیلی مهم است که مقالات شما از ارزش محتوایی برخوردار باشند.

• کپی نبودن محتوا

محتوای شما نباید به هیچ وجه کپی باشد. این مساله بسیار مهم است. کپی نمودن مطالب از سایر ‌سایت‌ها منجر به حساس شدن الگوریتم پاندا می شود. همچنین باید گفت که این کار اخلاقا هم درست نیست. در نتیجه بهتر است برای ‌سایت خود محتوای مناسب و منحصربه فرد تولید نمایید.

• زیاده روی در تبلیغات

بسیاری از وب‌سایت‌ها با تبلیغات درآمد بالایی کسب می‌کنند. درکل باید گفت که الگوریتم پاندا با تبلیغات مشکل ندارد اما زیاده‌روی در تبلیغات، نمایش آن در جای نادرست و یا به صورت ناخواسته، کاربر را آزار می‌دهد و این مساله‌ای است که الگوریتم پاندا با آن بسیار برخورد می‌کند.

• نوشتار و نگارش

میزان توجه و دقت شما در نگارش محتوا از نظر نگارشی و املایی بسیار مهم و ضروری است. این مسئله باعث بهبود خوانایی و درک راحت مفاهیم موتورهای جستجو می‌گردد.

بیشتر بخوانید

سوالاتی برای بهبود الگوریتم پاندا

شما می توانید با آگاهی از این سوالات محتوای سایت خود را به نحوی مدیریت نمایید که در سبب رضایت کاربران و در نهایت منجر به کسب رضایت الگوریتم پاندا شود.
این سوال ها شامل موارد زیر هستند: • آیا این صفحه در مقایسه با صفحات دیگر وب در نتایج جستجو ارزش قابل توجه و قانع کننده‌ای دارد یا خیر؟
• آیا مقاله ی موجود در سایت موضوع مورد نظر خود را از جنبه‌های مختلف بررسی نموده است یا خیر؟
• آیا در این سایت از تبلیغات اضافی که باعث حواس پرتی کاربران می‌شود استفاده شده یا خیر؟
• آیا روند تهیه ی محتوای سایت برای رفع نیاز کاربران است یا برای کسب رتبه؟
• آیا این سایت در حیطه ی فعالیتش متخصص و شناس است یا خیر؟
• آیا کاربران با دیدن صفحات موجود در سایت آزرده می‌شوند یا خیر؟
• آیا مقالات این سایت مشکلات نگارشی، املایی زیادی دارند یا نه؟
• آیا در این سایت از محتواهای تکراری استفاده شده است؟
• آیا در این سایت در انجام تبلیغات زیاده روی شده است؟
• آیا این مقاله که در سایت می بینیم جذاب است؟
• آیا می توان به محتواهای این سایت اعتماد کرد؟
• آیا در کل این سایت معتبر است؟
سوالاتی از این قبیل را حتما باید مورد بررسی قراردهید. الگوریتم پاندا در تلاش است که محتوای با ارزش و با کیفیت را از محتوای کم‌ارزش و تکراری تشخیص دهد. باید بدانیم که این الگوریتم برای این کار فاکتورهای بسیاری را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید

از جریمه توسط پاندا آگاه شویم

مهم ترین نشانه های جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا ، کاهش شدید ترافیک در روزهایی می‌باشد که بروزرسانی هایی برای این الگوریتم انجام می شوند. ولی همیشه به خاطر داشته باشید که عوامل متعددی در کاهش ترافیک سایت موثر هستند. این مشکل ممکن است به دلیل حضور یک رقیب تازه باشد که از شما جلو زده است. در نتیجه حتما لازم است که جریمه های دستی گوگل را چک نمایید.همچنین شما باید تغییرات فصلی را در نظر داشته باشید، زیراکه بیشتر این تغییرات بر ترافیک سایت و میزان فروش اثرگذارند.

راهکارهای رفع جریمه پاندا را بشناسیم

باید گفت که خارج شدن از حالت جریمه پاندا بسیار مشکل می‌باشد. اما مشکل اساسی الگوریتم پاندا با محتوای سایت شماست. رفع این مساله در صفحه های سایت شما، می تواند اولین قدم شما برای برطرف کردن و خارج شدن از جریمه پاندا باشد. برای حل این مشکل راهکارهای زیر را امتحان کنید:
• ممنوع کردن ایجاد مزرعه محتوا
• بازبینی و بازنگری محتوای سایت و ایجاد محتوای مفید و جذاب
• بازنگری میزان تبلیغات و تعداد لینک های موجود در هر صفحه
• باید ارتباط بین محتوا و عبارت مورد جستجو بی ربط نباشد و در صورت نیاز بهبود گردد.
• حتما باید محتواهای تکراری را از سایت خود حذف نمایید.
• حتما از نوفالو و نوایندکس برای بلاک نمودن دسترسی موتورهای جستجو به محتوای تکراری داخل سایت استفاده کنید.
در مجموع باید گفت سایت هایی که همیشه محتوای با کیفیت، باارزش و یونیک منتشر می کنند از این گونه آپدیت ها نباید بترسند. ولی چنانچه در جایی از سایت خود مشکلاتی ایجاد کنید، امکان دارد تحت جریمه الگوریتم پاندا قرار بگیرید. باید گفت که بهترین و مطمئن ترین راهکار برای پیشگیری از جریمه شدن توسط پاندا، توسعه و پیشرفت کردن برند شما است که نشان دهنده ی اعتبار سایت شماست. شما باید برای برندینگ سایتتان محتوای با کیفیت تولید کنید. این گونه است که شما به عنوان منبعی در حیطه کاری خود شناخته می‌شوید.

نتیجه گیری

در آخر باید بگوییم که الگوریتم پاندا دربرگیرنده مسائلی فراتر از اسپم و محتوای کپی است. پیشنهاد ما به شما در صورت تولید محتوا توسط خودتان این است که حتما محتوای با کیفیتی را تولید نمایید. همچنین توجه داشته باشید که محتوا را به هیچ عنوان کپی نکنید، چون گوگل به سادگی متوجه شده و در نهایت منجر به جریمه شما می‌شود. همچنین نگرش اشتباه اکثر افراد این است که الگوریتم پاندا فقط روی محتوا و مطالب کپی تمرکز می‌کند، باید اذعان کرد موارد بسیار زیادی در این مساله دخیل هستند که در این مقاله به شرح این موارد پرداختیم. همچنین ناگفته نماند که وظیفه ی اصلی و مهم الگوریتم پاندا، تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای تکراری یا کم ارزش است. این الگوریتم برای این کار فاکتورهای بسیار زیادی بررسی می‌کند. در نتیجه باید بدانید که پاندا تنها در جستجوی صفحات یا محتواهای کپی شده نمی‌باشد. همچنین این الگوریتم می‌تواند محتوا را از لحاظ کیفی مورد بررسی قراردهد. پس اگر بخواهیم تمامی خواسته های الگوریتم پاندا را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که: «کیفیت اولین و مهم ترین قدم است». در واقع اگر شما بتوانید سایت خود را از صفر تا صد بر اساس این جمله مدیریت کنید و همچنین نیاز کاربرانتان را در نظر بگیرید و به الگوریتم های گوگل توجه نمایید، باید به شما تبریک بگوییم. زیرا شما در جایگاه صفحه نتایج به رتبه ی خوبی رسیده اید.


طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پرتال تخصص شرکت طراحی نونگار است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید